LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 35. évfolyam (2009)

2009 / 1. szám - TANULMÁNY - TENGELYI LÁSZLÓ: Történelmi tapasztalat és történelemkutatás Ricoeur felfogásában (Török Dalma fordítása)

Történelmi tapasztalat és történelemkutatás Ricoeur felfogásában 17 tán­­ egyazon egyértelműséggel jelzik a történeti kutatás és az eleven történelmi tapasztalat között húzódó episztemológiai szakadék meglétét. A történelemtudo­mány éppen ezért nem redukálható e tapasztalat közvetlen kifejezésére. Ha azonban nem találná meg a történelemtudomány - ezen a szakadékon vala­miképp mégiscsak túllépve - a visszautat a történelem eleven tapasztalatához, nem beszélhetnénk (ismét csak Nietzschét idézve) „a história hasznáról az élet számára". Ricoeur szilárdan meg van győződve arról, hogy a történelemtudo­mány jó szolgálatot tehet az életnek. Ezért is keresi azokat a pontokat, amelyeken történelmi tapasztalat és történelemtudomány összekapcsolódhatnak egymással. 3. Visszaút a történelemtudománytól a történelem eleven tapasztalatához Ricoeur emlékezőtehetség és tényleges emlékezés fenomenológiai elemzéséből in­dul ki annak érdekében, hogy meghatározza, miként hat vissza a történelemkuta­tás az eleven történelmi tapasztalatra. Az episztemológiai szakítás gondolatkörén belül ez az eljárás a legkevésbé sem magától értetődő. Ah­hoz, hogy enyhítsük a ricveuri kezdeményezés megütköztető jellegét, nem elegendő azoknak a közös vonásoknak a kiemelése, amelyek emlékezés és történelemkutatás között kétség­kívül megtalálhatók. Tény, hogy mindkét esetben a múlthoz való viszonyulás meg­határozott módozatáról van szó. E közös jellemvonásból bizonyos strukturális egyezések is következnek: mindkét viszonyulásmód szerkezetét meghatározza az, amit Ricoeur „jelenlét, távollét és távolságtartás [présence, absence et distance] dia­lektikájaként" jelöl meg. Miként az emlékezés az egykor megélt, ámde a jelenből kiszakadt és múlttá foszlott életvalóság újólagos jelenvalóvá tételére törekszik, úgy igyekszik a történelemkutatás is azt a távolságot áthidalni, amely a közössé­get a maga múltjától elválasztja, hogy sajátságos jelenvalósághoz juttathassa azt, ami immár egyszer s mindenkorra távol levő. Bármennyire nyilvánvalóak is azon­ban a strukturális hasonlóságok, önmagukban nem mutatják meg, milyen út vezet vissza a történelemkutatástól az eleven emlékezethez. Ricoeur maga sem pusztán azt említi az általa választott eljárás indokaként, hogy a történelemkutatás szem­pontjából nyilvánvalóan nagy jelentősége van „a kollektív emlékezetnek", amely egyébként Maurice Halbwachs óta különféle módon ismételten az érdeklődés kö­zéppontjába került.27 Indokai valójában más jellegűek, sokkal inkább azzal függ­nek össze, ami az emlékezetet és a történelemkutatást egymástól elválasztja, nem pedig azzal, ami összekapcsolja őket. E helyütt beérhetjük a döntő különbség kiemelésével. A múlthoz való viszonyu­lás módozataiként az emlékezést és a történelemkutatást egyaránt retrospektivitás, vagyis utólagos, visszatekintő perspektíva jellemzi, ámde csupán az emlékezésben van egyszersmind visszaható erő is: csak az emlékezetnek sajátja a retroaktivitás. E ki- 27 Ebben az összefüggésben Ricoeur Halbwachson kívül Yerushalamival és Pierre Nórával foglalkozik. Jan Assmannt nem említi.

Next