Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 2. Ellenállás - Kazula (Budapest, 1931)

F - Ferenc József-nevelőintézet - Ferencrend

Ferencrend 109 saga idején telepedtek be az első német testvérek. A telepedés arányainak gyorsa­ságára jellemző, hogy 1232-ben már külön magyar provinciáról olvasunk. IV. Béla király nagyon megkedvelte a rendet és gyakran vette igénybe szolgálatát a tatár­járástól sújtott ország helyreállításában. A király példájára főuraink is elhalmozták a ferenceseket szeretetük s nagyrabecsülésük jeleivel. A XIII. század végéig 50-nél többre emelkedett a rend magyarországi zárdái­nak száma. A F. történetében annyira kri­tikus XIV. század nálunk aránylag ked­vezően telt el; a magyar ferencesek éppen ezidőben szereztek halhatatlan érdemeket az oroszországi tatárok misszionálásával (Magyar Johanka, Száradi István), idehaza pedig a kúnok megtérítésével. Az Árpádok után különösen II. Lajos és anyja, Erzsé­bet királyné karolták fel a F.-et. Ez a me­leg támogatás azonban nem vált előnyére a szerzetesi fegyelemnek, mert az alapít­ványok bőkezűsége lassankint elhomályo­sította a rend eredeti, kolduló jellegét. Ez a körülmény nagyon megkönnyítette a szi­gorúbb, mert szegényebb obszervánsok dol­gát, akik 1368-tól kezdve Boszniából kezd­tek beszűrődni hozzánk. E szigorúbb irányú obszervánsok (a „­ cseh­ barátok", vagy mi­vel az Üdvözítőről írták magukat, salva­­toriánusok) csakhamar annyira megszapo­rodtak, hogy 1448-ban már külön rendtar­tománnyá alakulhattak. Ettől kezdve tehát két provincia volt nálunk: a Szűz Máriáról nevezett reformált konventuálisoké (prov. Mariana) s a salvatoriánusoké. A mariánu­­sok 1454-ben és 1508-ban szintén csatlakoz­tak a szigorúbb irányhoz. A hamarosan bekövetkezett török veszedelem és hitújítás azonban mind a két provinciát alaposan megviselte. A XVI. század végéig a mariá­­nusok zárdáinak száma 6-ra, a salvatoriá­­nusoké pedig 5-re olvadt le. Újabb lendület csak a katolikus újjáébredés korával kö­szöntött be. Ettől kezdve a ferenceseket egyformán ott látjuk a katolikus hit védel­mezői és a törökűző honfiak táborában (Marchiai sz.­­ Jakab, Kapisztrán, I Temes­­vári Pelbárt, ÚjLáskay Osvát, ÚjTomory Pál). A püspökök és papok nélkül maradt óriási területeket ők járták be, vigasztalva a hí­vőket s szolgáltatva a szentségeket; álru­hában, lóháton, mindig készen a vértanúi halálra, amint igen sokan kínhalállal hal­tak is meg a törökök keze alatt. A pusz­tító török útjába eső kolostorok elhamvad­tak. De a töröknél is nagyobb csapást mért a F.-re a hódoltság nyomán hatalomra ver­gődött protestantizmus, melynek terjedé­sével szemben a 100-nál több ferences kon­­vent hatalmas gátat emelt. Emiatt az újí­tók megsemmisítésükre törtek. Kolostorai­kat felgyújtották, templomaikat erőszak­kal elvették, értékeiket elrabolták, a rend­tagokat menekülésre kényszerítették, de sokat meg is öltek közülök. A sok üldözés miatt a hajdan virágzó mariánus és sal­vatoriánus provincia jóformán megsemmi­sült: 1600 körül a két tartománynak együtt alig állott 10 háza. Elsőnek Nagyszombat, Kassa és Debrecen hitújítói űzték el sz. Ferenc fiait. De ahol megmaradhattak, utánpótlás hiányában ott is kihalásra vol­tak ítélve, így a csiksomlyói rendházban 1624-ben már csak egyetlen öreg testvér volt. De a ferencesek nemcsak tűrtek a hitért, hanem küzdöttek is a hitújítók el­len, így Szegedi Gergely mariánus már 1535-ben kiadta az első magyarországi Lu­­ther-ellenes cáfolatot (Censura Fr. Gre­­gorii Zegedi ex ordine divi Francisci in Propositiones erroneas Matthiae Dévay, seu (ut ille vocat) Rudimenta salutis). Ki­váló ferencesek, mint Hoziráky A., i Dras­­kovich F., számos protestánst térítettek meg. III. Károly támogatásával a vasme­gyei Őrséget is a ferencesek katolizálták. 1700—62 között nem kevesebb, mint 5360 eretneket vezettek vissza az Egyházba. A protestáns erdélyi fejedelemségben szintén közülök kerültek ki a katolikus hitnek hő­sies misszionáriusai; nagy névre tettek itt szert a XVII. században Domokos Káz­­mér, a laikustestvérből lett erdélyi misz­­sziós püspök és Kájoni János, az erdélyi Pázmány Péter. 1655-ben a horvát és szla­vón zárdák ladislasta provincia néven külön rendtartománnyá szervezkedtek; ké­sőbb a pécsi, nagykanizsai, szigetvári stb. rendházak is hozzá csatoltattak; házaik száma 1900 előtt 15-re emelkedett. A XVII. században alakult Erdélyben a stefanita őrség, illetve provincia is, melynek főleg csiksomlyói rendháza lett nevezetessé. Majd 1757-ben a XIV. Benedek pápa által a ma­gyar és szlavón konventekből alapított kapisztránus provincia vált ki az eddigi keretekből. Ennek 1900 előtt 22 zárdája volt, részben Ausztriában és Horvátországban is. A XVIII. század első fele igen kedvezően hatott a rend fejlődésére. Neves szónokai, népnevelői, gimnáziumai, jeles főiskolái (győri, nagyszombati) és szépen nekilendülő irodalmi munkássága révén számottevő té­nyezője lett a nemzet kulturális életének. De II. József szerzetese szelleme rajta is erősen éreztette hatását. Erőteljesebb reform­áramlat csak a múlt század végén XIII. Leó Felicitate quadam (1897) bullája nyo­mán indult meg. 1900-ban újra körülírták a magyar provinciákat. A salvatoriánus provincia megszűnt, legtöbb zárdáját az új kapisztránus provincia vette át, mely­nek ma 21 zárdája van. Az északnyugati szalvatoriánus zárdák a mariánusoké let­tek; ezeknek ma itthon 16 s Kanadában 1 rendházuk van. A stefanita provincia zár­dáinak száma ma 27. A megszűnt ladislau­a provincia helyébe a horvát sz. Cirill és Metódé lépett. 1924-ben Slovenskóban újból föltámadt a salvatoriánus­ rendtartomány.­­ A magyar ferences vértanuk közül nevezete­ Ferencrend

Next