A Franklin kézi lexikona 3. Niczky-Zsuzsok (Budapest, 1912)

S - Spanyol-nád - Spanyol nyelv és irodalom

Spanyol nyelv Spanyol nyelv (1490—1543.), ki első költeményeit még régi spanyol mintára írta, de aztán Petrarca modorában írt szonetteket és canzone-kat. Ő hozta be Spanyolországba az ottava rima-t (stanza). Az ő nyomán haladt Garcilasso de la Vega (1503—36.) a «spa­nyol költők fejedelme», kinek különösen eklogái bájosak. Spanyolul írt még a por­tugál Francisco de Sa de Miranda (szül. 1495.) és Jorge de Montemayor is (1520— 62.), ki befejezetlen pásztor-költeménye («La Diana») révén a spanyol pásztorregény megalapítója lett. Ugyanily jelentékeny volt a maga nemében Diego Hurtado de Men­doza (1503—75.), ki «Vida de Lazarillo de Torines» cz. regényével a kalandor­regényt (Novela picaresca) alapította meg. Követője volt az 1610 körül elhunyt Mateo Aleman, kinek «La vida del Picaro Guz­man de Alfarache» cz. kitűnő kalandor­regényét majd minden művelt nyelvre le­fordították.­­ A klasszikus líra legjelen­tősebb képviselője Ponce de Leon (1527— 91.) és mellette Hernando de Herrera (megh. 1597.), kit «isteninek» neveztek. Nagy szám­mal akadtak epikusok is, kik formában az olaszokat utánozták, de tárgyukat legtöbb­ször koruk történetéből választották. Kü­lönösen V. Károly császár tetteit énekelték meg. — Negyedik korszak (17. sz.). A líra és az eposz nagyarányú kifejlődése után a dráma is elérte teljes virágzását s ezzel megkezdődött a 8. aranykora. Minden utánzást félretéve, visszatértek az ősi ro­­mánczok népszerű tárgyaihoz ; a feldolgo­zásban eleven színekkel festették a nép igazi életét s ezzel valódi nemzeti dráma­­irodalmat teremtettek. Legelső a jelenté­keny drámaírók közt Miguel de Cer­vantes Saavedra (1547—1616.), a­ki azon­ban még drámáit is messze túlszárnyalta világhírű Don Quijote cz. regényével. Csakis a színpad számára írt Lope de Vega (1562—1635.), a­ki népének egész lényét ki tudta fejezni drámáiban. Sike­rei sok írót serkentettek követésére; ezek közt nevezetes Guillen de Castro, ki «La mocedades del Cid» cz. darabjában a Cid ifjúkori hőstetteit dicsőítette (hatott Corneille-re is); Luis Velez de Guevara, kinek 400 darabja közül «El diablo coruelo» (A sánta ördög) lett leghíresebb; Tirso de Molina, Lope után a legtermékenyebb költő, ki a Don Juan mondát dolgozta fel ki­tűnően . Juan Ruiz de Alarcon (megh. 1639.) Lope után a legjelentékenyebb, de nem eléggé méltányolt drámaíró. Nagyon termékeny, sokoldalú tehetség volt Fran­cisco de Quevedo y Villegas (1580—1645.), a «Suenos» (Álmok) cz. szatíragyűjtemény és a «Historia de la Vida del Buscon» cz. kitűnő kalandor-regény szerzője. Keletke­zett azonban egy Lope-val ellentétes, klasz­­szikus szabályosságra törekvő iskola is, mely saját stílusát «Estilo culto»-nak ne­vezte, s a­melynek feje Luis de Gong­ora y Argote volt (1561—1627.) ; követőit gongo­­nstáfcnak, az iskola irányát gongorizmus­­nak hívták. A külföldre is hatott. Ter­mészetellenes, homályos, tudásos írásmód­jukkal nem sikerült a közönséget meghódí­­taniuk, annál kevésbbé, mert kis idővel Lope után fellépett a második nagy dráma­író, Pedro Calderon de la Barca (1600—81.), a­ki szintén elődje nyomdokaiba lépett, ter­mékeny és értékes működésével a spanyol nemzeti színpadot számos remekművel gaz­dagítva. Nagyszámú drámaíró kortársa kö­zül felemlítjük Francisco de Rojas (szül. 1601 körül) és Augustin Moreto y Cavana (1618—69.) nevét. Utóbbinak legsikerültebb, ma is népszerű alkotása: «El desden con el desden» (Közönyt közönynyel). — Ötödik korszak (18. és 19. sz.). E kor elején már hanyatlani kezdett a S.; a hazai szokáso­kat és irodalmat lenézték, mindkét téren a francziákat utánozták. A drámában a franczia pseudo-klasszikusok élettelensége uralkodott. A kor klasszikuskodó írói közt különös hírnévre tett szert Tomas de Yriarte (1750—91.) irodalmi meséivel. Csak Juan Melendez Valdez (1754—1817.) tett kísérle­tet a S.-nak a franczia járom alól való fel­szabadítására, megalapítván a salamancai költőiskolát. Vicente Garcia de la Huerta (1729—87.) heves ellensége volt a francziás iránynak és újra fel akarta éleszteni a régi spanyol dráma irányát. Némi megalkuvá­sokkal követőivé szegődtek: Nicolas Fer­nandez de Moratin (1737—1828.), Nicasio Alvarez de Cienfuegos (1764—1809), Ma­nuel José de Quintana (1772—1857.). Lessing és a romantika diadalai — mint a fran­­cziákra —­ a S.-ra is hatottak. Visszatértek a nemzeti tárgyakhoz és a feldolgozás régi stílusához. Az újabb idők legjelentékenyebb drámaírója Breton de los Herr­eros (1800— 73.), kinek művei a régi mesterekre emlé­keztetnek. Vele egy úton járt sok más közt Angel Rivas de Saavedra (1791—1865.), Antonio Gil y Zarata (1793—1863.). — A lírikusokon is megérzik a kor hazafias iránya. Első sorban áll köztük Juan Bautista Arriaza y Supervieja (1770— 1837.); kívüle megemlíthető Alberto Lista (1775—1848.) és José de Espronceda, a «spanyol Byron» (1810—1842.). Espron­ceda halála után José Zorilla (1817—1893.) lett a romantika feje, a spanyol hősmon­dák köréből vett epikus költeményeivel s még sokkal inkább nemzeti tárgyú drámái­val aratva sikert. Kiváló romantikus volt 516

Next