LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 31. évfolyam (2005)

2005 / 2. szám - MŰHELY - FÜZI IZABELLA: Esztétikum és retorikai olvasás Poe-nál: (Vázlat)

Fűzi Izabella (875.). Az esztétikai dimenzió autonómiájára vonatkozó kijelentések tovább sorjáz­hatók: A „Vers igazi birodalma", „igazi atmoszférája és lényege" (834.) a Szépség, a költeménynek nem erkölcsi tanulságokat kell levonnia, s elsősorban nem is az igazságot kell kifejeznie; mindez az elme birodalmának három különálló területre való felosztásához vezet, melyeket Rae „tiszta észnek", „ízlésnek" és „erkölcsi érzék­nek" nevez. A kanti osztályozás alapján Рое a következőképpen határozza meg a különböző fakultások feladatait: „Az ész dolga az igazság, az ízlés a szépről tájé­koztat bennünket, az erkölcsi érzék pedig a kötelesség szavára hallgat" (873.). A szimbolikus teljességre való törekvés, a transzcendálás vágya­ viszont olyan szépségeszményre irányul, amelyben Poe szerint „nem lehet részünk most... [our inability to grasp now...]" (874., 98.). E „Szépség" tehát nem a jelenlét, hanem a tá­vollét kategóriája, valamely alapvető és betölthetetlen hiány jelölője. A költészet annyiban képes közel hozni ezen ideált, amennyiben felébreszti bennünk a hiánya fölött érzett „sértett és türelmetlen bánatot [petulant, impatient sorrow]" (uo.). Ezért, ahogyan A műalkotás filozófiája kijelenti, a vers legmegfelelőbb tónusa a melankólia, legmegfelelőbb témája pedig a halál. Talán ennek az esztétikai álláspontnak a követ­kezménye, hogy a Poe-szövegek döntő többségét úgy olvashatjuk, mint egy olva­sási szituáció színrevitelét. Az egyes szám első szentélyű, visszatekintő elbeszélés nagyon gyakran egy veszteségről vagy egy hiányról történő beszámoló, mely az el­beszélő számára is pusztán az emlékezet móduszában válik hozzáférhetővé. E hiány nem ritkán a hang(hatás) képzetében „materializálódik": a hangok (és általában az érzéki ingerek) Poe-nál mindig a rettenet és a borzalom forrásai, valami olyan idegenség megjelenítői, mely magyarázatra és értelmezésre szorul. Éppen ezért egy hang meghallása, egy­ jel kiolvasása - az olvasás és az interpretáció aktusa - Poe szinte minden szövegében tetten érhető, és lényegi problémát képez. A holló­beli jelenet alapszituációja például nagyon röviden a következő: egy de­cemberi éjjelen a régi könyvek tanulmányozásába merült olvasó gyanús zajokra lesz figyelmes, melyek eredetére nézve találgatásokba bocsátkozik. Ezzel párhuza­mosan valami félelmetes és elborzasztó érzés válik úrrá rajta, melyet különböző megoldási javaslatokkal próbál csillapítani. Mikor a zajok megismétlődnek és ki­nyitja az ablakot, egy hollóval találja szembe magát, mely egyetlen szó (Nevermore) ismételgetésével felel a hozzá intézett kérdésekre. E gyatra parafrázis azért is tűnik leegyszerűsítőnek, mert a versbe egy kettős olvasási jelenet van belekódolva. A kez­dősorok narratív visszatekintő beszédhelyzete (Once upon a midnight) máris két olv­a­sói pozíciót vezet be: egyrészt a hangok által terrorizált, tapasztaló én pozícióját (aki mintegy a könyvéből felnézve folytatja az olvasást), amint ezekre a hangokra reagál, másrészt e történeti ént és a szituációt kommentáló, emlékező elbeszélőét. Az előző leginkább a megszólítások által van jelen, melyeket sorra a még látha­tatlan vendéghez, az elhunyt kedveséhez, majd a madárhoz intéz; tevékenysége a­ ­ „Nem az elibénk kerülő szép puszta értékelése, hanem a kétségbeesett igyekezet, hogy a fölöttünk lebegő szépet elérhessük. A síron túl reánk váró dicsőség sejtelmének önkívületétől ihletve küsz­ködünk, hogy az idő dolgainak sokféle formájú változatai révén legalábbis egy része miénk lehessen annak a szépségnek, melynek alkotóelemei alighanem az örökkévalóság sajátjai." (874.)

Next