LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 29. évfolyam (2003)

2003 / 2. szám - SZEMLE - TÓFALVY TAMÁS: Szöveg mint beszéd - rendszerelméleti diskurzusok : A háló, a halászok és a halak: Rákai Orsolya (szerk.)

A szöveg mint beszéd - rendszerelméleti diskurzusok 217 entitások viszonyainak meghatározására (négy ilyet különít el Meyer) épül, és megkísérli az irodalom és a diskurzus kapcsolatát is körülírni ebben az összefüg­gésben. A tanulmány programadó jellegű, amely inkább előrevetíti a problémák majdani megoldásait, felvázol, javasol, mintsem válaszol. Másfelől pedig igen kü­lönös az a korlát(rendszer), amelyet a szöveg önmaga köré von: ironikusan fogal­mazva, egy foucault-i diskurzustól elszakadni képtelen szöveg foucault-i termino­lógiával kívánja kiküszöbölni a foucault-i rendszer valahogy mégis „kívülről" látott hibáit, mintegy már retorikai szinten cáfolva magát.­ Az „elhelyezkedése" mindenesetre frappáns, és a szerkesztőt dicséri, hogy sikerült ilyen finoman meg­oldani a problémát, mintegy textuálisan is létező kapcsolatot létesíteni a két, egyébként is egymással dialógusban lévő elmélet között, egy szöveg által. Gerhard Plumpe a „tisztán" rendszerelméleti kutatások sorát nyitja meg, hason­ló terepen vizsgálódik, mint a kötetben (később) szintén jelen lévő Nassehi, azzal a különbséggel, hogy ő kifejezetten az irodalomra koncentrál mint a társadalmi rendszer egy­ komponensére vagy részrendszerére, nem a kommunikáció egy lehet­séges formájaként kezeli azt. „Irodalmibb" tehát a szemlélete, ezért kérdésfelveté­sei is irodalmiak. Leszögezi, az irodalmi evolúció nem elkülöníthető a kulturális evolúciótól.10 Ez persze közhely (vagy inkább egy bizonyos felfogás közhelye), akárcsak a váltakozó klasszicista-romantikus korszakok változásai a művészet tör­ténetében, amelyet Plumpe meglepő módon evolúciós alapon „fejleszt tovább", esztéticizmusnak nevezve a romantikát és realizmusnak a klasszicista korszakot. Mindez rendszerelméleti megfogalmazásban úgy hangzik, hogy a realizmusban „környezet-referencia", az esztéticizmusban pedig „rendszer-referencia" dominál. A kérdés csupán az: hiteles lehet-e egy olyan felfogás, amely ilyen, szinte komi­kusan egyszerű dichotómiára kíván felépíteni egy önmagát reflexívnek és össze­tettnek kommunikáló elméletet. Armin Nassehi, mint már említettem, hasonló utakon jár, mint Plumpe, bár ő -Meyerrel szemben - nem jelöli meg dolgozata címében „abszolút" forrását, Niklas Luhmannt, a tanulmány első fele azonban nem más, mint a luhmanni rendszerelméleti kommunikációelmélet egyes alaptéziseinek referátuma. Ennek folytatásaként Nassehi nem túl sikeres párhuzamot von be az elemzésbe: Husserl időfelfogásának egyes terminusait felhasználva kívánja definiálni a kommuniká­ció különálló, autopoietikus rendszerének működését. Véleményem szerint ez­ ­ l A Meyer által feszegetett kérdésről egyébként korábban már Manfred FRANK (is) írt egy tanul­mányt, (Foucault diskurzusfogalmához címmel) amely abban a kötetben foglalt helyet, amelyből két má­sik szöveget is olvashatunk a jelen válogatásban. (f. Fou­RMANN-Harro MÜLI­ER: Diskurstheorien und Literaturwissenschaft. Suhrkamp, Frankfurt am­ Main, 1988.) Ez a szöveg talán egy kicsit több igényt tá­maszt magának a diskurzusnak mint fogalomnak a tisztaságával szemben: „a fogalom tömeges és di­vatszerű alkalmazása, mindenekfölött az irodalomtudósok között, miközben egy episztemológiai szükséglet meglétére utal, melynek kielégítésében próbál segédkezni, nem képes mégsem gyöngíte­ni azt az ellenvetést, miszerint használatának szemantikája oly meghatározatlan, hogy funkcionálása már nem biztosított. Amíg nem ismeretes, mire irányul a szóban meglévő kritika, addig a hullámzó vitát nemhogy eldönteni, de akár lefolytatni sem lehet." (ROTSONYI Zoltán fordítása) 10 Az irodalom evolúciós felfogásának egy gyakorlatiasabb értelmezését adja Paul HERNÁDI: „Irodalom és evolúció." In PI.ÉN­ Csaba (szerk.): Evolúciós pszichológia. Magyar Tudomány 2002/1.

Next