Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)
P - Predis, Ambrogio de - Prédits Uros - Preissler Antal - Prell, Hermann - Preller, Friedrich, id. - Prenosil Sándor - Prepeliczay Lajos - Prepeliczay Sámuel - Preraffaelizmus - Prestel
Predis PREDIS (Préda), Ambrogio de, milánói festő. Élt 1455 és 1520 között. Leonardónak nem közvetlen tanítványa, de nagyon hatása alatt állott. Cristoforo de P. miniatűrfestő fia és előbb Foppa befolyásolta. Életét és művészi egyéniségét meglehetős homály fedi. Főleg mint arcképfestő híres, kedvelt arcképfestője a Sforzacsaládnak. 1493. Bianca M. Sforza, Miksa császár menyasszonya kíséretében Innsbruckba megy, 1502. valószínűleg még egyszer a császári udvarnál van. Arcképek: Bianca Maria Sforza szép profil arcképe (Milano, Ambrosiana), továbbá I. Miksa császár ugyancsak profilarcképe (jelezve 1502, Bécs, Kunsthist. Mus.). Francesco Brivo arcképe (Milano, Ambrosiana) és egy ifjú arcképe (London, National Gall.). Egyéb képei: Két zenélő angyal (London), mely a Leonardo ú. n. Sziklás Madonna-jának oldalszárnyát képezte (az oltárkép a milánói S. Francesco részére készült); újabban ugyancsak neki tulajdonítják a Sziklás Madonna másolatát Londonban. Föltételesen neki tulajdonított kép Madonna Lodovico il Moro családjával (1498 körül, Brera). PRÉDITS Uros, festő, * Orlovát 1857. Bécsben, Münchenben tanult s a Bánságban számos arcképen kívül, terjedelmes festőmunkával díszített templomokat (Óbecse, Periasz, Pancsova, Karlócza). PREISSLER Antal, festő, 1746. darabszámra dolgozott a holicsi fajánszgyárban. Egy fajánsz dísztálja H P jeggyel 1920. szerepelt az Ernsztakción. PRELL, Hermann, német festő. * Lipcse 1854, + 1922. Drezdában Grosse, Berlinben Gussow tanítványa. Formai szempontból a barokk művészettől megihletett, tartalmilag gondolati elemekkel terhelt, egyébként rendkívüli készséggel festett nagy fal- és menynyezetfestményei (boroszlói múzeum, drezdai Albertinum, berlini Architektenhaus, danzigi, drezdai, hildesheimi, wormsi városházak, Palazzo Caffarelli Rómában) a két évszázad fordulóján Németországban monumentálisnak tartott festészet emlékei. — Irodalom: Rosenberg (Bielefeld und Leipzig, 1901). PRELLER, Friedrich, id., német festő, * Eisenach 1804, + Weimar 1878. Weimarban J. H. Meyer tanítványa volt, azután Antwerpenben tanult, 1821—38. Rómában élt és Koch hatása alá került. Életének főműve, az ú. n. heroikus tájképfestés érett alkotása, a reprodukciókban világszerte elterjedt Odysseia-tájképek, amelyek 1. változata az 1832—34. a lipcsei Härtelházon festett 7 falkép; ezeket 1856—57. 16 új karton követte (lipcsei városi múzeum), amelyek alapján 1865—68. festette meg a weimari múzeumban viaszfestékkel a végleges sorozatot. Norvégiába és Olaszországba tett ismételt utazásai alapján festett tájképet német múzeumokban. — Irodalom: Roquette (Frankfurt, 1883), Gensel (Bielefeld—Leipzig, 1904). — Fia, ifj. P. Friedrich (1838—1901), apja nyomdokait követte és főleg Drezdában és Lipcsében festett falképeket. Az Iliashoz készített illusztrációi igen népszerűek lettek. PRENOSIL (Prenoszil) Sándor, festő, Gödöllő 1857 dec. 28. A budapesti mintarajziskolában tanult s eleinte illusztrációkat rajzolt a Vasárnapi Újság és az Ország-Világ részére. 1889- től életképeket állított ki a Műcsarnokban s utóbb a Nemzeti Szalonban (Magyar sakk, Kis furulyám, Számadás stb.). 1929. koll. kiállítása volt a Nemzeti Szalonban. PREPELICZAY J. Lajos, festő, * Szépfalu 1835, + Arad 1864 febr. 23. A bécsi képz. akadémián tanult. Arc- és genreképeket festett. P. 2. Sámuel, festő, 1794 máj. 28. Arad 1859 szept. 20. Ügyvédi pályán működött, s mint festő műkedvelő volt. Művei közül ismeretes Déryné arcképe és néhány tájkép (Világos, Sólymos). PRERAFFAELIZMUS, egy angol művészcsoport és festői irány elnevezése. 1848-ban egyesült néhány fiatal angol festő — Holman Hunt, Millais, Dante Gabriel Rossetti (1. o.) — azzal a céllal, hogy a kor festőművészetét kisegítse az erőtlen, akadémikus természetutánzás kátyújából. A keresetlen természetesség, az érzés őszintesége és az elmélyített lelki tartalom kifejezése volt festői ideáljuk. Ezt az ideáljukat a Raffaelét megelőző olasz művészeti korszakban, a quattrocento műveiben látták ama régi kor szellemének megfelelő módon megvalósítva. Azokat a XV. századi olasz — főként firenzei — festőket választották mintaképüknek és reájuk emlékezve, nevezték el társulásukat ,,Preraphaelite Brotherhood“-nak. Csoportjuk utóbb más jeles művészekkel bővült (Burne-Jones, Watts, William Morris) s 1851-ben oszlott fel. Legékesszólóbb irodalmi úttörője Ruskin volt, aki ismételten síkra szállt a P. elveiért. A mozgalom, amelyet megindított — az idealisztikus festői ábrázolás iránya — máig sem halt el Angliában. A P. Európa-szerte többé-kevésbbé erős befolyást gyakorolt. Nálunk Kőrösfői Kriesch Aladár és köre képviselte a legtisztábban. PRESTEL, német festőcsalád. Számos tagja közül kiemelkedik P. Johann Gottlieb (1739—1808), akinek régi mesterek műveiről készített rézmetszetei 331 Prestel