Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 4. Péter - Zype és függelék (Budapest, 1933)

T - Táboriták, l. Husziták - Tabu - Tádé - Tagadás (negatio) - Tagaste - Tahitótfalu - Taine Ipoly Adolf - Takács Menyhért - Takáts - Talabér János - Talált tárgyak - Talentum - Talizmán - Talleyrand Károly Móric

Táboriták 303 mondására megfelelő okból adott püspöki engedély szükséges. R. F. Táboriták, 1. Husziták, Tabu, polinéziai műszó, mely azt a sze­mélyt, dolgot jelöli, melyhez hozzányúlni tilos, mert nem közönséges dolog (naa), hanem rendkívüli, természetfölötti, össze­függ a t. man­ával. A T.-ra vonatkozólag különböző előírások, szertartások vannak. A T. eredete s jelentősége különböző. Ered egyrészt a társadalom számára való hasz­nosságból (hulla érintésének tilalma), a tárgy iránt való tiszteletből (istentiszteleti tárgyak, szent dolgok), vagy erkölcsi szem­pontokból. A T.-t tehát nem lehet a szent­tel (sacer) egyszerűen azonosítani. — Pi­­nard de la Boullaye: L’étude comparée des Religions II. K. F. Tádé, szent, apostol, 1. Júdás (2). Tagadás (negatio), a logikában az az­­ítélet, amely az alany és az állítmány egyezésének, a fogalom és a valóság kö­zötti azonosságnak kérdését nemleges irányban dönti el. Alapképlete: S non est P, ahol S az alanyt és P az állítmányt je­lenti. A tagadó ítélet összevonva is jelent­­kezhetik, így e fogalomban: színtelen, a színnek T.-a már benne rejtőzik. A T. azon­ban gyakran burkolt állítás, ha t. i. vala­mely hiánynak vagy T.-nak T.-a (pl. vég­telen, halhatatlan). L. ítélet (logikai). Tagaste, sz. ,Ágoston szülővárosa. Az afrikai Numidiában volt, Madaura közelé­ben. Lakosai közt Ágoston idejében még pogányok is akadtak s a keresztények közt is tekintélyes számban voltak képviselve a manicheusok s a donatisták. Püspökség volt. 394-ben Ágostonnak ifjúságától fogva leg­jobb barátját, a szintén T.-i származású Alipiust választották meg T. püspökévé. Tahitótfalu, a szentendrei szigeten, 6814 hold határral és 2312 magyar lakossal, melyből 709 katolikus, 1481 kálvinista, 73 baptista, 33 zsidó és 12 luteránus. 1900— 1920 közt a katolikusok 118-cal szaporod­tak, a kálvinisták 174-gyel fogytak. Taine Ipoly Adolf, francia bölcselő, tör­ténetíró és esztétikus (1828—93). A­­poziti­vizmus fiziológiai módszerét alkalmazta az emberi szellem különböző jelenségeire; a történelemben az egyes korok uralkodó erőit, a korok fejlődésének szükségszerűsé­gét kereste; a művészetet és irodalmat is a fiziológia gondolatain keresztül vizs­gálta. Az alkotó egyéniség szerepe T, el­méletében háttérbe szorul. A nagy írók­ban s művészekben inkább csak a kor s a környezet függvényeit látta (milien-elmé­­let), bár nem volt anyagelvű. Viszont po­zitivista kiindulópontja sok esetben önké­nyességre s egyoldalúságra vezette. A ke­reszténység s a katolicizmus megítélésében is sokszor bántóan igazságtalan. — Chev­­rillon, T., Páris 1931. V.H. Takács Menyhért, jászóvári premontrei prépost (*1861). A kassai jogakadémia tanára és a gimnázium igazgatója volt. Bölcseleti, művelődéstörténeti és nevelés­­tani dolgozatokat írt s rendtörténeti mun­kákat fordított. Mint iskolaépítő, rendi szervező és művészetpártoló egyaránt ne­ves. Újabban a gödöllői sz. Norbert-nevelő­­intézet megalkotásával tette híressé nevét. Takáts, J. Ernő, esztergom-főegyházme­­gyei pap, a Szent István-Társulat igazga­tója, szentírásfordító (*1896). A Szent Ist­ván-Társulat új szentírás-kiadásának egyes ószövetségi könyveit fordította. — 2. T. Sándor, piarista történetíró (1860—1932). Ter­mékeny irodalmi működést fejtett ki a magyar művelődéstörténet terén, főleg a török hódoltság korabeli viszonyokról. Mű­veit az előadásnak szinte szépirodalmi frissesége, erős török­ rokonszenv jellemzi. A Habsburgokkal szemben ellenséges érzü­letű. Talabér János, író (1825—99), Veszprém­­egyházmegyei plébános. Négykötetes szer­­tartástani és 8 kötetes hitelemző művet for­dított. A vallásos lírai költészetet művelte. Talált tárgyak jog szerint azoké, akik azokat elvesztették, azért a megtaláló a szeretet törvényénél fogva köteles a T. tu­lajdonosát keresni s addig, míg megta­lálja, a T.-akat megőrizni, vagy a hatósá­goknál letétbe helyezni. Ha magának tartja meg a T.-at, rosszhiszemű birtokossá válik és visszatérítésre köteles, kivéve, ha jelenték­telen értékű dolgokról van szó, vagy olyan­ról, amelyet tulajdonosa nyilván nem óhajt megtartani (res derelicta). Joga van azon­ban a megtalálónak a tulajdonostól fárad­ságának és költségeinek megtérítését kö­vetelni, méltányos jutalmat is. Ha a tu­lajdonost megfelelő kutatás után sem sike­rül megtalálni, a megtaláló a T.-akat meg­tarthatja s ezek akkor is tulajdona ma­radnak, ha az eredeti tulajdonos utóbb mégis megkerülne. A T.-ra vonatkozó ál­lami törvények általában lelkiismeretben is köteleznek.­­1. a. Talentum, babiloni eredetű súlymérték; 1 T.-ban volt 60 mina (mna) vagy 3600 se­kel (siclus). Később az egyszerűség ked­véért a T.-ot 3000 sekelnek számították. Előbbi értelemben a T. kb. 59, utóbbiban kb. 49 gramm aranynak felelt meg. Jézus példabeszédének alapján (Mt. 25, 15 kk.) T.-nak általában az Istentől nyert képes­ségeket is szoktuk nevezni, melyeknek he­lyes felhasználásáért felelősek vagyunk. L. Szentírási pénznemek. Talizmán, szoborszerű, vagy éremalakú istenkép, melyet már a legrégibb népek (skarabeus-bogár az egyiptomi múmiákon) használtak szerencsétlenség, baj, betegség ellen. Durva babona, mely fogalmilag sem azonosítható az egyházilag megáldott ér­mekkel, sereklyékkel. Ny. 7. Talleyrand Károly Móric, francia állam­férfiú (1754—1838). Bár teljesen világias, érzéki hajlamú ember volt, lábhibája miatt Talleyrand

Next