Éva, 1976 (1-4. szám)

1976 / 4. szám

ESDBhESo mao II madarász — Az őszi szél átsuhant az erdőkön, megborzongat­ta a nádasokat, s beköszön­tött a városokba. Ilyenkor elfogódottan gondolok visz­­sza a nyárra, az elvonult madarakra. Visszatérnek-e a megfigyeltek, s megtalál­ják-e majd régi fészkelő­helyüket. — Az egyetemen tanul­mányaimat zoológusként fejeztem be. De ornitoló­gusként dolgozom, és ezzel gyermekkori vágyam betel­jesült: madarász vagyok. Néhány évtizeddel ezelőtt annak, aki e foglalkozást űzte, kitömött madarak dí­szítették az otthonát. Az én fegyverem a fény­képezőgép. A madarakat lefényképezem, tulajdonsá­gaikat, szokásaikat feljegy­zem. Legnagyobb segítsé­gem a távcső és a határ­talan türelmem. Sok-sok kilométert gyalogolok. Nyolcvan órát is szívesen eltöltök egy-egy leshelyen, ha várok a madárra. — Manapság a madará­szok is szakosodtak. Van­nak, akik énekesekkel, má­sok csak ragadozókkal fog­lalkoznak. Többen főváro­sunk madárvilágát figye­lik. Budapesten sok madár­faj él. Meglepő, hogy a szennyezettség ellenére is költenek. A vércsék a fő­városban az Országház tor­nyán évek óta fészkelnek. — Ez az alkalmazkodás, beilleszkedés más madár­fajoknál már nem tapasz­talható. Az Alföld nagy madarai, így a gólyák is egyre kevesebben lesznek. Nem találnak kedvező fészkelőhelyeket. A Her­­nád-völgyi falvakban vala­mikor 20-30 gólyapár is költött. Ma mindössze csak 4-5 pár tér vissza. De azért nem kell meghúzni a vészharangot. Az utóbbi évek eredménye, hogy el­szaporodtak a kócsagfélék, és a Fertő-tavi gémtele­pünk is gazdagodik. A kíváncsiskodók több­sége azt kérdi, él-e még hazánkban rétisas? — Mindenkinek szeret­ném elmondani, hogy még van tíz pár, amit nagyon féltünk, és amennyire le­het, óvunk. Bár volt olyan esztendő, amikor a nászre­pülés megtörtént, de várat­lanul elpusztult a tojó. Párja hosszú özvegyi sors­ra ítélte magát, majd ma­ga is elpusztult. — A természet csodála­tos. Úgy hiszem, mindenki ismeri a biológiai láncot, azt, hogy minden egyes fajnak nagy szerepe van. A földön élő madárfajok szá­ma 10 000-re tehető. Van­nak olyan madárfajok, amelyekről úgy hittük, már kihaltak. Hazánkban még megtalálható az urali­­bagoly, de a régen gyakori kék csőrű réce már nem. — Mint ahogy mondtam, nekem elvből nincs fegy­verem. De nagyon jó érzés tölt el, amikor arra gondo­lok, hogy sokadmagammal igyekszünk megmenteni a daloló vagy a kék égen re­pülő madarakat... (Bemutattuk olvasóink­nak Bécsy László ornitoló­gust.) — bereznai — — Valóban nem kifeje­zetten női foglalkozás ope­ratőrnek lenni. Mindössze négyen vagyunk a televí­zióban, a filmgyárban meg nincs is női operatőr — mondja mosolyogva Czóbel Anna, a Magyar Televízió operatőre. Mert ideális kö­rülmények kellenek ahhoz, hogy valaki nő létére ezt a foglalkozást űzhesse — folytatja. Az operatőri munka nagyon leköti az embert. Tulajdonképpen nekem is csak most van több időm, amikor már a lányom is felnőtt és férj­hez ment. Másrészről gyen­ge női vállak elméletben sok mindent kibírnak, de bizony a kézikamera súlya igencsak húzza, nyomja az ember vállát... Később még azt is el­mondja, hogy a Színház- és Filmművészeeti Főiskola operatőr-tanszakára nőket nem vesznek fel. Bár nincs ilyen tiltó rendelet, de a gyakorlatban így van. Nő a Főiskolán 1951-ben dip­lomázott utoljára ... Czóbel Anna (Czóbel Er­nő és Lányi Sarolta egyet­len lánya) halk szavú és nagyon szerény, zárkózott ember. Nehezen beszél ma­gáról, őszintén vonakodik a riporttól. Aztán csak „feloldódik”. Mesél a moszkvai évekről, ahol szüleivel emigrációban él­tek. — Én is általában hu­mán dolgok iránt érdeklőd­tem, de az életemet íróasz­tal mellett nem tudtam volna elképzelni. Valami mozgalmasabbra vágytam. A színek, formák érdekel­tek, operatőr lettem. Akko­riban a moszkvai főiskolán több nő is tanult. Én köz­vetlenül a háború kitörése előtt végeztem. Majd 1945-ben hazajöttünk. A Film­híradóhoz kerültem. Hősi, mozgalmas, nagyon nehéz korszak volt, az én életem­ben is. Gyakran egymagam voltam riportjaim operatő­re, szerkesztője és vágója. A Magyar Televízióban 1959-től dolgozom. Én va­gyok az operatőrök „korel­nöke”. Főleg közművelő­dési és képzőművészeti fil­meket készítek. Nagy él­mény volt számomra, hogy a nagybátyámról, Czóbel Béláról készített portré­­filmnek én voltam az ope­ratőre ... Milyen a jó ope­ratőr? Legyen úgynevezett képi látásmódja. Ha az ember belenéz a kamerába, másképp lát, mint egyéb­ként. Kell, hogy jó megfi­gyelő- és kiválasztási ké­pessége legyen. Rögtön meg kell látni a dolgokban a képi lényeget. Régebben szeretett volna nagyjátékfilmet fényképez­ni. Nem volt rá lehetősége. Aztán, amikor már lehetett volna, éppen állapotos volt a leányával.. . A magánéletben nem szeret fényképezni. Hobby­ja az olvasás. „Annyi a restanciám, csak győz­zem!”... 1975-ben meg­kapta az „Érdemes Mű­vész” kitüntető címet, ame­lyet ez idáig egy férfi­­kol­léga nyert el. Eöry Éva (Fotó: MTI) (Fotó: Bécsy László) Operatőr

Next