Látó, 2021 (32. évfolyam)

2021 / 12. szám - FÓRUM - Szilágyi Márton: Egy indulatos élet regénye (Tolnai Lajos: A sötét világ)

ra, hogy református lelkészként újszülött gyermekéhez „egy tisztességes zsi­dó házaspárt” kért föl keresztszülőnek,44 vagy éppen egyik haragosát, Nemes Ödönt a nyílt utcán verte meg, s alighanem brutálisan).45 Konfliktusainak a sorozata, amelyet egyoldalúan és minden önkritikát mellőzve, méltatlan szenvedéstörténetként ír le, ezek után szinte természetesek voltak, mert nem egyszerűen környezete gonoszságából, hanem inkább a gyökeresen eltérő kulturális normarendszerek létéből következtek.46 A sötét világ igen tanulságos olvasmány az 1870-es, 1880-as évek ma­gyar irodalmi élete szempontjából. Nem azért, mintha túlságosan sok konk­rétumot tudhatnánk meg Tolnaitól az ekkori irodalmiság mibenlétéről vagy éppen az újabb nemzedéki szervezkedések részleteiről. Éppen az az igazi információ, hogy mi mindenről nem esik szó ebben a regényszerű emlék­iratban, mennyi mindenről nem látszik tudni a narrátor. Miközben ugyan­is nyíltan vagy rejtetten folyamatosan kritizálja a korabeli irodalmi intéz­ményrendszert - szerinte - maffiaszerűen, nepotista módon irányító írói kört (kiemelten persze Gyulai Pált és csak kicsivel óvatosabban Arany Jánost), alig-alig veszi észre azokat az új kezdeményezéseket, amelyek szintén po­lemikusan (de sokkal inkább esztétikai alapokon) kérdőjelezik meg a do­mináns irodalmi értékrendet. Tolnai ugyanis egyrészt részletesebben szól az 1870-es évek tragikus sorsú, derékba tört pályát befutó nemzedékének bizonyos tagjairól (Zilahy Károlyról beszél a leghosszasabban, inkább fu­tólag említi Bajza Jenőt és Toldy Istvánt), de például szemébe sem tűnik Asbóth János vagy Reviczky Gyula. Ez utóbbiaknak a nevét sem írja le. S a sort még lehetne folytatni: Mikszáth csak néhány névsorában bukkan föl említésképpen, de Justh Zsigmond vagy Petelei István még így sem ötlik Tolnai Lajos szemébe. Saját nézőpontjából mindezek a szerzők s epikai kí­sérleteik nem is léteztek, még csak elhárítandó próbálkozásként sem bizo­nyultak érdekesnek. Ez is jól mutatja, hogy Tolnai szembenállása a Gyulai­féle érdekcsoporttal igen kevéssé volt hagyományértelmezési vagy poétikai gyökerű ellentét: személyes averziók és - vélt vagy valódi - sérelmek hiper­bolikusan felnövesztett következményét tárgyiasította az író egy önéletraj­zi hátterű narráció keretében, s amit ebben a szerkezetben ki tudott fejezni, az csak a mindent elöntő, igen kevéssé kontrollált indulat miatt tűnhetik valamiféle „társadalomkritikus” vagy éppen „realista” módszer következmé­nyének... Hogy azt a két fogalmat említsem, amelyet a Tolnait újrafelfe­dező és kanonizálni akaró néhány, a Nyugathoz kötődő szerző (mint pél­dául kezdeményezőként Ady, majd később Móricz Zsigmond és Németh9z

Next