Asszonyok, 1969 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1969-09-01 / 9. szám

VALAHOL MÁR TALÁLKOZTUNK... Édesanyja ébreszti fel minden reggel nyolc órakor. — Amióta csak az emlékezetemet tudom, mindig ő kelt fel.. . így volt ez, amikor iskolába jártam, később, amikor a Művész Színház stúdiójá­ban tanultam, s így van most is, hogy a színházba kell mennem. Életének huszonhárom éve alatt kialakult a megszokott szertartás. Anyuka közvetlenül az orra alá tart egy narancsot vagy almát, a hűvös héjat végighúzza arcán, ajkán, nya­kán, s közben ezt mondja: „Irocska, ideje fölkelni!” De Irocskának so­sem akaródzik felkelni. Ám mégiscsak rá kell szánnia magát, mivel a nap percekre be van osztva, így volt az iskolában, a színiiskolában, és így van ma is. Bizonyára azért, mert Irina Pecser­nyikova mindig ötször annyit sze­retne elvégezni, mint amennyire az idejéből futja. Az iskola minden szakkörében részt vett,tagja volt a matematika-, a tánc,-, a művészi torna-, az úszó-, az angol szakkörnek és a . . . Mert volt köztük egy, a legfonto­sabb. Az emberekben különböző­képpen jelentkezik a művészet iránti hajlam. Egyesek csak ábrán­doznak arról, hogy színészek lesz­nek, de soha nem lesz belőlük. Mások hosszú évek múltán döbben­nek rá, hogy a színpad az életük értelme. Vannak, akik már gyerek­fővel választanak maguknak hiva­tást. Irinával is így történt. Pezért volt az Úttörőházban az ő legfonto­sabb szakköre a színjátszó. Még ma is, tíz év elmúltával, emlékeznek osztálytársai Ira sze­replésére a „Hópelyhecské”-ben: ő játszotta a Tavaszt. „Talán csak ez után az előadás után szerettem meg igazán a színházat” — mondta ne­kem nemrég. Bizonyára iskolás korából ma­radt meg az a szokása, hogy szinte leviharzik a lépcsőn, futás közben gombolja be köpenyét, s az utolsó pillanatban ugrik fel a már induló­félben levő autóbuszra. „Semmi­képpen sem szabad elkésni a próbá­ról.” Andrej Goncsarov, a Majakovsz­kij Színház művészeti vezetője pontosan 11 órakor becsukatja a próbaterem­ ajtaját, s a későn jövő olyan helyzetbe kerülhet, mint a diák az iskolában. Persze, autón is mehetne, hiszen a jogosítványát rég megkapta, de édesapja nem engedi vezetni. — Nem adom oda a kocsit — mondja Vlagyimir Pecsernyikov. — Összetörnéd magad az első útkeresz­teződésnél. A Majakovszkij Színház művé­szeti vezetője jól számított, amikor Irinát szerződtette. Ritkaság, hogy egy színésznő művészi alkata és a színház profilja ennyire egybe­vágjon. Van egy ritkán található színész­nő-típus, a társadalmi hősnő típusa: a modern, bátor, határozott, élet­vidám leány, aki ugyanakkor fi­nom, lírai, mélyen érző lélek. Ezek a színészi adottságok jellemzők rá. Nem véletlen, hogy a színiiskola után nyomban a moszkvai Komszo­­mol Színház tagjai sorában találjuk, ahol csaknem minden előadás a kortársakról szól. Leírtam ezeket a sorokat, s most arra gondolok, hogy tulajdonkép­pen nincs is igazam. Irina első film­szerepe merőben más volt: Dargo­­mizsszkij „Kővendég” című operá­jának filmváltozatában a puskini Donna Annát alakította, akit az álnok Don Juan elcsábít. Imádságra kulcsolt kézzel, tér­­denállva hajlik egy tehetetlen kis alak a lovag sírjára. Nem, Irina nem ilyennek marad meg emlékezetünk­ben a film nyomán. Ő igazán fel­fogta Puskin értelmezését: az ő Donna Annája mélységesen, fenn­tartás nélkül beleszeretett Don Juanba, ezért válaszol a férfi fékte­len szenvedélyére. Talán éppen Donna Anna félénk szerelme hi­tette el velünk, nézőkkel, hogy ez­úttal — először életében — Don Juan érzései őszinték voltak. Jelenet a „Két csengetés között” című filmből. Vjacseszlav Tyihonov (halni) és Irina Pecsernyikova (középen) Fotó: B. Irsm­ajkin IRINA

Next