Létünk, 1990 (20. évfolyam, 1-6. szám)

1990-07-01 / 4-5. szám

gét, néprajziságát, melynek a novellák­ban történő részletező bemutatása lesz, lehet a bizonyíték a naturalizmus mel­lett. Borinak Tömörkényre írói világa miatt volt szüksége, Thuryra pedig mert a „sötétség” írója, aki ezt sajátos formában, úgynevezett tárcanovellák­ban nyújtotta át olvasóinak. Thuryval teljesedik ki az a novellatípus, amely fö­löttébb közeli rokonságban van a hírlap­írással, az újságműfajok közül a riport­tal, ami valójában az egész irányzat íróit Bródytól kezdve jellemzi. Bródyhoz hasonlóan nagyobb helyet kap Justh Zsigmond, Bori régi témája, aki miután a legilletékesebb helyen, Pá­rizsban ismerte meg, szinte szociográfi­­kus alapossággal az irányzatot s művelő­it, majd meglelve a francia naturalisták világnézetében „szemléletének és mun­kamódszerének a modelljét”, rövid idő alatt néhány regényt ír, melyek pesszi­mizmusát couleur local­-izálta az általa ismert magyar viszonyok közé, talajára. De francia példa, Zola, vezényelte Jus­­thot akkor is, amikor regényciklust ter­vez, melyben szinte az egész magyar társadalmat bemutatja, a „felső-magyar­országi oligarcha-világ”-tól Erdélyen át a korabeli Pestig. Terve, ha nem is való­sult meg teljes egészében, de Genyó Jul­­csa című regényéről fontos megjegyezni, ahogy azt Bori is teszi, hogy a „magyar naturalizmus történetében” a legfigye­lemreméltóbb Justh-mű, melynek sajá­tossága, hogy egy létbizonytalanságban élő közösség, a gányók életének, szoká­sainak társadalomismereti értékű, de ugyanakkor naturalista karakterű regé­nyes képét adja. Ugyancsak Justhtal tű­nik fel az irányzat prózájában a spleen, a kor lelki betegsége, a morbus baude­­laire-ikus, amely majd összeköti a tizen­kilencedik század derekát és századunk első évtizedeinek irodalmát. Ennek a sa­játos lelki kórnak az elterjesztése, akár­csak a „szokás, az ízlés, a viselkedés, az erkölcs” irodalomba emelt szociológus ábrázolása is, Justh nevéhez fűződik. Ő is olyan író, akit csak újabban kezdünk felfedezni, s ebben nem kis érdeme éppen Bori Imrének van. Mint ahogy lesz nyilván abban is, hogy a feledés, a mellőzés ingoványából kiemelte Kabos Edét és Kóbor Tamást, akiknek egyko­ron sok kötete jelent meg, az antikváriu­mok polcai most is tele vannak ezekkel a kiadványokkal, de a tudós világ nem ér­tékelte őket különösképpen. Bori sem értékeli túl Kabost és Kóbort, nem is foglalkozik részletesen munkásságuk­kal, de szükségesnek látja felemlíteni őket, hogy a naturalizmus „csevegő” változatára figyelmeztessen, illetve Kó­bor esetében rámutathasson a siheder nagyváros, Budapest, ábrázolásának sa­játos, a nyomorról írt novellák csattanó­ival történő feloldására. Külön fejezetet kap Bori Imre natura­lizmus-könyvében Jókai Mór, a szerző számára Krúdy mellett nyilván legfonto­sabb prózaírónk. Csak látszatra különös, hogy Jókai is helyet kap az irányzattal összeköthető írók galériájában, valójában több köze van hozzá, mint ahogy a ro­mantikus Jókai felől szemlélve ezt a hatal­mas opusról gondolnánk. Bori szerint Jó­kai is francia földön, mintákon ismerte meg a naturalizmust, mint Csiky, ott kap­hatott bátorítást olyan művek írására, mint az Asszonyt kísér­ő Istent kísért, a Gazdag szegények, A lélekidomár-ebben a körülmények kapnak nagy szerepet -, a Tégy jót - ebben az átöröklődés, az ősök által történő determináltság fogalmazódik meg­­, A fekete vér és a Nincsen ördög­­, hogy a sor végén feltűnjön az a Jókai-mű is, amelyet a magyar naturalista próza egyik klasszikus műveként tartunk szá­mon, a Sárga rózsa. Ez a regény „kifogás­talan naturalista módon készült”, amit anyaggyűjtése és megírása, jegyzőkönyv hitelességű valóságigénye bizonyíthat, ez szolgálhat alapul arra, hogy az irányzatot értelmező, leíró irodalomtörténész meg­állapíthassa, a Sárga rózsában a „natura­lizmus kánonjának fő pontjait rendre megtaláljuk”. A kötetet záró rövid fejezetben a szerző visszapillant és előretekint. A na­turalizmus előzményeként említi Tolnai Lajost, akit „egy manipulált valóság­

Next