Ismerettár, a magyar nép számára, 2. kötet. Betáblázás - Choliambus (Pest, 1858)

B - Bököl - Bölcs - Bölcseség könyve - Bölcsész, bölcsészet, bölcselet

­269 Bökol Bölcsész 290 zengősség, sápadtság, s végel­gyengülés következhetnek. Bükül (Skorpió): A panká­­nyok, vagyis a szárny- és csáp nélküli s fejérvérű szállatok osztályához tartozik, potroha gyűrűzött, csáp helyett a rák­­ollóihoz hasonló faláma van ; ízelt hosszas farkának végíze horgos, vagy bökös hegyű, melyből mérgét a megbökött sebbe ereszti, de csak a forróbb égalji bökös szúrása halálos az embernek, az európaié csak igen fájdalmas, különben is Eu­rópában Tyrolnál éjszakibb vi­dékeken már nem is találtatik. Zsákmányát éjjel szokta meg­támadni; nevezetes az is, hogy nem petét rak, hanem elevenet szül, és azt gonddal ápolja. — A napúinak vagy állatkörnek egyik jegyét is skorpiónak vagy most már hőkösnek nevezzük, ebbe a nap October hóban lép, midőn földünk épen az el­lenoldalon a bikajegyben van. Bölcs. A keresztények és zsidók közös ó­szövetségi szent könyve szerint Salamon volt a királyok legbölcsebbike, kinek három ezer oly erkölcsi monda­tot (példabeszédet) tulajdoníta­nak, melyek midőn az okos élet elintézésére vezető szabályo­kat foglalják magukban, egy­szersmind a magas bölcseség­­nek bámulandó jeleit tüntetik ,fel.(V. ö. Salamon). A régi hét görög bölcs mindegyike szintén bizonyos erkölcsi mondatokban tűzte ki az emberi cselekvés irányát s e mondatokat még a lám. tár. II gyermekeknek is meg kellett ta­nulni­ok. Ők a költészet nyelvét is használták oktatásra. Ne­veik : az athenei Solon ; a mi­­letusi Thales­; a priennei Bias; a my­tilenei Pittacus ; a rhodusi Cleobolus; a s­­pártai Chilo s a korynthusiJ°ena/íder,(l.külön). Nem lehet hosszasaknak len­nünk annak elsorolásával, kit, s minő tulajdonokkal felruházot­tat tartottak a régiek bölcsnek; tájékozásul mégis néhány re­mekíró nézeteit elmondjuk. Se­neca szerint az a bölcs, ki em­beri gyöngeségei mellett isteni biztossággal bír. Többet ér „úgymond“ ha a bölcseségnek kevés szabályait ismered, de azokat rögtön tudod használni, mint ha sokat tanultál, de hasz­nálni nem tudod. Plato a böl­­cseséget a tökély legmagasb fokának tartja, mely­re töreked­nünk kell, de melyet az életben elérni nem lehet. Kit tartottak a szok­usok bölcsnek (1. Stoa felekezet). Bölcseség könyve. Ebben Salamon király hozatik fel mint szóló, ki a bölcsességet mint minden erény és boldogság for­rását magasztalja, különösen szivökre kötvén azt a fejedel­meknek. Bölcsész, bölcsészet, böl­cselet. Az emberi ész fejlődé­sének első korszakától kezdve mostanig alig volt tárgy, mely annyi felekezetet támasztott, annyiféle módszerrel fejteget­tetek volna mint a bölcsészet. Már a kelet ős népei, a hinduk, 10

Next