LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 34. évfolyam (2008)

2008 / 2. szám - TANULMÁNY - VERES ANDRÁS: A Huszadik Század irodalomszemlélete

A Huszadik Század irodalomszemlélete 153 körkép. A magyarok bejövetele a maga „agyagba döngöltünk benneteket" üzenetével­ sikeresen erősítette fel a nemzetiségek elszakadásán iparkodó törekvéseket. A magyar tudományos és filozófiai élet is kényelmes tempóban tett eleget a „ha­ladás" általánosan hangoztatott elvének. Míg a hasznosság-etika elsöprő sikert ara­tott (különös módon John Stuart Milltől egyedül az erkölcstanát nem fordították le ekkor, a többi nagy művét igen), addig a pozitivista ismeretelmélet csak mér­sékelten vagy még így sem hatott. Lelkesedtek Darwinért és Lamarckért, de a ki­választódás-elméletet némi gyanakvással fogadták: vajon nem jelent-e hátrányt a magyarság egésze vagy egy része számára (vö. Németh 1981, 131-132.). A modern filológia is bontogatta már szárnyait, de kicsit bátortalanul - a filozófus Alexander Bernátnak (akit „magyar Taine"-nek is neveztek) kellett 1890-ben sorompóba lépnie a nagy tekintélyű Gyulai Pál ellenében, hogy elfogadtassa az elemző kritika jogosultságát a normatív értékeléssel szemben. Jellemző, hogy a magyar irodalomtörténet első bölcseleti alapon nyugvó rend­szerezési kísérlete, az akadémikus tudományosság által mellőzött Bodnár Zsig­mond műve (1891) is egyszerre kapcsolódott Taine és Spencer pozitivizmusához, valamint Nietzsche antipozitivizmusához. A természeti erőkhöz hasonló „eszme­erők" érvényesülését látta a történelemben, amelyek újítás és konzerválás ritmikus váltakozásában teljesítik ki az evolúció parancsát (lásd Németh 1981, 289-293.). Mintha a madáchi ember meghasonlásának élménye kísértene még a századvégen is, hiszen Ádám és Lucifer vitája azért marad eldöntetlen, mert bár az ördög jól tagad, csak tagadni tud. A liberális romantika fedezet nélküli voluntarizmusának lelepleződése nyomán - hitben, fejben, érzelemben - támadt űrt nem lehetett ki­tölteni a pozitivizmus rideg valóságkultuszával. Az irodalmi megújulás két szakasza, A Hét és a Nyugat indulása közé, az 1890-es évtized végére esik annak az ifjú tudósnemzedéknek színre lépése, melynek a mo­dern magyar társadalomtudomány öntudatra ébredését köszönhetjük. Az 1900. január 1 -jei számmal induló Huszadik Század és az egy évvel később, 1901. január 23-án megalakult Társadalomtudományi Társaság önálló fejezet a magyar értel­miség és kultúra történetében. Jászi Oszkár, Somló Bódog és nemzedéktársaik képviselték elsőként csoportkötelékben azt az (utóbb ábrándnak bizonyult) pozi­tivista meggyőződést, hogy a tudomány nemcsak feltárni hivatott a társadalmi történések mélyén rejlő törvényeket, hanem egyszersmind megjelölni az utat a szociális anomáliák és igazságtalanságok felszámolásához is. Az erősen tradicionális beállítottságú természet­jog helyébe a jog történeti válto­zását és funkcionális kötődését hangsúlyozó elméletek állítását javasolták (Pulszky Ágost, Pikter Gyula). Egyúttal a magyar közéletet uraló közjogi szemléletet fel kívánták váltani az igen széles értelemben felfogott szociológiával, melybe beleértették a társadalom tanulmányozásának valamennyi területét. S maga a társadalom is ek­kor és náluk foglalta el az addig egyeduralkodó nemzet helyét mint legfontosabb és legátfogóbb kollektív alakulat. Ha kezdetben nem is osztotta mindenki, de né­hány év alatt általánossá vált, amiről Jászi Oszkár a Huszadik Század tizedik évfor­dulóját ünneplő vezércikkében írt: „Szociológia! Ez volt az a szó, mely szintetizálta törekvéseinket, a természettudományok diadalmas erejében való hitünket, a rájuk

Next