LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 35. évfolyam (2009)

2009 / 4. szám - TANULMÁNY - HAJDÚ PÉTER: Herczeg Ferenc érdekessége

Hajdú Péter Budapesti Hírlapnak, elutasítja őt Gyulai és Péterfy, míg a másik oldalon „valami modern realizmust éreznek benne". 1910 körül viszont már felfedezte benne a maga íróját a politikai jobboldal.­ Barta továbbá azt állította, Herczegnek „volt a maga módján tehetsége [...], de társadalmi és irodalompolitikai szerepe, hatása jóval túlnőtt tehetsége méretein" és mindezek a körülmények „szerény tehetsé­gét messze felülmúló írói vállalkozásokba sodorták".­ Vagyis lehetett volna egy jó közepes író, ha a politika nem próbál meg klasszikust csinálni belőle. És ez nem­csak azt jelenti, hogy ahhoz a kanonikus és kultúrpolitikai szerephez képest, ame­lyet Herczeg a két világháború között betöltött, a művei nem elég jók. Nyilván ez is igaz; utólag túlzott elvárásokat támaszt vele szemben, hogy évtizedekig a leg­nagyobb írónak tartották. Maga Horváth János ajánlotta irodalmi Nobel-díjra,s a tantervek az ő Bizánc című drámáján ajánlották tanítani a tragédia műfaját - Szophoklész, Shakespeare mellett -,­ és a Pogányok is kötelező házi olvasmány volt.6 Az élet kapuja című regény talán viszonylag érdekes,­ de azért nem olyan vi­lágirodalmi szintű remekmű, hogy a Nobel-díj ötletét így utólag komolyan vehet­nénk. A Bizánc olvasható dráma, de ha az Antigonéval vagy a Hamlettel kell összemér­ni, akkor csúfosan alul fog maradni. De Barta nem a túlzott értékelésekhez képest eltörpülő írói teljesítmény óhatatlan leminősülésére célzott, hanem arra, hogy ezek az értékelések és az ezekből következő elvárások arra ösztönözték Herczeget, hogy olyan munkákba fogjon, amiket nem tudott megcsinálni. Vagyis a későbbi pályaszakaszban a művek éppen azért lettek gyengébbek, mert nagyobb igényűek voltak. És valószínűleg igaz is, hogy ugyanazok az előadási stratégiák, amelyek nagyon élvezetes szöveget eredményeznek, ha egy vidéki család pénzzavarral küz­dő gyermekeinek történetkéit kell elmondani, elviselhetetlenek, ha nemzeti sors­kérdésekről van szó. Ezért lesz tel­jes csőd A fogyó hold, amelyről, ha igaz, találóan mondta Babits: „Hisz abban nincs egy­ igaz hang se."8 Van egy másik használhatónak látszó értékelése is az életműnek. Németh G. Béla szerint Herczeg a lektűrnek volt mestere.9 A lektűrt a társasági dráma „epikus testvérének'40 nevezi, és a kettőt gyakorlatilag együtt definiálja, és nyilván csak­ ­ Влшл János: Herczeg Ferenc - mai szemmel. In uő: Költők és írók. Akadémiai, Budapest, 1966. 250. 3 I. n­. 246-247. 4 HORVÁTH János: Herczeg Ferenc. Pallas, Budapest, 1925.­­ Tanterv a gimnázium és leánygimnázium számára. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, [Budapest], 1938. 16. 6 Részletes utasítások a gimnázium és leánygimnázium tantervéhez. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Buda­pest, 1938. 52. 7 NÉMETH G. Béla is elfogadta az életmű csúcsának (A lektűr magyar mestere. Herczeg Ferenc. In uő: Szá­zadutóról - századelőről. Magvető, Budapest, 1985. 194), újabban pedig III­I­­S Sándor gondolta úgy, hogy a magyar történelmi regények hagyományában Jósikával és Kemény Zsigmonddal együtt ér­demes tárgyalni ezt a szöveget (A múltnak kútja. József Attila Kör-Ulpius-ház, Budapest, 2004. 39-41). 8 BARTA: i. m. 246. 9 NÉMETH G. Béla: A lektűr magyar mestere. Herczeg Ferencről Új írás 1981/9. 51-58. = In I 18. /К. Ferenc: Történelmi regények. Szépirodalmi. Budapest, 1983. 5-22. = N. G. В.: Századulóról - századelőről. Mag­vető, Budapest­, 1985. 181-202. 10 NÉMETH G. В.: Századulóról -századelőről. 184.

Next