Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

A - Ashbee, Charles Robert - Aspasios - Aspertini, Amico - Aspetti, Tiziano - Asselijn, Jan - Assyriai művészet

Ashbee stukkó-műveit Egid, mennyezetfest­­ményeit (jelenetek a templom védő­szentjének, Compostellai Jakabnak életéből) Kosmas D. alkotta meg. — Irodalom: Ph. M. Halm: Die Kü­nst­­lerfamilie der Asam. (München 1896.) Fleischer: ASHBEE (ejtsd: ésbí), Charles Ro­bert, angol építész, * Isleworth 1863. A modern angol építészet és ipar­művészet úttörőinek egyike William Morris mellett, ő alapította London­ban a Guild and School of Handi­­craft-et és az Essex Press-t. Kiválóak londoni lakóházai és a darmstadti nagyhercegi palota. ASPASIOS, gemmametsző Augustus korából. Többek között tőle való az Athena Parthenos fejét kiváló finom­sággal és hűséggel feltüntető gemma. (Bécsből az olaszok hadisarc gyanánt elvitték.) ASPERTINI, Amicoy bolognai festő és szobrász, * 1475 körül, + 1552. Fr. Francia tanítványa. Szülővárosán kí­vül főleg Luccában és Rómában dol­gozott. Főmunkája a ,,volto santo“ története (freskók S. Frediano, Lucca) sok arcképpel és szép tájképes hát­térrel. Nagy oltárképe, A gyermek imádása, szentekkel és donátorokkal (Bologna, képt.) Francia perugino­­szerű irányát mutatja. Tőle való a S. Petronio (Bologna) kapuján levő márvány csoport. A halott Krisztus Nikodemus karjaiban. ASPETTI, Tiziano (1565—1607), olasz szobrász, valószínűleg Aless, Vittoria tanítványa. Főleg Velencében, Páduá­­ban és Pisában működött. Velencében (1582—91) készült fiatalkori alkotásai — szentek alakjai és dekoratív szob­rok és domborművek —, a portrék kivételével, modorosak. Legjobb a Doge-palota egyik kandallójának (An­­ticollegio) domborműve. Páduában (1591—1630) a Donatello-hagyományok javára váltak. A székesegyház és még inkább a Szt. Antal temploma szá­mára készült bronzai között egy pár igen kellemesen ható manirista szo­borra, reliefre akadunk. Pisai idejé­nek (1604—7) legjelesebb emléke a fi­renzei S. Trinitá számára készült mozgalmas bronz-dombormű, Szt. Lő­rinc vértanúságával. A­ számos antik mitológiai és egyéb tárgyú, kis már­vány- és bronzszobrot, reliefet is ké­szített, tisztán dekoratív célzatból. ASSELIJN, Jan („Krabbetje(”), hol­landi festő, * Diepen 1610,­­ Amster­dam 1652, Amsterdamban élt. Eleinte Esaias van de Velde hatása alatt állt, majd Rómában Pieter de Laerhoz csatlakozott és hazatérése után az olaszos tájképfestés egyik legbefolyá­sosabb művelője lett. Genre-, csata- és állatképeket is festett és kivált a szenvedélyes mozgású állattest kitűnő ábrázolója (feldühödt hattyú, Am­sterdam, Rijksmuseum).­ Olasz táj­képe a budapesti Szépműv. Múz.-ban. ASSYRIAI MŰVÉSZET. I. Építészet. Assyria kezdetben Babylonia északi határtartománya volt, védőbástyája az északi barbárok ellen, s a baby­­loniai királyok helytartói igazgatták. A hettiták uralma után az önálló cassyr dinasztia kezébe került a ha­talom, amely nagyon fellendítette az országot s Babylonia riválisává tette. Ismereteink az assyr építészetről, emlékek hiányában, igen hézagosak. Vallási célokat szolgáló épületek nyo­maira csak a legújabb korban buk­kantak, sokáig kizárólag a profán, főleg palotaépítészetről volt tudomá­sunk. Az 1100 körüli időkből datál­ható Anu isten és fia, Adad assuri kettős temploma, hatalmas falakkal körülvett előudvarral, általában Sa­lamon templomára emlékeztető elren­dezéssel, két karakterisztikus zikkur­­zat­tal (lépcsős torony). A profán építészet emlékei jobbára palotaromok. Anyaguk levegőn szárított, ritkábban égetett tégla. Belsejük reliefes kő­lemezekkel volt díszítve, de alabást­­romlemezek és zománctéglák is szol­gáltak burkolatul. E paloták, első­sorban anyaguk múlandósága foly­tán, csaknem teljesen elpusztultak, s jóformán csak alaprajzuk állapítható meg. Magas terraszon épültek, helyi­ségeik udvarok köré voltak csoporto­sítva, így Sargon király khorsabadi palotájánál, amelynek részei három csoportban zárkóznak két nagy ud­var köré. A köznép házai, a fenn­maradt ábrázolások szerint, nem vol­tak masszív épületek, hanem állati bőrökkel takart, sátorszerű faalkot­mányok. Ami az építészet egyes formáit il­leti, megállapítható, hogy az oszlop távolról sem játszott olyan szerepet, mint Egyiptomban. Egyes maradvá­nyok után ítélve bizonyos, hogy is­ Assyr dombormű Nimrudból. 53 Assyria­ művészet

Next