Schöpflin Aladár (szerk.): Magyar Színművészeti Lexikon 3. Komló-kert - Püspöki Imre (Budapest, 1930)

M - Magyar Erzsi - Magyar Ferenc - "Magyar fiúk Bécsben" - Magyar Földmíves Játékszín

Magyar Erzsi Magyar Földm­íves Játékszín Magyar Erzsi, színésznő, sz. 1896-ban, Budapesten. Rövid ideig volt Rákosi Szidi növendéke. 1919. márc. 2-án a Ki­rály Színházban a »Gróf Rinaldó« c. ope­rett Rózsi szerepében debütált. 1920. nya­rán a Scala Színház, majd szept. 16-án a megnyíló Eskütéri Színház tagja lett, utána a Revü Színház primadonnája. 1924. jan. 30-án Newyorkban Elsa Erzsi né­ven a Long Acre­ Theater-ben a »Moon­light« (Holdvilág) fő női szerepében ven­dégszerepelt. Azóta a newyorki Ziegfeld­­féle revüszínház tagja. Magyar Ferenc, törvényszéki bíró, sz. 1807-ben, Sümegen, megh. 1875. aug. 7-én, Szombathelyen. — Színművei: »A Virgo, vagy e század tükre«, mulattató szmű 3 felv. az életből. Pest, 1858. »A szírt fia«, szmű. „Magyar fiúk Bécsben Csepreghy Ferenc vígjátéka, 1871. febr. 21-én ke­rült először színre a pesti kath. legény­­egylet műkedvelői előadásában, azutá­n 1872. jan. 21-én mutatták be a Nemzeti Színházban. Főszereplők voltak: Szigeti József, Helvey Laura, Blahánó, Benkő Kálmán, Nagy Imre, Tamássy József és Komáromi Alajos. Magyar Földmíves Játékszín. A fe­hérmegyei Csákvár községben összeállott néhány fiatal leg­ény és leány, hogy a r­ép szórakoztatására népszínműveket játszanak. Paulini Béla (L. o.) és Bozory Endre személyében vezetőjük is akadt, akik nagy szeretettel foglalkoztak velük. Ez az érde­kes társaság, miután szűkebb pátriájában már több ízben előadott egyes darabokat, 1929. dec. 13-án feljött Budapestre, hogy itt is megmutassa magát. Dr. Hevesi Sán­dor, a Nemzeti Színház igazgatója, aki pilár vidéki működésük idejéből ismerte őket, készséggel adott nekik helyet a Nem­zeti Színház Kamara Színházában, ahol Harsányi Zsolt és Paulini Béla »Háry Já­nos«-t Kodály Zoltán dalaival adták elő, háromszor egymásután, még pedig olyan kedves előadásban, hogy a Magyar Színház is meghívta őket néhány esti vendégszerep­­­lésre Ennek az előadásnak legerősebb ol­dala volt az eredetisége. Rendezőjük meg­hagyta a szereplőket a maguk naivságában és nem igyekezett rájuk erőszakolni a saját felfogását. Minden egyszerű paraszti el­gondolásban történt itt a mozgástól, be­szédtől, énektől kezdve fel a jellemek ki­­domborításáig. Súgó és karmester nélkül játszottak­­egységesen, paraszti félszegség­­gel, de — kedvesen. Egyikük sem töreke­dett arra, hogy az előadásból egyénileg kitűnjék. Éppen ezért jó összjátékot pro­dukáltak. A beszélgetést teljes közvetlen­séggel s a lámpaláz minden látszata nél­kül eszközölték, csak a magán­énekszámok­nál szorította vissza egy kissé hangjukat a félelem. A karéneklés azonban már igazi jó hangos paraszti­ ének volt. Az előadás­ban mindenki megállta a helyét emberül, de jelentősebb szerepüknél fogva, mégis meg kell említenünk Sepsy Jánost (cím­szerep), Takács Böskót (a dalos Örzse ábrá­zolóját), Benedek Sándort (az öreg Marci kocsist), Medgyesi Lajost (Napoleon), Fe­hér Ferencet (Ferenc császár), Mészáros Böskét (császárné), Benedek Juliskát (Má­ria Lujzát). De igen jó volt Németh Sándor, Katona József, Bárány János, Berky András, Kaszap Ferenc és Takács Bözsi is. A zenekíséretet négy csákvári parasztmuzsikus szolgáltatta, karmester és kotta nélkül. Azok is jó munkát végeztek. Nincs szándékunkban a Földmíves Já­tékszín műkedvelőit a hivatásos színészek­kel­­összehasonlítani, de tanulság szempont­jából mégis ki kell emelnünk a csá­k­­váriak egységes kiejtését. Ha a hivatásos színészek paraszt­darabot játszanak, szinte mindannyian más-más dialektusban be­szélnek; a csákváriak azonban egy faluból valók lévén, akaratlanul is a maguk egy­forma nyelvén beszéltek. Ez az önként adódó egyforma kiejtés nagyban előmoz­dította a játék egységét. Nekünk színé­szeknek annyiból is érdekes volt ez az előadás, mert azon keresztül egy kicsit visszaláthattunk a rég­múltba, a magyar játékszín őskorába, a minden színpadi és színészi raffinériától ment puritán színját­szás idejére. Valahogy így tapogatódzhat­­tak a XVIII-ik század végén — Jantsó Félék és Lángh Ádám Jánosék is a játék­színen —, hiszen eleinte ők is csak mű­kedvelők voltak. Justh Zsigmond (L. o.), a korán el­halt lehetséges író, a múlt század vége felé állított parasztjátékszínt a maga pusz­táján, de annak működése csak szűk körre 168

Next