Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

H - Havranek magyar művészcsalád - Hawthornpattern - Haybäck Károly - Hayez, Francesco - Ház (Vándor) Miklós - Hazai Művásárlók Egyesülete - Házikönyv mesere - Hazslinszky Kálmán - Hähnel, Ernst Julius - Hebensreit József

Havranek 445 Hebenstreit HAVRANEK, magyar művészcsa­lád, H. J. Antal, szobrász. Budán Hofhausernél tanult, azután Német­országba ment, hol Regensburgban a Walhalla építésénél s utóbb München­ben, a Bavaria-szobor felállításánál dolgozott. Részt vett a müncheni ope­ra és a királyi kastély díszítésében is. Hazatérte után egy ideig Ybl Mik­lós foglalkoztatta, majd Székesfehér­várott telepedett le, hol haláláig mű­ködött. H. 2. Antal, szobrász, az előbbi fia, * 1865, * 1917. Székesfehérvárott, ahol atyja szobrászműhelyét vezette to­vább. Jelentékenyebb munkái: Kun Béla síremléke a veszprémi temető­ben (1890) és a gróf Széchényi-család nagycenki síremléke (1911). H. 3. Ferenc, építész, H. 1. fia, 1­919. A bpesti orsz. mintarajziskola, s utóbb a képzőművészeti főiskola tanára volt hol évtizedeken át tanította az építé­szeti rajzot, stílust és alaktant s részt vett az iparművészeti rajz- és terve­zés tanításában is. Építészeti gyakor­latot nem folytatott. HAWTHORNPATTERN (galagonya­minta), kék-fehér kínai porcellánké­­szítmények dísze, mely kék alapon fehér galagonya-ágakat és virágokat mutat. (L. Kékfehér porcellán és kí­nai művészet). HAYBACK Károly, építész, • Po­zsony 1861. A zürichi Polytechniku­­mon Bluntschli és a bécsi képzőműv. akadémián Hasenauer vezetése alatt végezte tanulmányait, azután beutaz­ta Olasz- és Franciaországot s végül Svájcot. 1889 óta önállóan működik. Jelenleg Bécsben él. Karlsbadban, Badenben, Dornbachban, Klagenfurt­ban, Pörtschachban, Grazban, stb. számos kastélyt, nyaralót, gyógyinté­zetet, szállót s egyéb épületet terve­zett. Részt vett a pozsonyi dóm res­taurálási munkálataiban is. HAYEZ, Francesco, olasz festő, * Velence 1791, + Milano 1882. Velencé­ben, majd Palagi alatt Rómában ta­nult. Klasszicistából később szenti­mentális romantikussá lett. A milá­nói akadémia tanára, ahol élete na­gyobb részét töltötte. 1812. állította ki Milánóban a Laokoont, még klasz­­szicista felfogású képét. 1820-ban Car­­magnola grófnak halálos ítéletét hir­detik ki című képe már fordulatot jelzi, azután következő munkái mint kora szentimentális festőjét mutat­ják; ezirányú főműve A csók (Mi­lánó, képt.), továbbá Bianca Capello menekülése (Berlin, Nationalgal.), Romeo és Julia (Villa Carlotta a Como-tó mellett) ; híresek az osztrák császárt dicsőítő freskói (1838). Mi­lánó, kir. palota, HÁZ (VÁNDOR) Miklós, festő és grafikus, * Zólyom 1883. A bpesti ipar­művészeti iskolában, azután München­ben Stucknál s végül Londonban László Fülöpnél végezte tanulmányait. 1912. Lipcsében és Münchenben ren­dezte első külön kiállításait s még ez évben a londoni kiállításon na­gyobb kollekcióval vett részt. 1913. a müncheni Glaspalastban rendezett nagysikerű kiállítást s műveit ez év­ben a párizsi kritika is figyelemre méltatta. 1914. a New-York World c. lap rajzolójának szerződtette s azóta Newyorkban működik. HAZAI MŰVÁSÁRLÓK EGYESÜ­LETE, 1887. kezdte meg működését, Bruck Miksa kezdeményezésére. A tagok minden karácsonykor résztvet­­tek az évközben megvásárolt műtár­gyak kisorsolásában. Nehéz időkben nagy szolgálatot tett művészeinknek a csöndes, kitartóan dolgozó egye­sület. HÁZIKÖNYV MESTERE (Meister des Hausbuches), német rézmetsző a XV. század utolsó negyedében, való­színűleg Mainzban élt. Az Amsterda­mi metszetkabinet mesterének is ne­vezték, mert ott van műveinek leg­gazdagabb gyűjteménye, bár semmi kapcsolata egyébként nincsen Hol­landiával. A H. a rajnai német is­kola művésze és kompozícióinak ere­detisége miatt a legnagyobb német mesterek közé sorolható. Lapjai igen ritkák, mert nagyon vékony vonalak­kal fejezte ki mondanivalóját és így lemezei csak kevés levonatot bírtak el. Közel kilencven metszetet isme­rünk tőle. Vallásos tárgyú és szente­ket ábrázoló művei egyéniek, de a legérdekesebbek egyéb figurális kom­pozíciói, amelyek szinte páratlan ön­állósággal, egyéni felfogással, festői erővel készültek. Ilyen pl. a Szent György, Az ifjú ás a halai. Nevét az eredetileg Wolfegg-kastélyban őrzött (most Amsterdam) ú. n. ,,Középkori házikönyve után nyerte. HAZSLINSZKY Kálmán, festő, * Eperjes 1869,­­ Pozsony 1907. A bpesti mintarajziskolában tanult, azután Bu­dapesten és Pozsonyban működött. Főleg naturalista arcképeket festett. HAHNEL, Ernst Julius, német szob­rász, * Drezda 1811, f 1891. Rietschel mellett Drezdában a szobrászat leg­tekintélyesebb képviselője, akinek a klasszicizmusból kiinduló művészete a Gottfried Semperrel lábrakapott renaissance-áramlathoz alkalmazkodik és elzárkózik az újabb realista irány elől. Sokat dolgozott Semper drezdai múzeumépületének plasztikai díszén, amelynek keretében főleg Raffael szobra vált népszerűvé. Emlékszobrai­nak hosszú sorából kiválik Theodor Körner drezdai emléke. HEBENSTREIT (Hebenstreich, Hel­­benstreit) József, szobrász a XVIII.

Next