Szendrei János - Szentiványi Gyula: Magyar képzőművészek lexikona 1. Abádi - Günther (Budapest, 1915)

B - Barabás Ilona - Barabás Miklós

Barabás rűen foglalkozott a rajzolással és a vízfes­téssel. Az arczképrajzolás állandó mellékke­resetévé vált, s most már aránylag elég jól jövedelmezett, mert egy-egy képmásért egy váltó forintot is megadtak. Egyik barátja ta­nácsára ez évben kezdett krétával rajzolni. 1826 nyarán Kiss József alispán vendége volt, ki egy billiárd szobát építtetvén, meg­bízta, hogy fessen a falak fülkéibe valamit. A három fülkébe B. ugyanannyi allegorikus képet festett, s az ellátáson kívül ezért 20 ezüst forintot kapott. Az 1826—27-iki iskolai évben újra Nagy-Enyeden volt, s minden szabad idejét arczképrajzolással töltötte. 1826- ban kezdte az elefántcsontra való vízfestést, s már első kísérlete oly sikerrel járt, aminő­vel eddig még nem dicsekedhetett. A nagy­­enyedi diákok egyik kosztos asszonya, Ador­jánná ugyanis megrendelte nála családja mi­niature képét, amiért azután egész évben díj­talanul kosztolt nála. Ez időből való egy Quodlibetje, amely tele van másolatokkal és arczképekkel, s amely legrégibb önarczképét is (16 éves korából) magában foglalja. Ez jelenleg a nagy­enyedi ref. collegium könyv­tárában van. A rajzolásban való ügyessége ekkor már annyira haladt, hogy az emléke­zetből való arczképrajzolást amilyen szere­tettel, ép oly sikerrel űzte. Így rajzolta le emlékezetből Katona Zsigmond főkormány­­széki tanácsost, Kemény Simon báró főis­pánt stb. Első nagyobb sikere mégis egy bájos női arczképhez fűződik, melyet Mutiki Rózsiról, egy szépségéről híres nagy­enyedi divatárus leányról elefántcsontra miniature­­ban festett. A képért csak női kézimunkát kapott cserébe, de az erkölcsi, s ennek révén később, mikor a képnek a városban híre ment, az anyagi siker is bőven kárpótolta. 1827-ben szünidejét Nagyszebenben töl­tötte. Itt ismerkedett meg Barra Gáborral, a későbbi kolozsvári kőnyomdászszal, aki ak­koriban Bielz (1. o.) nagyszebeni kőnyomdász­nál segédként dolgozott. Tőle tanulta meg a kő­re rajzolás titkait. Első kísérlete e nemben egy tanulmányfő volt, melyet Barra néhány példányban sokszorosított. Barra kérésére megrajzolta ennek arczképét is, melynek ré­vén a nagyszebeni előkelő családoknál szá­mos jó ebédet s még több megrendelést ka­pott. A legelső, akinek Barra arczképe meg­tetszett, Szentpáliné asszony volt, aki leá­nyát rajzoltatta le vele, s ezért a vendéges­kedésen kívül 10 váltó forinttal jutalmazta meg. Szentpáliék révén csakhamar az egész szebeni előkelőséggel megismerkedett, s a hamarosan felkapott festő egymásután raj­zolta meg Wachsmann Lotti, a szász comes­­né leánya, Benedikty provinciális comissá­­rius és neje, s mások arczképeit. Nehány hét alatt 40 frtot keresett s azután anyjához uta­zott Dálnokra, akit már öt esztendeje nem látott. Innen útja Enyedre vezetett, ahol Mutiki Rózsi arczképe révén nagy népsze­rűségre tett szert, főleg a kisasszony rajon­gói között. A helybeli huszártisztek, köztük több gróf és báró, akik a szép divatárus leány arczképét ismerték, egymásután rajzol­tatták le magukat, noha a fiatal művész most már nem törekedett az olcsóságra. A krétarajznak 10 váltó frt., a miniaturenak pedig 5 pengő volt az ára. A huszártisztek közül lerajzolta Wolkenstein és Draskovics grófokat, Mukics alezredest, Nagy Sándort, a későbbi honvédtábornokot stb. A sok meg­rendelés elfoglalta minden idejét s emlékira­taiban ő maga írja: »Ez időtájt már inkább voltam festész, mint diák.« Az 1828. év ele­jén tartandó vizsgálatokat már be sem vár­ta. Művészetének tudata olyan határozottsá­got öntött belé, hogy minden aggodalmasko­dás nélkül lemondott arról, hogy befejezze iskoláit. 1828 január 5-én tehát búcsút mon­dott a collegiumnak és Nagy-Enyednek s 250 frt. megtakarított pénzzel és határtalan lelkesedéssel választott pályája iránt neki vágott a nagyvilágnak. Enyedről egyenesen Nagyszebenbe ment, ahol hat hónapig tartózkodott, s ezalatt el­készítette gróf Nemes Jánosné, Brukenthal József báró, Mesmacher tábornok és mások arczképeit. Szebenből haza látogatott, ahol nagyapja keserű szemrehányásokat tett neki, mert abbahagyta tanulmányait. De a fiatal művészt, akit lelkiismeretén kívül még ré­gebben volt tanára, Szász Károly is meg­nyugtatott arról, hogy helyesen cselekszik, nem tudta szándékától eltéríteni. Ez év őszén ismét Enyeden volt, de már nem mint diák, hanem professzionátus festő. Báró Kemény Simonnétól több megrendelést kapott, sőt Csombordba is kihívták, ahol a bárónőt kréta­rajzban megörökítette. Enyedről Kolozsvárra utazott, hol néhány nap múlva megismerke­dett Gentiluomo (1. o.) olasz festővel, aki azon­ban főkép ének- és zongoratanítással foglalko­zott. »Ezt láttam először olaj­festékkel dol­gozni — írja B. emlékirataiban. — Én ed­dig csak crayonnal rajzoltam, vagy minia­­tureban festettem, melynél a vízfestés a tus­rajzoláshoz hasonlít. Gentiluomo a Bergai házában lakott, kinek fiával ismerős lévén, gyakran benéztünk az olasz festőhöz, s itt láttam, hogyan kell kezelni az olaj festéket. A legkevésbé azt tudtam elképzelni, hogyan kell az olaj­festésben árnyalni. Itt láttam azt, hogy lehetőleg minden színt a maga helyére kell tenni és még azon nedvesen összelá­gyítani ... Én először enyves papírra pró­báltam meg a festést, először csak egy fejet szürkében, a másodikat pedig már színekkel. Azután vásznat alapoztam és a harmadik képemet erre festettem. A negyedik olaj fes­tésű arczképét már pénzért készítettem el.« 1829 augusztusáig tartózkodott B. Kolozs­várott. Közben azzal is bíztatták, hogy ösz­töndíjat szereznek számára, s így annál tü­relmetlenebbül várta, hogy Bécsbe kerüljön.

Next