Kegyestanítórendi kisgimnázium, Léva, 1877

------- - ------- ismerik az emberi életnek. A görög bölcsek minden haladásunk kiin­duló pontjául az önismeretet és önuralkodást állíták fel, s ez­által Is­tenhez közelítni tartották az ember céljának. Mily mély belátói vol­tak ők az ember végcélját illető igazságnak! Csak önmaguk vizsgá­zása vezette őket e helyes útra, nem látva, nem hallva senkitől példát, nem lévén akkor még az emberiségnek üdvözítő példánykép, mely meg­tanította volna arra, mi a halhatatlan lélekkel felruházott ember földi rendeltetése. Ezért a görög bölcsek is a valódi boldogságot egyedül az erényes életben helyezték, melyre törekedni első kötelességévé tették az embernek. Tudjuk, hogy Sokrates etnicai főtörvényei: az Isten fé­lelme, lelki bátorság, igazságosság és mértékletesség oly alaperények, melyeknél fönséges­eket csak Üdvözítőnk tanított. Mennyivel könnyebb már nekünk az Istenhez­ közelitést elérnünk, kiknek örökre szent pél­dányképül az Istenember „Ha tökéletes akarsz lenni, kövess engem“ jeligét hangoztatva egész életével megmutatta, miként kell élnünk, Is­ten, min magunk s embertársaink iránti kötelmeinket magunk és mások boldogítására teljesítenünk, hivatásunkat betöltenünk, szóval megmu­tatta, hogy csak erényes élet tehet boldoggá. Az igazi két, szép élet ennélfogva csakis az erény követésében állhat. Mi tehát az erényes élet? Kölcsey így fejti meg fiának: „Egész éltedet meghatározott elv szerint intézve, soha sem tenni mást, mint a mit az erkölcsiség kíván, s még akkor sem, midőn haszon, bátorlét indulat heve vagy szenvedelem­ ereje másfelé ragad: ezt hivják erény­nek.“ Csak ily élet erényes, csak ily szív emelkedhetik fölül a min­­dennapiság rögein s juthat közelebb Istenhez, a tökély egyedüli kút­fejéhez. Ily élet pedig benső vallásosság s erkölcsösség nélkül lehetet­len. De korunk — e Ilegel-féle „Sein und nicht sein ist dasselbe“ atheisticus kor — felvilágosodott nézetei ma már kicsinyük vagy épen fö­löslegesnek tartják e valódi lelki magasságra emelkedést; hisz tudomá­nyosnak hirdetett atheismusa szárnyain ezen már felülemelkedett, s Istent, vallást megvetve, kinek-kinek külön Istent teremt sivár lelké­ben. Jól irja erre vonatkozólag B. Eötvös József: „Nem szörnyű-e, fő­kép ha körültekintve látjuk, hogy nem egyes szerencsétlen kivételek sorsa ez, hanem hogy közbaja századunknak, melyet csak kevés bol­dogabb, vagy erősebb kerülhet el. Megkereszteltetünk szokásból, mint keresztények neveltetünk, mert már a fölvett rendszer úgy hozza ma­gával; hitünkről szólunk, s mindenki vállat vonít; az egyház paran­­csiról,­­ s mindenki szánja gyengeségünket, mert praktikus egy szá­zad ez, melyben élünk, melynek jelszava: számolj s dolgozzál; a kor vallása haszon.“ Pedig talán nem nagyítás, ha azt állítjuk, hogy épen e túlkapzsi s jól számító kor gyermekei legkevésbbé vallhatják maga­

Next