LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 35. évfolyam (2009)

2009 / 1. szám - MŰHELY - HITES SÁNDOR: A jövőről való beszéd bölcseleti kereteiről

A jövőről való beszéd bölcseleti kereteiről részt.39 Husserl okfejtéseinek gondolkodástörténeti termékenységét jelzi, hogy ér­vényesíthetőnek bizonyultak még a történelemelmélet 1970-80-as évekbeli „nyel­vi fordulata" idején is. Ekkor (többek közt Louis M. Mink vagy Hayden White munkái nyomán) azok az elgondolások nyertek teret, melyek szerint a történész az adatok „káoszába" a történetformájú cselekményesítésnek elsősorban az iro­dalomból kölcsönzött alakzataival visz narratív rendet, olyan képzeletbeli formát helyezve rá az eseményekre, amellyel azok maguk nem rendelkeztek. David Carr ezzel szemben Husserl alapján érvelt amellett, hogy a narratív struktúra nem kül­sődleges, hanem a (történeti) tapasztalat eredendő szerkezetét alkotja. Carr a (történeti) elbeszélésben nem hozzáadott esztétikai invenciót lát, hanem az elme működését, aminél fogva a mindennemű történeti reprezentációkban nem a ko­herencia iránti vágy utólagos beteljesítéséről van szó, hanem a mindennapi ta­pasztalat és cselekvés eredendő narrativitásának kiterjesztéséről. Hiszen a tudat nem „áll ki" az időből, a tapasztalat maga is esemény, s az eseménynek már min­dig van időbeli kiterjedése, kezdete és vége, vagyis a pretenciók és retenciók met­szetében már eleve konfigurációként adódik. Mivel a történetmondás jellegzetes­ségei eredendően strukturálják az idő hétköznapi tapasztalatát, ezért az emberi események nem lehetnek - mint White szerint - „puszta szekvenciák", amelyek­nek fikció révén adunk utólagos szervezettséget.40 Carr a megértés jövőszerűségére és az új tapasztalatának a mikéntjére nézve azt hangsúlyozza, hogy amennyiben egy történés meglepetésként ér, akkor a múlt jelentése is megváltozik, mivel a korábbiak is más összefüggés­ egész részeivé lesz­nek. Husserl példájánál maradva, ha egy dallam hallgatásakor más hang követ­kezik, mint amit pretencióink alapján vártunk, akkor egyszerre visszamenőleg mássá lesz maga a dallam is, amit eddig hallgattunk. Abból, hogy az időbeli ta­pasztalat konfigurációjában a jelen és a múlt egyaránt a jövő függvénye, a cselek­vés adott elmélete is következik. A tett eszerint nem a dallamhoz, hanem a dal­lam időbeli tapasztalatához hasonlatos, s a cselekvések esetében a pretenció a tett hatásának megfeleltethető. Nem pusztán várakozásról van szó, mint a tapasztalat esetében, hanem véghezvitelről. Amit csinálok, tulajdonképpen nem más, mint maga a hatás, mivel végrehajtani egy cselekedetet annyi tesz, mint a „végére ér­ni". S ebben a végrehajtásban betölteni valamiként a tett esetlegességéből fakadó strukturális hiányt, feloldani a következmény „felfüggesztését" - vagyis nemcsak időbeli, hanem gyakorlati relevanciával is áthidalni a szándékolt és a valós ered­mény távolságát. Az időbeliség konfigurációi, úgymint a kezdet, a közép és a zár­lat, a szándék és az eredmény, a probléma és annak megoldása vagy a megoldás meghiúsulása (vagyis a történetszerűség jegyei), eredendően ott vannak tehát a cselekvésben, s ilyenként részei a cselekvő nézőpontjának is.41 Mindebből az kö- 39 Vö. FEHÉR M. István: Martin Heidegger. Egy XX. századi gondolkodó életútja. Göncöl Kiadó, Bp., 1992.2 183. 40 David CARR: Time, Narrative, History. Indiana University Press, Bloomington, 1986. 9-26. 4! I. m. 29-49.

Next