Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

J - Józás Zsigmond - Jones, Inigo - Jones, Owen - Jongkind, Johann Barthold - Joó Béla - Joó Ferenc - Joó János - Jordaens, Hans - Jordaens, Jakob

Jones J. 4. Zsigmond, építész, * 1879 aug. 6. A József-műegyetemen szerzett okle­­velet 1903-ban. Műveinek túlnyomó részét bátyja, J. Dávid (1. ott) tár­saságában alkotta, akivel együtt szá­mos tervpályázaton nyert díjat. JONES (ejtsd: dzsonsz), 1. Inigo, angol építész (1573—1651), az angol klasszicizmus nagymestere és egyik legnagyobb hatású képviselője. A francia és főleg az olasz késői re­naissance formáiból nagy tehetséggel és ügyességgel teremti meg azt a stí­lust, amely jóformán napjainkig do­mináló szerepet játszik az angol építé­szetben. Művészetére főképen a késői olasz renaissance vezető mesterei s egyúttal teoretikusai, Serlio, Vignola és elsősorban Palladio voltak nagy hatással. Ez a hatás megérzik vala­mennyi művén, így a Whitehall-pa­­lota nagyszabású tervein, amelyek csak részben valósultak meg, a pa­lota egy részét alkotó, ma is meg­levő Banqueting­ Hall iskolapéldája J. előkelő és nyugodt palladiánus mű­vészetének. Későbbi művei közé tar­tozik az egyszerű Szt. Pál-templom Londonban (nem tévesztendő össze Wren mesterművével), azonkívül több vidéki nemesi kastély átépítése. J., 2. Owen, angol építész (1809—1874) a granadai Alhambra monographusa s a „Grammar of Ornament“ című út­törő munka szerzője. Mint gyakorló építész kevésbbé jelentékeny. Barát: JONGKIND, Johann Barthold, hol­landi tenger- és tájképfestő. • Zal­­dorp (Hollandia) 1819, f 1891. Előbb Hágában Schelfhout-nál tanult, 1846. Párizsba került és a barbizoni isko­lához átvezető tender- és tájképfestő Eugène Isabey tanítványa. Csak újab­ban méltányolják, mint a levegő és atmoszférikus változások egyik első, modern ábrázolóját Franciaországban, kiben a francia impresszionisták mes­terüket tisztelik. Képei néha Corot-ra emlékeztetnek. A hanfleuri kikötő (1850), Tréport (1855), Havrei emlék (1853), párizsi látképek (1855), hol­landi tájképek, kanálisok. Egészen modern érzésű harcok az 50-es, 60-as évekből. Vízfestményeinek egész gyűj­teménye: Louvre* Collection Camondo. Képei főleg hollandi múzeumokban: Amsterdam, Rotterdam. — Irodalom: Moreau-Nélaton (Párizs, 1918). P. Signac (u. o., 1927). JOÓ 1. Béla, festő, • Szentes 1874 nov. 27,­­ u. o. 1909 nov. 27. Budapesten Bihari és Karlovszky festőiskolájá­ban, azután Münchenben és Nagy­bányán Hollósy Simonnál tanult. Eleinte a müncheni iskola szellemé­ben finoman kidolgozott tónusos figu­rális képeket, utóbb szélesen és erő­teljesen kezelt alföldi plein-air-tájképe­­ket festett. J. 2. Ferenc, festő, * Szeged 1823, I u. o. 1880. Egerben, Bécsben az aka­démián és Münchenben tanult. Haza­térve 1847-től Szegeden arc-, élet- és tájképeket festett. J. 3. János, festő és író, • Szeged 1806 (7.),­­ Eger 1874. Szegeden ké­pezte magát rajztanárrá s mint ilyen működött Győrben, majd Egerben, ahol memorandumokat, folyóiratokat szerkesztett a magyar művészeti kul­túra fejlesztése érdekében. Emellett szerény igényű akvarellképeket is festett JORDAENS (ejtsd: —densz), 1. Hans, flamand festő, kit megkülönbözteté­sül „a hosszú J.“ néven említenek, * Antwerpen 1595, + u. o. 1644 körül. J. 2.-nél jóval kisebb tehetség, aki­nek műveit Antwerpen, Bécs, Ber­lin, Hampton Court, Oldenburg, Szent­pétervár, Torino stb. gyűjteményei­ben találjuk. A bpesti Szépm. Múz. is őrzi egyik képét: A zsidók átkelése a Jordán-folyón, mely tárgyat elő­szeretettel ismét megfestette a művész. 1., 2. Jakob flamand festő, • Ant­werpen 1593,­­ u. o. 1678. Adam van Noort tanítványa és veje, 1615. az antwerpeni festőcéh mestere lett. Ru­bens és Van Dyck mellett korának legnagyobb flamand festője. Nem járt Olaszországban, de művészete a Ca­­ravaggiót utánzó antwerpeni festők köréből sarjadt. Vaskos alakok és mozdulatok, sötétbarna, nehéz árnyék jellemzik fiatalkori műveit, melyek­ben azonban friss őseredetiségében nyilatkozik meg J. egyénisége. Meg­kapó, naív közvetlenséggel, olykor nyerseségtől sem ment realisztikus felfogással festi meg bibliai és mito­lógiai tárgyú jeleneteit (Péter meg­hívása, Antwerpen, Szt. Jakab-temp­­lom; A pásztorok imádása, 1618, Stock­holm; A négy evangélista, Párizs, Louvre; Meleager és Atalanta, ant­werpeni múz.; Perseus és Andromeda, Madrid, Prado, Szt. Katalin eljegy­zése, u. o.). E korszakbeli főműve az Abundantia (Brüsszel, múz.), kétség­telenül Rubens Bacchanalia c. képé­nek hatása alatt, de nyersebb natu­­ralisztikus felfogással. Rubens egye­temességével szemben­i. művészete tisztán flamand művészet. Tárgyköre is jóval korlátozottabb. Nemzeti ün­nepeket, a flamand társaságot, annak mulatságait, parasztjait festette a túl­áradó életkedv színes, olykor drasz­tikus közvetlenségével, tárgyban, fel­fogásban, ábrázolásban mindig meg­tartva eres faji jellegét. J. művésze­tének állandó tartalma, bármely tár­gyat illusztráljon is, a fizikai lét örö­mének bacchikus dicsőítése, földisége mögött azonban mély bölcseség, nagy életfájdalomból fakadó szatirikus vé­na van. 514 Jordaens

Next