Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 3. Kazy - Péter (Budapest, 1932)

P - Pásztor (Jópásztor) - Pasztorális (theologia pastoralis) - Pasztorális levelek - Pásztorbot (baculus, pedum) - Pásztorlevél - Patachich Ádám - Pataky Arnold - Patarénusok - Patay József - Patecchio Girardo - Patena - Pater - Pater noster - Patmore Coventry

Pásztor 511 Pásztor (Jópásztor), Jézus szava önmagá­ról (Jn. 10, 11—16; v. ö. Pét. I 2, 25). Ennek alapján a P. egyike a legrégibb jelképes Krisztus-ábrázolásoknak. Az első 4 század­ból csak a kisszámú freskóemlékeken 93 P.-kép maradt ránk. A P. művészi ábrázo­lásában mintául szolgáltak a bárányhor­dozó Merkur-alakok. Főleg a sírokon ked­velték a P.-képeket, mert az ókeresztény temetési imádság nyomán azt kívánták, hogy az elhúnyt lelkét „a P. vállain vigye“ a mennybe. Krisztusnak a bűnösök iránti szeretetét is kifejezték e képek, melyeken Jézus gyakran mint a vállain bárányt hor­dozó ifjú jelenik meg; mellette bárányok legelnek, esetleg kosok is, sőt a Praetex­­tatus-katakomba egyik képén a P. a bárá­nyokat a sertésektől elkülöníti. A P. leg­kedvesebb ókeresztény szobra a Laterán­­ban látható. A. E. Pasztorális (theologia pastoralis), lelki­­pásztorkodástan: rendszeres összefoglalása mindazon eszközöknek és módoknak, ame­lyekkel a lelkipásztorkodást végezni kell. Mint önálló szaktárgy csak a XVIII. szá­zad végén szerepel. Az idevágó kérdéseket azonban már sz. Pál óta (HP. levelek) tár­gyalták az egyházi írók: Rómái Kelemen, Cypri­án, Jeruzsálemi Cyrill, Aranyszájú János (A papságról), Ambrus (De officiis), Jeromos, Ágoston (De doctrina christ., De catechizandis rudibus), Gergely (Regula pastoralis), később Bonaventura, Tamás, Antonin, Bernát, Loyolai Ignác, Borromei Károly, Liguori Alfonz. Újabban kiváló művelői a P.-nak: Kerschbaumer, Krieg (Wissenschaft der Seelenleitung), Swoboda (Grosstadtseelsorge), Lhande (Le Christ dans la banlieu, magyarul Krisztus Paris vadonában); nálunk a P.-t irodalmilag főleg Mihályfi Ákos (Az Igehirdetés, Az emberek megszentelése), Tóth (Az intelli­gencia lelki gondozása), Bangha (A vi­lági apostolkodás rövid kézikönyve) művel­ték. Thy M. Pasztorális levelek, így hívják már az 1. keresztény század óta sz. Pálnak Timo­­theushoz és Titushoz írt leveleit, mint ame­lyekben Pál a címzetteket lelkipásztori fel­adataikról oktatja ki. Pásztorbot (baculus, pedum), püspökbot. Mózes és Áron botjának mintájára (Móz. II 4, 20; 7, 12), a felsőbb kormányzói hata­lom jelképe. Már a 4-ik toledói zsinaton (633) említi Sevillai Izidor. Fából, elefánt­csontból, nemes ércből készül, felül nagy görbületben lekanyarodik. A főpapi jelvé­nyek közül leginkább alkalmas művészi ki­dolgozásra. A püspökszentelésnél ünnepé­lyesen adják át az új püspöknek. A keletiek P.-ja (paterissza) felső végét kereszt diszíti és ezt két oldalról kígyófej öleli körül. Pásztorlevél, a püspök körlevele papjai­hoz és híveihez. Fontos kérdésekben időn­­kint egy-egy ország püspöki kara közös P.-et ad ki. Patachich Ádám báró, kalocsai érsek, 1717—84. Mint zágrábi kanonokot Mária Te­rézia a magyar kancellária tanácsosává ne­vezte ki. 1760-ban nagyváradi püspök lett s befejezte a székesegyház építését, gyönyörű püspöki palotát, könyvtárat emelt. Sikeres egyházszervező volt és számos görögkeleti községet hozott vissza az Egyházba. A ka­locsai érseki székben (1776) e tevékenységét jótékonyságával is tetézte. Pataky Arnold, szentíráskutató. *1882 Te­mesváron. Előbb Nagyváradon, 1915 óta a Pázmány-egyetemen a szentírástan tanára. A Sz. István-Akadémia tagja. Számos ér­tekezése jelent meg; önálló művei: Az új­­szövetségi kánon története az I. nicaeai zsinatig; A Heródes-dinasztia története; Az Antikrisztus a keresztény hagyomány­ban; A bibliai Jeruzsálem az ásatások meg­világításában; Sz. Tamás apostol cseleke­detei. Sz. J. Patarénusok a Hkatharok eretnekségének lombardiai ága. Veszedelmes rajongók vol­tak; csakhogy tévtanaikról ne kelljen le­mondani­ok, maguk ugráltak a máglya­­­tűzbe. Patay József, piarista, erdélyi rendfőnök, történetíró. *1886. Főleg rendtörténettel foglalkozott. Patecchio Girardo, olasz moralista író a XIII. században. Fratula note moralis című művével új műfajt honosított meg. Ebben a Liber teciorum-ban felsorolja mindazon cselekedeteket és érzelmeket, melyek a val­lásos ember erkölcsi világát utálattal töl­tik el. L. Gy. Patena, kerekalakú, közepén bemélyedő kis tányér, amelyen az ostya a szentmise alatt pihen. Anyaga rendesen nemes fém. Ha nem aranyból készült, a belső mélye­dését aranyozni kell. A P. konszekrálása a püspök joga, más pap csak pápai engedély­­lyel konszekrálhatja. R. F. Pater (latinul atya), jelenti 1. a Miatyán­­kot (P. noster), 2. a liturgiában a püspök vagy pap megszólítását (a pápa megszólí­tása Sanctissime, vagy Beatissime P.), 3. a szerzetes papok megszólítását. Pater noster, 1. Miatyánk. Latin szövege: Pater noster, qui es in coelis, sanctificetur nomen tuum. Adveniat regnum tuum. Fiat voluntas tua, sicut in coelo et in terra. Panem nostrum quotidianum da no­bis hodie. Et dimitte nobis debita nostra, sicut et nos dimittimus debitoribus nostris. Et ne nos inducas in tentationem, sed libera nos a malo. Amen. Patmore Coventry, misztikus hajlamú an­gol költő, konvertitá (1823—96). 1864-ben ka­talizált. Főbb költői művei: Tamerton Church Tower, The Angel in the House, The unknown Eros és Amelia. Hírlapi cik­keit a Principle in Art és a Religio Poetae című kötetei tartalmazzák. Vallásos iratait a Rod, Root and Flower-ben (1895) adta ki. összes költeményei: Poems 1879. K.l G. Patmore

Next