Létünk, 1990 (20. évfolyam, 1-6. szám)

1990-07-01 / 4-5. szám

pedig a magyar irodalomra gondolunk - akkor Bródy Sándor. így van ez a köz­­tudatban, mert ez az irodalmi valóság. Az elméletírók elsősorban Zolához kö­tődnek, az ő munkái alapján ítélnek az irányzatról, melynek magyar vonatko­zásai mindenekelőtt Bródy munkásságá­ban érhetők tetten. Természetes, hogy Bori könyvének legterjedelmesebb feje­zete is Bródyval foglalkozik, már-már önálló kismonográfia ez, amelyben egy­felől időrendben ismerkedünk meg a „kis Zola” műveivel, regényeivel és no­­vellásköteteivel, meg a „naturalizmus megújított” programját tartalmazó, egye­dülálló vállalkozással, a Fehér Könyv­­vel, melyben Bródy vegyesen mindent közöl, mindent ír, s amely éppen ezért az irányzat műfaji keresztmetszetét nyújtja. De a tények, a művek meg­ismerése mellett legalább olyan fon­tosak azok a megjegyzések, amelyeket Bori szinte észrevétlenül sző be iroda­lomtörténeti értelmezésébe, minthogy Bródy „az elbeszélésekben emberi sor­sokként interpretálja mindazt, ami az akkor modern, új életforma közvetlen vagy közvetett következménye volt”, amiből kitetszik, hogy az irányregénye­ket kedvelő naturalizmus magyar szép­­irodalmi megnyilvánulásai művekként, műalkotásokként is figyelemreméltók. S ahogy egy másik helyen írja Bori, na­gyon lényeges, hogy bár Bródy a „társa­dalmi szokások történetírója, de meg­marad az egyéni esetek, jelenségek rög­zítésénél”, s ami közben áthatja „az a maga kora modern életének a tudata.” És Bori pontosan ezt keresi a vizsgált művekben. Éppen ilyen meggondolás­ból, okból említi, fedezi fel több ízben is a szexuálpatológiai kézikönyvet ekkor­tájt megjelentető Krafft-Ebing hatását. Bori Bródy-portréja kétségtelenül je­lentős irodalomtörténeti jelentőségű fe­jezete a könyvnek, amelyben azonban a szerző nem úgy akar irodalomtörténetet írni, hogy filológus pedentériával min­denkit és mindent számba vesz. Bori nem összefoglaló munkát ad, hanem ar­ra vállalkozik, hogy egy irodalmi jelen­ség, mint ez esetben a naturalizmus, le­írásához a legalkalmasabb, a legkifeje­zőbb példákat vonultassa fel. így, ennek az elvnek megfelelően készültek a Bró­dy naturalizmusát bemutató fejezetet követő Petelei-, Gozsdu- és Tömör­kény-portrék, melyekben egyfelől az il­lető opusból emel ki Bori olyan mozza­natokat, amelyek jellemzőek az irány­zatra, másfelől pedig sajátos, egyedi mo­mentumokra hívja fel figyelmünket, olyanokra, melyek később helyet kap­nak az irányzat fontos fogalmainak jegyzékén is. A szociográfiai hajlamú Petelei művei (Falusi gyönyörök, Mező­ségi út) a valóság szocio-földrajzával, a helyzetjelentés műfajával tágítják a na­turalista prózát. Gozsdu Elek biológiai determinizmusfelfogásával árnyalja a magyar naturalizmust, aminek­­ regé­nye és novellái pesszimizmusának­­ alapja, kiindulópontja, hogy nincs össz­hang „a természet törvényei és az embe­rek által tekervényes elméletek alapján megalkotott, úgynevezett társadalmi törvények között”. Prózavilága patolo­gikus, hősei „rendre olyan körülmények közé kerülnek, pontosabban: kerültek valamikor, amelyek odahatottak, hogy megzavarodva, testben-lélekben sérül­ten az úgynevezett élet peremére ke­rüljenek, s ott tengessék életüket át­­kozódva vagy lemondóan, rezignáltan”. Gozsdu esetében, kinek hősei rendre vesztesek az élet ellenében, Bori jelzi például azt is, hogy munkáiban a szim­bolista-szecessziós ízlés, szemlélet és ábrázolás nyomaira lehet bukkanni, ami a művek jellemzésén túl is érdekes mozzanat, hiszen az irányzatok össze­fonódására mutat, és - ez sem mel­lékes - szinte már jelzi, mivel fog a modern magyar irodalom irányainak kutatója, értelmezője a naturalizmus után foglalkozni. Tömörkény Istvánról írva előbb felveti a szakirodalom bi­zonytalankodását, hogy vajon natura­lista íróról van-e szó, majd mintegy ennek megválaszolásaként elemzi a tö­mörkényi novellavilágot, nyomatékosá­vá ennek a népéletben gyökerező jelle­

Next