Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 4. Péter - Zype és függelék (Budapest, 1933)

Q - Quadragena - Quadragesima - Quadragesimo anno

Quadragena, a­­búcsúk engedélyezésénél használatos kifejezés, a régi egyházi fe­gyelemnek megfelelően eredetileg 40­ napi szigorú vezeklést jelentett. Mikor az Egy­ház 40 napi búcsút engedélyez, ez azt je­lenti, hogy a búcsút élvező annyi ideig tartó büntetéstől szabadul meg, amennyi­nek elengedését régente 40 napi szigorú vezekléssel érdemelhette volna ki. Quadragesima („a 40-ik“), a 40-napi böjt latin neve. Qu. vasárnapja: nagyböjt 1. va­sárnapja. Quadragesimo anno, XI. Pius pápa kör­levele a társadalmi rend helyreállításáról, amely a r Rerum novarum körlevél kibo­csátásának 40-ik évfordulóján, 1931-ben je­lent meg. Kiegészítése és folytatása a Re­rum novarum gondolatmenetének és egy­ben a jövő katolicizmus szociális mozgal­mainak irányadó alapokmánya. Szükség volt rá egyrészt, mert tisztázni kellett egyes kérdéseket, amelyek körül katolikus részen már oly heves vita fejlődött ki, hogy félni lehetett a katolikus szociális front egységének magszakadásától; másrészt fe­lelni kellett arra az egyre hangosabbá váló gyanúsításra, hogy az Egyház nem mer a liberális­­kapitalizmus hatalmával szemben kárhoztatóan föllépni. A körlevél, mint ál­talában a Vatikánnak összes hasonló tár­gyú nyilatkozatai, csak az elvek tisztázá­sára törekszik és a részletekbe nem bocsát­kozik, mert a valóság, az adott szociális élet annyira változatos és bonyolult, hogy azt mindenütt teljesen azonos keretek közé szorítani nem lehet. A Qu. három részre oszlik. Az első a Rerum novarum üdvös ha­tásairól, a keresztény szociális munka sike­reiről és fontosabb eszméiről számol be. A második rész a körlevél törzse, először meg­állapítja az Egyház illetékességét az er­kölcstannal összefüggő társadalom- és gaz­daságtani kérdésekben, majd áttér a ma­gántulajdonjog körül támadt viták tisztá­zására s elítéli azt a túlzást, hogy a tulaj­donjog maga is megszűnik, mihelyt annak birtokosa nem teljesíti társadalmi köteles­ségeit. Követeli a pápa, hogy az állam a maga törvényhozói tekintélyével úgy sza­bályozza a tulajdonjogrendet, hogy a tu­lajdon miatt a közjó se szenvedjen csorbát. A mai vagyon- és jövedelemeloszlás nagy mértékben igazságtalan; a pauperizmus, az elproletárosodás ellen küzdeni kell. A ka­pitalizmus, vagyis az a termelési rendszer, amelyben a tőke és a munka nem ugyan­azon fizikai vagy erkölcsi személyek kezé­ben van, magában véve nem igazságtalan, de a mai liberális kapitalizmus erkölcste­len, mert szinte minden hasznot és jövedel­met keveseknek sajátít ki. De téves utakon jár a munkásság is, amikor a tőkét minden jövedelemtől meg akarja fosztani. A harc­ban álló két félnek meg kell egyeznie, úgy, hogy mindenki megkapja a magáét. A tő­kétől nem áldozatokat követel a munkásság javára, hanem az igazságos bért, amely csak a családi bér lehet mindenütt, ahol az üzem ezt a tehert elbírja. A társadalom teljes békéje és a munkásosztály emberi jo­gai követelik azt is, hogy a munkás magán­­tulajdonhoz jusson és így léte a sorsviszo­nyok szeszélyeivel szemben biztosíttassák. Mindez azonban a mai rendszernek oly irá­nyú átalakulását követeli, amely az ellen­tétes érdekek közti egyensúly megteremté­sét rábízza az új társadalom nyilvános jogú testületeire, a tiszak­testületekre („ordines", hivatásszervezetek). Ez az intézmény az egyes kereseti ágak összes érdekeltjeit cso­portosítaná: munkaadókat, alkalmazottakat és munkásokat egy-egy szakban, egy-egy közös testületbe, hogy így közvetlenül és az egész testület érdekeinek megfelelően rendezzék közös ügyeiket, de ugyanakkor bizonyos értelemben kényszerítve legyenek az egész társadalom javára is tekintettel lenni. Amíg tehát eddig a kartelek és mun­kásszakszervezetek csak az osztályönzést szolgálták, az új szervezetek lényeges fel­adata a közjó szolgálata lesz. A körlevél harmadik részében a pápa élesen elítéli egyrészt a nagytőke hatalmi tobzódását, másrészt a­­kommunizmust és a­llszociális-

Next