Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 2. Ellenállás - Kazula (Budapest, 1931)

I - Izlam - Izland - Izrael

szlam 399 ékesszólása miatt. Nem volt eredeti tehet­ség, de annál szorgalmasabb enciklopédikus és gyűjtő. Művei közül legnevezetesebb az Etymologiae vagy Origines (20 köt.), az akkori szellemi világ egész területét fel­ölelő enciklopédia. Hasonló Differentiae című műve. Irt világtörténetet is (Chroni­­con), megírta a gótok történetét, a spanyol egyházi írók életét s számos más teológiai művet. Nagy érdeme, hogy az ókor művelt­ségét átmentette a kereszténység számára, amiért „a középkor legnagyobb iskola­mesterének" nevezték. Ünnepe április 4. L. Alizidori gyűjtemény. — 3.­­., szent, föld­míves, Madrid pártfogója. Madrid vidékén *1100 körül, 11170-ben. Feleségével, Maria della Cabezával együtt mintaszerű ima- és munkaéletet folytatott. Szenttéavatta­­tása (1622) óta főleg mint a földmívesek pártfogóját tisztelik. Lope de Vega költői emléket állított neki. Izlam, arab szó, a. m. „odaadás" t. i. Istennek. Így nevezte Mohamed a maga tanítását. Az I. követői a moslim­ok (töb­besben: moslemin), mely szóból a törökök muzulmánt formáltak. L. Mohamedániz­mus. Izland, Dániával személyi unióban élő auto­nóm állam. Területe 102.819 km 2, lakossága 1927-ben 103.317. Ebből katolikus csak né­hány száz. 1923 óta apostoli prefektúra, 1929 óta vikáriátus, amelyet a Mária-társa­­ság, szerzet lát el. Templom van 2, missziós pap 4. Ez a legkisebb hívőszámú egyház­megye. A középkorban virágzó katolikus élet folyt a szigeten, 1200 tájban 2 püspök­sége, 220 temploma s 290 papja volt; tudo­mány és művészet virágzott benne, szentjei is voltak. A hitújítást erőszakkal hajtották végre, a dánok az utolsó katolikus püspö­köt, Jan Arasort, kivégezték (1550). Csak 1874 óta tűrik meg a katolikusokat. Izmáél, Ábrahám fia Hágártól, akit Ábra­hám Sára feleségének ösztönzésére elbocsá­tott. I. utódai, az izmaeliták Pharan pusz­tájában éltek, vad harcosok lettek. Később Izmail után e néven nevezték a pusztában élő arabokat (beduinokat), nálunk a bö­szörményeket is (izmaeliták). Izrael Gnife( ), 1. AJákob patriarcha mel­lékneve (a. m. „Istennel küzd", Móz. I 32, 28). — 2. A Jákob törzséből lett nép neve (Móz. V 6, 4). — 3. Az ország kettészaka­dása után az északi ország neve. — I. tör­ténete. Az izraeliták „I. fiai", „I. háza") mint a kiterjedt sémi népcsaládnak egyik ága, a második nagy sémi népvándorlás alkalmával (Kr. e. a II. évezred első felé­ben) érkeztek, valószínűleg az arab siva­tagból, Előázsia művelt területére. Eleinte az­­­Eufrátes déli folyásánál telepedtek le (Móz. I 11, 31); innét Ur Kaedim környé­kéről északra kerültek Hárán vidékére, Mezopotámiába (Móz. I 11, 31), majd H Ábra­­hám nyugat felé, Kánaán területére ve­zette törzsét. A­­ patriarchák (Ábrahám, Izsák, Jákob) története javarészt itt játszó­dott le a Kr. e. II. évezred első felében. Kánaán, amelyről e korban meglehetősen hű képet kapunk az­­ Amarna-levelekből, ekkor még nem volt egységes állam; az egymással versengő kicsiny városkirálysá­gok Egyiptom hűbéresei és adófizetői vol­tak. A gyéren telepesített Kánaán bőséges legeltetési lehetőséget biztosított a nomád izraeliták juh- és kecskenyájainak is. Innen az izraeliták egy időre a szorosan vett Egyiptomba kerültek (Móz. I 47), a Nílus deltájába, i Gosen (G­esszen) földjére (Móz. I 47, 6), majd a fáraóknak egyre nyomasz­tóbbá vált uralma alól II. Amenhotep (1447— 1420), mások szerint Mernephtah (1225— 1215) alatt Mózes vezette ki az izraelitá­kat csodálatos módon (Móz. II 7—15. fej.). Mernephtah alatt már ismét Kánaánban vannak az izraeliták, amint ezt egy, a fáraó haditetteit dicsőítő egyiptomi feljegyzés jelenti. 40 évi pusztai vándorlás után (I. Sinai) . Józsue vezérlete alatt megkezdi I. az ígéret­ földjének elfoglalását; ez a munka folytatódik a f­zírák korában (Kr. e. 13— 12. század). Sámuel idejében az összetar­tozás gondolata annyira megnövekszik a törzsek között, hogy a nép a nemzeti egy­ség megteremtésére és megerősítésére ki­rályt kér. Saul (1051—10117), HDávid (1011— 971) és Salamon (971—931) I. első királyai; a két utóbbi alatt I. fénykorát éli. Dávid kiterjeszti és megerősíti az országhatáro­kat. Salamon (a „békés") a gazdasági és szellemi életnek törekszik új lendületet adni, de fényűző költekezése elkeseríti az adózó népet. Halála után az ország ketté­hull; Salamon fia, Roboám mellett csak 2 törzs: Júda és Benjamin marad meg; orszá­guk a déli ország, vagy „Júda országa", fővárosa Jeruzsálem. A többi 10 törzs Je­­roboámhoz pártol; országuk az északi or­szág, „Izrael"; fővárosa Szichem, majd Tirza, végül Hazamaria. I. Jeroboám (931— 912), hogy népét a jeruzsálemi templomtól visszatartsa és így a déli ország befolyása alól kiragadja, országa déli és északi vé­gén, Heteiben és Dánban új szentélyt emel; bennük egy-egy bikaborjút állít fel, mely előtt áll J­ah­ve törvénytelen tisztelete folyik; új papságot is szervez. A kettészakadás és a folytonos testvérharc gyöngíti a nép erejét, úgy hogy I. csakhamar a szomszé­dos két világbirodalomnak, Egyiptomnak és Asszíria-Babilóniának játéklabdájává lesz. Mind az északi, mind a déli ország hűségesen fizeti az adót hol az egyik, hol a másik nagyhatalomnak, hol pedig mind­kettőnek. A folytonos feszültség végül a kettészakadt ország pusztulását okozza. Az északi országnak II. Szargon asszír ki­rály (721—705) vet véget Szamaria elfogla­lásával és feldúlásával (721), a délit II. Izabukodonozor (605—562), káldeus király, pusztítja el (587). Belpolitikailag Júda élete aránylag nyugodtan folyik. Jeruzsá­ Izrael

Next