Lányi Viktor (szerk.): Hungária zenei lexikon (Budapest, 1945)

A-Z - C

. a mai alaphangsorunk kezelő hangja. Mint rövidítés: 1. can­tus (ének), 2. con, col, (-val, -vel). CABEZÓN, ANTONIO DE 1510—1566 spanyol orgonaművész és ze­neszerző. Művei: ricercarok, himnuszfeldolgozások, motet­ta-átiratok. CACCIA (pl. vadászat). Az ars nova kedvelt műfaja: egy szólam bizonyos távolságban, hang­ról hangra követ egy másikat. Mai néven kánon. Az olasz c.-kban az egymást imitáló két szólamhoz még egy har­madik, kísérő­ szólam is tár­sult. L. Catch, kánon. CACCINI, GIULIO 1550—1618 olasz zeneszerző. Firenzében udvari énekes volt, tevékeny részt vett az új stílus megte­remtésére irányuló mozgal­makban. Peri Euridice-jében társszerző, később a teljes szöveget megkomponálja. Má­sik operája, az „1l rapimento di Cefale“ című, csak a Nuove Musidhe gyűjtemény­ben foglalt néhány darabból ismeretes. C. legjelentősebb műve ez a gyűjtemény, mely egy sorozat árián és madrigá­lon mutatja törekvését egy új drámai énekbeszéd felé. C. Perivel szemben a dallamos­ság mellett száll síkra s rész­ben emiatt, részben kolorált dallamossága miatt a bel canto előfutárjának tekinthető. CADENZA 1. kadencia zárlat, 2. a ver­senymű egyes tételeiben a be­fejezést megelőző bravúros betét, melyet gyakran utólag más zeneszerző ír a műhöz. CAHN—SPEYER, RUDOLF 1881— karmester. Hamburgban, Ber­linben működött, 1913-ban a budapesti Népopera zene­­igazgatója volt. CALANDO, lanyhulva, erőben és gyorsa­ságban fogyatkozva. CALDARA, ANTONIO 1670—1736 olasz zeneszerző. Velencében, Rómában, Madridban, majd Bécsben működött. Művei: 87 opera, 31 oratórium, kamara­zene. CALMANDO, CALMATO megnyugodva, nyugodtan. 101 102

Next