Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 1. Aachen - Elkeresztelés (Budapest, 1931)

B - Bérmálás

Bérmálás — 194 Bérmálás (confirmatio, sigillum, perfectio, consummatio), a Krisztus alapította hét ~szentség egyike, mely a ^keresztségben történt újjászületés után közli a természet­fölötti élet teljességét. A B. az a szentség, melyben a megkeresztelt ember veszi a H Szentlelket, hogy hitét állhatatosan és eredményesen megvallja, vagyis hogy a hite szerint éljen. Akik a keresztségben megszülettek a természetfölötti élet szá­mára, mint újszülöttek még bizonyos puhaságot és gyöngeséget mutatnak; a B. kegyelme aztán megerősíti, kegyelmi nagykorúságban részesíti őket. Az ősegy­házban sokszor nem hangsúlyozták a B. különálló szentségi jellegét, mert közvet­lenül a keresztség után, azzal egyidejűleg szolgáltatták ki, úgy mint ma is a keleti egyházakban. De mihelyt szertartásilag csak némileg is különvált a keresztség­­től, ami 200 körül megtörtént, rögtön em­legetik az ősegyház tanúi­t Tertulliántól kezdve. A Unovatiánusok a B. szükséges­sége körül tévedésben voltak, mert nem sürgették a fölvételét; az úralbiak és ivaldiak már tagadták krisztusi eredetét. A XVI. századbeli hitújítók szerint a B. a nyilvános hitvallásnak „üres szertartása, nem pedig valódi és igazi szentség és hajdan nem is volt más, mint valami ka­­techezis, mellyel a férfikorhoz közelállók hitükről számot adtak az Egyház színe előtt." Náluk ma a­­ konfirmáció emlékez­tet elsősorban a nevével a B.-ra, de ettől jól meg kell különböztetni. A Szentírás kifejezetten nem mondja el a B.-nak Krisztus által történt alapítását, de benne van burkoltan, oly módon, hogy az Üdvö­zítő megígért követőinek egy a tömegi la­zulástól független, egészen sajátos Szent­­lélek-ajándékozást (Jn. 2, 28; Jn. 7, 37—39; 16, 7; Lk. 24, 49) és ez az ígéret teljese­désbe ment az első pünkösdkor, amikor a Szentlélek mindenki számára eljött. El­mondja a Szentírás azt is, hogy H Péter és I. János apostolok elmentek ISzamariába és ott imádkoztak azokért, akik már meg voltak keresztelve és „rájok tevék kezei­ket és azok verék a Szentlelket" (Csel. 8, 14—17). Sz. Pál Krisztus tanításának ele­mei közé sorozza a keresztség mellett a kézföltevést is (Zsid. 6, 1—2). — AB. ha­tásai: 1. növeli és teljessé teszi a­­meg­szentelő kegyelmet azáltal, hogy sajátos módon közli a Szentlelket. A kegyelmi életnek a keresztségben adott csíráit a B. teljességre viszi, amennyiben valósítja a lélek számára a természetfölötti élet ösz­­szes erőit és tényezőit a Szentléleknek az­zal a sajátos közlésével, mely különbözik a keresztségben lefolyó Szentlélek-közlés­­től. A keresztségben a Szentlélek kiséret­­képen (per concomitantiam) adatik a többi teremtett ajándékkal együtt, a B. ban elsődlegesen mint teremtetlen személyes ajándék jön és hozza magával a B. többi ajándékát. A keresztségben a Szentlélek megépíti magának a templomot, a B.-ban beléje költözik. 2.­­Szentségi kegyelme a Szentlélek ereje a hitnek állhatatos és bá­tor megvallására. Jogcímet és alapot ad azokra a természetfölötti segítségekre, me­lyekkel a nagykorúsághoz illően nem puha és állhatatlan gyermek módjára, ha­nem férfiasan, állhatatosan, bátran és ke­ményen meg tud küzdeni a keresztényre váró nehézségekkel. A Szentlélek a B.-ban nagy fogékonyságot ad a felülről jövő in­dítások iránt, továbbá természetfölötti leleményességet és életkedvet, vagyis meg­adja azt a kegyelmi fölszerelést, mely ki­fejezésre jut a ^Szentlélek hét ajándéká­ban. 3. A B. ^ szentségi jegyet is közöl, mely alapja és gyökere a B. többi hatá­sainak. A B.-i jegy által a Szentlélek le­foglalja a személyiséget az Istennek, azt természetfölötti jelleggel pecsételi meg, vagyis a szentségi jegy által lesz a meg­bérmált Krisztus katonája és az egye­temes papságnak hordozója. Minél bensősé­gesebb előkészület után veszi fel valaki a B.-t, annál bőségesebben folynak mind­ezek a kegyelmek. — A B. az üdvösség elnyerésére nem szükséges mint nélkülöz­hetetlen eszköz, de az Egyház mindenkor sürgette, mert a B. intézményesen bizto­sítja a gyakorlati hitélethez szükséges ke­gyelmeket (Egyh. Tvk. 787. kán.) és abban megegyeznek a hittudósok, hogy aligha­nem halálos bűnt követ el, akinek al­kalma van megbérmálkozni és elmulasztja. A B.-t felveheti minden megkeresztelt em­ber, tehát nemcsak azok, akik már eszük használatára eljutottak, hanem a megke­resztelt kisdedek is. Régebben az egész Egyházban rögtön a keresztség után szol­gáltatták ki a B.-t, úgy mint ma is a ke­leti egyházak, azonban a nyugati egyház a XIII. század óta szokásba vette a B.-t későbbre, a lelki harcok küszöbére halasz­tani és ebben az az elgondolás vezette, hogy a B. hatásainak jobban megfelel, ha fölvevője személyes igyekezet által is job­ban biztosítja a kegyelmek ama bőségét, melyet a B. ad és hogy a hívek mindjárt forgatni kezdhessék a B.-ban kapott lelki fegyvereket és ne feledkezzenek meg a jó harcnak kisded korban kapott fegyverei­ről, amikor azoknak szükségét érzik. A méltó fölvételhez szükséges a kegyelmi állapot, mert a B. lélek szentsége. Ha a kegyelmi állapot hiányzott a B. fölvételé­nek pillanatában, akkor a B. csak a szent­ségi jegyet közli, melyből a ószentség föl­éledése után a B. kegyelmei folynak. Elő­írás még a megfelelő oktatás és B.­szülő alkalmazása is. — A B. rendes kiszolgál­tatója a fpüspök. A Iszakadár görögök, Ifticlef és *­Hus az áldozópapot is ren­des kiszolgáltatónak tekintik és fPhotius a görög elszakadási mozgalom egyik indo­kaként azt hozza fel, hogy a nyugati Egy­ Bérmálás

Next