Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

G - Grünstadti porcellán - Grünwald Béla - Grünwald János - Grünwald Klára - Grünwald Máté - Grünwald Valéria - Gschwind Ágoston - Gschwindt József - Guadamacil - Guardi, Francesco - Guariento - Guarini, Guarino

Grünstadti parcellán 422 fényhatásokkal. G. nem úttörő — Dü­rernek lehettek tanítványai, után­zói, neki nem —, hanem utolsó, legtökéletesebb kifejezője a késői középkor szellemének, amelynek út­járól kortársai letértek. — Iroda­lom: Dock (Strassburg, 1904), Schmidt (u. o., 1907, 2. kiad. 1911), Max J Friedländer, G.’s Isenheimer Altar (München, 1908), Hagen (München 1919, 5. kiad. 1923), Hausenstein, Der Isenheimer Altar des Matthias G. (u. o., 1919), August L. Mayer (u. o . 1919, 2. kiad. 1920), Réau (Párizs, 1920), Niemeyer (Berlin, 1921), Essweigi (u. o. 1924). 1. m. Escherich, Grüne­wald-Bibliographie (Strassburg, 1914). GRÜNSTADTI PORCELLAN. Midőn 1800-ban a franciák a frankenthali gyárat feloszlatták, az ott lévő anyag nagy részét v. Recum vette meg és ezzel alapította a grünstadti gyárat GRÜNWALD 1. Béla. 1. Iványi Grün­­wald Béla. G. 2. János, festő, # Bártfán s való­színűleg u. o.­­ 1650 körül. Mű­vei közül kiválók Buchholtz Simon festett stalluma, mely eredetileg a bártfai plébániatemplomban volt (je­lenleg a Sárosmegyei Múzeumban). G. 3. Klára (dr. Schantzerné), festő, * Budapest 1896 jan. 4. A bpesti kép­­zőműv. főiskolán Glatz Oszkárnál ta­nult. Arc-, táj- és csendéletképeivel 1910 óta sűrűn szerepel a Nemzeti Szalonban G. 4. Máté, festő. A XVII. század­ban Bártfán működött s főleg epitaphi­umokat festett. Ezek közül kiválik Weigmann Márton sírtáblája 1625-ből Több műve van a Sárosvármegyei Mú­zeumban. G. 5. Valéria, szobrász, * Bécs 1904. Velencében és Budapesten tanult. 1931 gyűjt, kiállítása volt a Nemzeti Sza­lonban. GSCHWIND Ágoston, festő, * Pest 1825 körül, halálozási éve ismeretlen. Párizsban Couturenál tanult, azután Münchenben dolgozott, hol 1859. né­hány tanulmányfejével tűnt fel. GSCHWINDT József, arcképfestő az 1840-es években Pesten, hol magán­festőiskolája is volt. Willmers Ru­dolf zongoraművész arcképét 1845. ál­lította ki a Pesti Műegyletben. GUADAMACIL (spanyol). A bőr tapétákat nevezik így Gadames vá­rosról, hol midőn a mórok Spanyol­­országba letelepedtek, a bőr művészi feldolgozása gyakorlatban volt. GUARDI (ejtsd: g var­), Francesco, velencei festő, * Velence 1712, f u. o 1793. Antonio Canale tanítványa és követője. Főleg Velencében működött Mesteréhez hasonlóan velencei részle­teket festett, amannál kisebb mére­tekben, de míg annál az épületek pon­tos rajza volt a fontos, nála a festői fölfogás uralkodik, amelyet Magnasco­­tól tanult. Szellemes, szinte ideges ecsetvonással festett, apró képei pil­lanatnyi benyomásokat ragadnak meg, a vízen rezgő napfényt, viharhangu­latot, az utolsó napsugaraktól meg­világított házakat és templomokat, a gondoláktól nyüzsgő kanálisokat, ünnepélyeket, ezüstbe átmenő, irizáló színekkel, odapötyögtetett apró figu­rákkal. Ez a modern impresszionisták­kal rokon fölfogása, különösen újab­ban, nagyon becsültekké tette képeit. Munkái főleg a Louvre-ban nagy számmal: A doge a Salute-templomba megy; Nagycsütörtök Velencében; Úr­napja; Húsvéti processzió a San Zac­­caria-templomban; A doge megkoro­názása, továbbá Piazza S. Marco; egy gondola (London, National Gall.). Lég­gömb fölszállása a Canale granden 1783-ban; a Szt. Márk-tér vihar előtt (Berlin); 9 velencei részlet (Bécs, Akadémiai képz.). A dogepalota ud­vara; 12 tájrészlet Velence és környé­kéről; San Pietro di Castello; II Rio dei Mendicanti; Híd Dolo és Padova közt; Muranói részlet­e (Budapest, Szépműv. Múz., az utolsó 4 Pál­ff g­­yüst.). — Újabban kezdik csak felku­tatni figurális képeit is (Fiocco), amelyek közül egy-két kitűnő darab a velencei Museo Civicoban. — Iroda­lom: Simson G. H. (London, 1905), Camerini G. (Firenze, 1922), Fiocco (Firenze, 1923.) GUARIENTO (ejtsd: gva­), olasz festő Páduában, a XIV. sz. derekán,­­ 1368—70 között, aki Giotto páduai működésének hatása alatt megindí­totta a trecento nagy páduai virágzá­sát. A bassanói képtárban a keresztre feszített Krisztust ábrázoló képe. 1365. a velencei Doge-palotában festi Mária koronázását (Paradiso), amelyet ké­sőbb Tintoretto Paradisója takart el. Ennek restaurálása alkalmával 1903- ban felfedték G. művének töredékeit s vászonra átvíve, egy oldalteremben állították ki. Ez a mű az akkor még bizánci formákhoz kötött velencei festészet egyik legfontosabb megindí­tója­ lett. Páduában az Eremitaniban levő freskói és a múzeumban levő mennyezetfestményei sokkal fejletle­nebbek. Gombosi, GUARINI (ejtsd: gva­), Guarino, olasz építész (1624—1685), aki Palladió­­ból és Vignolából kiindulva, a ..leg­­barokkabb építésszé­ fejlődik. Nagy fantáziával megáldott tehetség; alap­rajzi kompozícióiban és architektúrá­jában egyaránt kerüli a nyugodt, egyenes vonalakat, alkotásai lüktető, vibráló életet élnek. Torinóban, a sa­­voyai hercegek szolgálatában, pom­pás alkalma nyílt kivételes tehetsé­gének érvényesítésére. A tudományos akadémia palotája, a nagyszabású Guariiii

Next