Közhasznu esmeretek tára A' Conversations-Lexicon szerént Magyarországra alkalmaztatva, 3. kötet. Canopus - Delphi (Pest, 1832)

C - Csoma - Csomó

CSOMA CSOMÓ 457 lypgét hordozza; az Evoe Bach­e, paraszt dal ’sat. valóban poétái lé­lekkel írattak ’s ezek legtöbb originalitást is bizonyítanak ; ez vala ’a pálya , me­lly Cs-nak megnyittatott ’sat.“ nem­ értjük jól a’ nem épen hideg, nem épen igazságos criticust. Genialis szökellések ’s még sem genie? Való vocatiónak bélyege,­de nem vocatio? Való poétai lélek’s nem poeta/ Legtöbb originalitas’s még sem original? A’comicumnak való szel­leme ’s még sem comicus? ’S méltatva van e Cs. tehetsegi, ha a’ paraszt dalra ’s csak e‘ nemitekre szorittatik? Részünkről azt hisszük, hogy Cs. egyik darabjában sem lehet félre esmerni a’ költőt, a’ való hivatást, ’s mi őt sem kicsiny sem nagy, hanem minden esetre olly költői genienek tartjuk, melly mind a’ mellett is, hogy néhány teljes szépségű ’s mara­dandó becsű mivel hagya, smiilyenek is­. érintett népdalok, néhány más dala, Dorottyájának egész terve ‘s nagy részben kivitele­ sem önmagára, sem mivélz­etére nézve tiszta öntudásra , teljes kifejlődésre nem jött, ’s hogy nem jött, ebben a’ költő ifjú korát, íztelen töm­jénezőjit ’s élte mos­­toh­aságát okoljuk. Mert nem kell felejtenünk, maga Kölcsey mondja ezt ,­hogy Cs. 31-ik évében hala meg ’s még nem egészen látszik, melly pontig fogott volna törekedhetni azon erőnél fogva, mellyet neki a’ ter­mészet engedett; neki tápláló hivatala nem volt ’sat.­ Azon egyet­len ember, ki Cs-nak mivészi fnnnkálódásaira idves, eldöntő behatás­sal lehetett vala, Kazinczy volt. De mille­ különbség a’ két lélek között. Amaz merő naturel és alkotás, emez merő studium és ízlés; amaz ideájit a’ nyelvnek , mellyet korában senki DN­3­ egészen nem birt, azzal senki olly ügyesen és szerencsével nem bánt, rabira rendelve; ez a’ nyelvet, melly­ a’ mivésznek mindenha szűk volt, mindenha szűk lesz, a’ maga ’s a’ mivészet ideáljaihoz emelni, alkotni akarva! Cs. értette ezen ideálok, ’s Kazinczy gratiási báját, ’s úgy látszik, küzdött, vágyott azokat magiéivá tenni; de az althoritás olly hamar, olly könnyedén nem eshe­tett meg ’s mindent megfontolva, lehet e’ Cs-nak rossz néven venni, ha egy két sikeretlen próba után ismét Földyhez, ismét Fazekashoz hajlott? — A’ másik pálya másnak ’s nagy részben Cs-nál utóbbiaknak volt fen­­tartva ; minket és utójinkat illeti azon tiszt, hogy a’ több és külön erők által alkotott nyelv- és mivkincseket nemzeti mivelndisünk öregbedésére fordítsuk. —Cs. termete közép, inkább kicsiny; külseje nem vonzó, el­hagyatott ; szava ’s társalkodása idegenekkel keves, elzárt, ellenben meg­hittjei között lelkes, elmés ’s gyakran a' kicsapongásig vig , élete hanem rendes, de senkit nem sértő, viseleté­ben sz­abad , nyílt, kin szerény, de ha közönség előtt fellépni kelle, ön becse érzetével teljes ’s szinte a’ fenomis­­táéh­oz közelítő volt. Csaknem minden dalai Cs-nak muzsikára vannak téve, kitől egyenként ? nem tudjuk. Köz ajkon forogtak azok, forognak ’s századokig forgandanak a' magyar ifjúságnál ’s a’városi és falusi köz nép­nél. De amazoknak Cs. sentimentalis lágysága, eredetisége és saját, de épen ezért utánozhatlan, korrigálhatatlan dictiója, könnyen ellát­lót«» okokból gyakran felette árt. Büsztjét (mely szobrát­ a’ költőnek Ferenc*)­ készíti Romában , ’s az most a’ debreczeni collegium könyvtá­rában áll , arczképét igen jól John metszette (munkájinak bécsi 2-ik kia­dása előtt). Életéről ’s munkájiról láss többet: Mártonnál ’s Domby ..Cs. élete ’s n­éntelly még ki nem adott munkáji“ (Pest, 1817), Tud. Gyűjt. 1817. 3 köt. Toldy kézi könyvében; Mazárion (Élet és Literat.) 3 ik köt. ’s egy két szó az arra irt .Észrevételekében. (Vö. Magyar MTKT.r és r­itkr ithm.) Utaló l’út. C s n M « ( ]. Körösi. C s n w ő . (nodus . Apáczainál bog'), az a’ helye a’ bujdosó csilla­goknak , a melly­be az eclipticában jőnek. Az éjszaki félről jövők le­menő, a’ déli félről az ecliptica felső éjszaki felére jövők feljövő csomót formálnak. Nagy megegyezés van a’ planéták csomójában, mert mindenik csak a’ harom felsőbb jegybe, a’ bika-, kettős- és a’ rákba, esik (az újakat kivevőn). Különös az is, hogy igen keveset hátrább hát­rább maradnak elébbeni hegeikből a’ kölcsönös vonzódás miatt. A’

Next