Éva, 1974 (2. szám)

1974 / 2. szám

nekem. — A Színészmúzeum eddigi főszereplői közül engem leginkább Csortos Gyula hatalmas egyénisége nyűgözött le. És Kabos Gyula mű­vészete, amely ma is modern! S bevallom: Bajor Gizibe, a hang­jába, a fényképeibe valósággal beleszerettem . . . A fiatal színész, mióta ebben a sorozatban szerepel, sok levelet kap a nézőktől. Köszönő, elis­merő sorokat — melyek tulaj­donképpen nem is neki szólnak — az élményért, a hajdani na­gyok megelevenedéséért. Sokan kérik, a televízió ne csak egyes részleteket mutasson be az egy­kori színész-nagyságok fennma­radt filmjeiből, hanem tűzze műsorra az egészet! Ezúton vá­laszolja Farády István a levélírók­nak : kérésüket továbbítja az ille­tékeseknek. G. T. Minden darabot kívülről tud, mégsincs soha szín­padon és mégis boldog. A SÚGÓ Fél méternél alig magasabb „alagút” vezet az egy négyzet­­méteres kalitkába. Hatvani Mar­git kis világába, a Madách Kama­rában. Innen kíséri feszült figye­lemmel órákon át az előadást, a színészeket; súgásra, mimikára, jelbeszédre, mutogatásra készen — mikor, mire van szükség. Tizenhat éve súgó. Most 34 éves ez a 25-nek is alig látszó csi­nos, fiatal nő, árad belőle a mun­káját szerető, mindig a munka új színeit kereső és élvező ember derűje, üdesége. Hivatásnak tart­ja, amit csinál. Egyszer, Szolno­kon, váratlanul három mondatos szerepben a színpadra állították, azóta sem vágyik oda. — Hogyan lesz valakiből súgó? Belőlem a magyar tanárom mi­att — nevet Margit. — Szol­nokon jártam gimnáziumba, s ki­zavartak az óráról, mert túl sokat súgtam. Azt mondta a tanár: menjek a színházba, ott kisúgha­tom magam! így is történt. Érett­ségi után jelentkeztem a szolnoki színházban, felvettek egy próba­évre. Mikor letelt, az igazgató megkérdezte a színészeket, van-e érzékem, jól súgtam-e, tudnak-e velem dolgozni? A válaszuk után véglegesítettek. Egyszer, a Stuart Mária elő­adásán hirtelen kialudt a villany. A színészek — mit tehettek mást! — játszottak tovább. Hat­vani Margit pedig súgott tovább, a sötétben. Kívülről tudta a da­rabot s azóta is mindegyiket, amit súg. Both Béla akkor éppen Szolnokon járt, „felfedezte”. Pestre hívta, így került a Ma­dách­ba. A tizenkét pesti év alatt ötven darabot súgott. A bolond lányt — még Demján Editnek és Már­kus Lászlónak — ötszázszor! — A századik előadás után már tudta mindenki nemcsak a maga, hanem a többiek szerepét is. Néha versenyeztünk a szünetekben, ki tudja jobban, pontosabban az egész darabot. A színészek minden elő­adáson kitaláltak valamit, egy új fintort, mozdulatot, mozgást. Elő­fordult, hogy Demján Edit a szín­padon, a szerepen kívül, elnevette magát s alig tudta abbahagyni. S bizony a súgóasztalnál én is sok­szor nevettem, pedig nem szabad. Márkus László szólt is a szünetben. ..Maga ne sírjon, ne nevessen, csak súgjon ...” Tőle sokat tanultam. Azt is ő magyarázta: ha egy szí­nész esetleg valamit rosszul mond, soha ne javítsam, hanem súgjak tovább, hogy ami azután jön, azt jól mondja, mert ha javítok, két­szer mondaná ugyanazt. A próbá­kon viszont nemcsak szabad, ha­nem kell is javítani, még a téves kötőszavakat is! Néha a próbákon kívül is együtt tanultam a színé­szekkel, szívesen tettem s teszem mindig, hiszen nekem is érdekem, hogy jól tudják a szöveget. Akkor kevesebbet izgulok, kevesebbet súgok. Nagyon szégyellem magam, ha az előadás szünetében valaki megjegyzi: hallottuk a súgót. A Madách Színházban és a Ma­dách Kamarában négy súgó dol­gozik, és két nyugdíjas is bejár. Utánpótlás nehezen akad, min­denki a színpadra vágyik. Pedig, ha már arról van szó, a súgólyuk­ból is el lehet indulni. A bolond lány nemrég elhunyt, világhírű szerzője, Marcel Achard is így kezdte: súgó volt. P. Zs. Fotó: Bojár Sándor 22 N­ színházi közönség nagyon ér­zékeny. Felügyel minden apró részletre, amit színészekről, szí­nésznőkről hallani. S nemcsak a pletyka érdekli, hanem a szín­padi munka is. Ezért gyakran kérdezgetik az utóbbi időben: MIT CSINÁL LATINOVITS? Három évvel ezelőtt megvált a Vígszínháztól, azóta ke­vesebbet hallani róla. A veszprémi Petőfi Színházhoz szer­ződött színésznek és rendezőnek. A tavalyi évad végén Veszprémtől is búcsút vett. S azóta? — A budapesti Irodalmi Színpad tagja vagyok — mond­ja Latinovits Zoltán. — Az együttes jelenleg „otthonta­lan”: a Nagymező utcai színházat átépítik, korszerűsítik. Ezért — átmenetileg — a Csengery utcai Fáklya Klubban vendégeskedünk. Itt mutattuk be Eszmélet címmel József Attila verseiből összeállított műsorunkat, és az Ó Éva, Éva című produkciónkat. Mindkettőt tovább játsszuk az új évadban is, én is fellépek benne. November végén Ka­rinthy Frigyes műveiből szerkesztett műsort hozunk színre. Ebben is játszom, nagy örömmel. Karinthy írói világa igen közel áll hozzám, főként, amióta alakíthattam őt az Utazás a koponyám körül filmváltozatában. De azt is mondhat­nám: azért tudtam így alakítani Karinthy Frigyest, mert szeretem. A színház átépítése valószínűleg tavasszal feje­ződik be, s akkor már ott rendezhetem a Kötél a Niagara felett című új műsort, amit én is állítottam össze a dél­­amerikai költők és írók alkotásaiból. Latinovits Zoltán filmezik, tévézik. Szerb Antal A Pend­­ragon legenda című regényének filmváltozatában, amelyet nemrég mutattak be, ő alakította a történet hősét, Bátky Jánost, a Londonba szakadt magyar filozoptert. A rendező, Révész György azóta újabb filmet forgat Latinovitscsal, Gál István forgatókönyvéből, Az öreg címmel. 74 éves ve­terán bányászt alakít benne, partnere egy fiatal bánya­munkás, Harsányi Gábor. A történet: két félresiklott életű ember harca egymással — a létért és a társadalomba való visszafogadtatásért. Déry Tibor: A befejezetlen mondat című regényének két­­Folytatás a 24. oldalon. Latinovits Zoltán A Pendragon legendában . . . Fotó: Domonkos S. ... és Kat­­kai Évával Fotó: Keleti Éva (MTI)

Next