Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

A - Aeginai művészet - Aegis - Aeken - Aelst, Pieter Coecke van - Aelst, Willem van

Regnei művészet 12 mája volt (Kr. e. 1550—1400 körül), míg a Schliemann által felfedezett aknasírok (Kr. e. 1700—1550 k körül) még a korai mükénaei korból valók és kivált a bennük talált aranykin­csek („Királyi sírok“) révén neveze­tesek. Innen került elő pl. a híres bronztőr is, amely színes arany és ezüst berakással nílusi táj közepette kacsákra vadászó párducszerű állato­kat ábrázol, a Kréta közvetítésével Egyiptommal való összefüggésnek ta­núbizonysága. Szintén Krétára emlé­keztetnek, de a krétai állatképeknél úgyszólván zordabb felfogásúak a raphiai kupolasírban talált két arany­­serleg híres domborművei, amelyek vad bikák elfogását és szelidítését ábrázolják. Viszont igen közel áll a krétai falfestményekhez a tirynsi vár bikaviadal-freskója, amint általában a szárazföldi várak belső díszítése falképekkel és faragott alabástrom-la­­pokkal a krétai divatot követhette. A keramika rokonvonásai mellett is fel­tűnő, hogy a mykénaei kultúrkörben a krétai edények színpompája idegen, viszont a geometriai, növényi és állati formák mellett egy Mykénaeben ta­lált vázatöredéken menetelő harcosok képében fellép az emberi alak, amely a görög vázafestés legfontosabb mo­men­tum­a lesz. Az Ae.-nek a dórok vándorlása névvel jelzett megrázkód­tatások vetettek véget és az aegéi kultúrkör csodáit a görögök már csak Homéros elbeszéléseiből, félig e le­tűnt kultúra hagyományán alapuló, félig költött leírásaiból ismerték. Az Ae. vége és a görög művészet kezdete közt nincs közvetlen kapcsolat, egyes rokonvonások azonban közös művészi akarásra, közös eredetre vallanak. — Irodalom: Schuchhardt, Schliemanns Ausgrabungen (Leipzig, 1889, magyar ford. 1892); Perrot—Chipier, Histoire de l’art d­ans l’antiquité, VI. (Paris, 1894) ; Burrows, Discoveries in Crete London, 1907) ; Lagrange, La Crete ancienne (Paris, 1908) ; Lichtenberg, Die ägäische Kultur (Leipzig, 1911); Dussaud, Les civilisations préhelleni­­ques (2. kiad., Párizs, 1914); Hall, Aegean Archaeology (London, 1915) ; Bossert, Alt-Kreta (Leipzig, 1921); Furtwängler-Löschke, Mykenische Va­sen (Berlin, 1886) ; Noack, Homerische Paläste (Leipzig, 1903) ; Glotz, La ci­vilisation égéenne (Paris, 1923); Fim­­men, Kretisch-mykenische Kultur (Leipzig, 1924). Éber. REGINAI MŰVÉSZET. A Kr. e. V. sz. elején Regina szigetén jellegzetes művészi iskola virágzott, amelynek legfontosabb reánk maradt emléke, az Aphaia templom szobrászi dísze, 490 körül keletkezett. (München, Glypto­thek.) A két oromcsoport harci jele­neteket ábrázolt (valószínűleg a trójai háborúból), úgyhogy a művésznek al­kalma nyílt a mozgásban lévő testek­nél természet-megügyeléseit alkalmaz­ni. Az alakokat teljesen kidolgozta és hátul is gondosan elkészítette. Mind­két csoport közepén Pallas Athene állott, tőle jobbra-balra pedig, meg­közelítő szimmetriában, küzdő harco­sok csoportjai. 1811. találták e szobro­kat Cockerell, Haller v. Hallerstein és társaik a templom romjai alatt. 1812-ben Lajos bajor trónörökös meg­vásárolta őket, 1817-ben Thorvaldsen kiegészítette a hiányzó részeket, saj­nos, azonban ledolgozta a törési felü­leteket, úgyhogy sem a meglévő, sem a Furtwängler által 1901. vezetett ása­tások alkalmával hozzátalált töredé­keket többé hozzáilleszteni nem lehe­tett. Egyes alakokon még észrevehető az egykori polychrómia nyoma. — Irodalom: A. Furtwängler, E. R. Fi­scher, H. Thiersch: Regina, das Hei­ligtum der Aphaia. München, 1906. (Korábbi irodalom itt megtalálható.) Weyde: AEGIS (görög), a Hephaistos által Zeus számára készített pajzs, legin­kább azonban a Pallas Athéné ábrá­zolásain előforduló Gorgó-fejes mell­vért. AEKEN, 1. Bosch, AELST (ejtsd: díszt), 1. Pieter Coecke van, flamand építész és festő (1502—1550), az olasz renaissance ele­meit imitáló németalföldi manieriz­mus egy jelentékeny mestere. Építé­szeti műveiből az antwerpeni város­háza egy kandallóján kívül alig ma­radt fenn valami. Nevét inkább teo­retikus működése őrizte meg: fla­mand nyelven kiadta Vitriviust, fla­­mandul és franciául Serliót. Mint festő B. van Orley tanítványa. Fő műve a Leonardo da Vincire vissza­menő Utolsó vacsora, mely több is­métlésben maradt fenn (pl. brüsszeli múzeum). Nagy szerepet játszott mint gobelin- és ü­vegfestménytervező. A., 2. Willem van, hollandi festő, szül. Delft 1625., megh. Amsterdam 1683 körül. Nagybátyja, Evert van A. (1602—1657) műhelyében tanult. Olasz­országból visszakerülve, a hollandi Mykennel lerakott díszű bronztörök Aelst

Next