Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

N - Németalföldi festészet

Német művészet 173Német művészet a, késői gótikában, elsősorban portá­lokon s az iparművészet és grafika al­kotásain. A tulajdonképeni renaissance a XVI. század huszas éveiben kezdő­dik s mintegy száz évig tart; az első ötven év a korai, a második az érett renaissance időszaka. A német re­naissance nem egységes jellegű művé­szet, lényegében a késői gótika for­máinak az antik építészet elemeivel való összeegyeztetése, de vidékenkint más és más a jellege, aszerint, hogy az illető vidékeken francia, németal­földi vagy olasz befolyás uralkodik és nem csekély mértékben függ a né­met földön dolgozó idegen építészek­től s az egyes vidékekre jellemző építőanyagoktól is. A német renais­sance nem konstruktív-architektonikus művészet s híján van a nagyvonalú­ságnak és monumentalitásnak; legfőbb jegyei a festőiség és az erősen dekora­tív szellem, s az architektúra a mű­vészi tömegcsoportosításra s egyes hangsúlyozott pontok architektonikus kiemelésére szorítkozik. Az emlékek, néhány templomot, így az igen finom wolfenbütteli Marienkirchét (Paul Franke műve) s a Vignola „Gest“-ja után induló ar­tisztik­us müncheni Mihály-templomot (Wendel Dietrich alkotása) leszámítva, túlnyomó rész­ben profán épületek, várak és várkas­télyok, városházak é­s városi lakóhá­zak. A várak közül a heidelbergi emel­kedik ki­ ,,Otto Heinrichsbau“-ja, amely a XVI. század közepén épült s a XVII. század elejéről való „Fried­richsbau“ rendkívül gazdag pilléres homlokzatukkal és nagyszerű ablak­keretezéseikkel tűnnek ki. A többi dél­német kastély közül a baden-badeni, stuttgarti, tübingeni, landshuti, bam­­bergi, müncheni és aschaffenburgi válnak ki. Porosz-Sziléziában a briegi kastély, Ausztriában a spittali Porcia­­kastély, Csehországban a Hradsin olasz szellemű Belvedere-je s a Wald­­stein-palota kerti csarnoka, mindkettő olasz mestertől. Szászországban a drezdai, Stuttgartban a „régi“, Tor­­gauban a Hartenfels-kastély, Mecklen­­burgban a téglahomlokzatú wismari „Fürstenhof“, amelynek részletei, kü­lönösen igen finom medaillonos por­tálja, a korai olasz renaissance köz­vetlen hatását mutatják. A városhá­zak közül Altenburg, Rothenburg, a németalföldi szellemű Emden (delfti mester műve), Görlitz, a kölni város­háza kiválóan szép csarnoka s a po­­seni városháza (olasz mester alkotása) a XVI., Bréma nagyszerű keleti hom­lokzata. Paderborn, Augsburg és Nürnberg a XVII. századból valók. Az egyéb nyilvános épületek közül a pompás braunschweigi Gewandhaus, a hildesheimi „Knochenhauer“-ház, az­­augsburgi és danzigi „Zeughaus“ s néhány szép városkapu tűnik ki. Vá­rosi lakóházak is nagy számmal épül­tek; homlokzatuk rendszerint igen dí­szes s különösen oromfaluk van gaz­dagon dekorálva. A legszebbek Ha­­melnben, Hannoverben, Görlitzben, Brémában, Danzigban, Hildesheimben, Rothenburgban és Nürnbergben ma­radtak fenn; a nürnbergi Topferhaus s különösen a Pellerhaus a német re­naissance gyöngyei. A XVII. század második felében, a harmincéves háború befejezése után új, intenzív építési tevékenység indul meg Németországban s e kor alkotá­sai már barokk formákat mutatnak. Dél-Németország olasz, Észak-Német­­ország általában németalföldi hatások alatt áll. Bajorországot és Ausztriát olasz építészek árasztják el s az egy­házi építészet, amely a korszak nagy vallási mozgalmai következtében ter­mészetszerűleg erősen fellendül, nagy­részt olasz mesterek kezébe kerül. Olasz építészek dolgoznak Münchenben (Theatinerkirche és Szentháromság­templom), Salzburgban (a Scamozzi tervei szerint épült dóm), Passauban (dóm), Bécsben (egyetemi templom), Bambergben (Márton-templom), Mann­­heimben (jezsuiták), Drezdában (Chia­­veri nagyszerű Hofkircheje), úgyhogy ezek az alkotások tulajdonképen az olasz művészet lapjaira tartoznak. A nemzeti irányú délnémet barokk mes­terei a Dientzenhofer-család, Fischer von Erlach, Lucas Hildebrandt és Pr­andauer. Berlinben, ahol a királyi kastély építése áll előtérben, Nering, Schlüter és Bosander, Drezdában Pöp­­pelmann és Baehr a vezető mesterek. A barokk templomokat a formák nagy gazdagsága, mozgalmassága s gyakran szeszélyessége jellemzi; különösen pom­pásak az interieurök. A profán építé­szet alkotásai valamivel higgadtabb és nyugodtabb architektúrájúak, s a barokk nyugtalan mozgalmassága itt inkább a belső kiképzésekben, elsősor­ban a rendkívül gazdag lépcsőházak­ban nyilvánul; az oly alkotások, mint Pöppelmann Zwingere, amelynél a dekoratív elem erős túlsúlyban van s már-már áttöri a szerkezeti korláto­kat, a ritkább példák közé tartoznak. A rokokó Dél-Németországban bonta­kozott ki leginkább, a XVIII. század első felében, ahol a nagytehetségű John Balthasar Neumann, Würzburg építésze a vezető mester, s mellette Schlaun válik ki. Münchenben és más déli városokban hazai mesterek mel­lett idegenek, főleg olaszok és fran­ciák (Cuvilliés) dolgoznak. Berlinben Nagy Frigyes építésze, Knobelsdorff a késői barokk nagymestere, egyéb­ként a porosz fővárosban a klassziciz­mus igen korán, már a XVIII. sz.

Next