Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

R - Rupprecht János - Rusconi, Camillo - Ruskin, John - Russolo, Luigi - Rustici, Giovanni Francesco - Rusuti, Filippo - Rusz Károly - Rusznyák Nándor

Ruscani 402 Rusnyák volt nálunk a biedermeier-kor jele­sebb miniatűrfestőinek. Két leányt ábrázoló miniatűrje a Szépművészeti Múzeumban. R. 4. János, osztrák festő és litográ­fus. A XIX. sz. elején Bécsben élt. 1827-től sokat dolgozott Pozsonyban, Balatonfüreden, majd Pesten, hol 1842. letelepedett. A magyar arisztokrácia számos tagjának arcképét festette és rajzolta kőre. 1851-ig akvarell miniatű­röket állított ki a Pesti Műegyletben. Legutolsó ismert műve báró Prónay Gábor kőnyomatú arcképe, mely 1859. Bécsben jelent meg. RUSCONI, Camillo (1658—1728), mi­lánói eredetű olasz szobrász, akinek mozgalmas barokk szobraiban igazi vallásos érzés jut kifejezésre. Ezzel különösen a római Laterán-bazilika pilléreinek fülkéiben levő 4 Apostol­­síremléke (1723) a Szt. Péter-templom- szobra tanúskodik. XIII. Gergely pápá­ban szintén igen kiváló alkotás. A Gesa számára is alkotott szobrokat és domborműveket. RUSKIN (ejtsd: röszkin), John, an­gol író, * London 1819. + Coniston 1900. Az oxfordi egyetemen tanult, ahol 1870. a művészeti tanszéket nyerte el. Óriási irodalmi tevékenységét 1843. kezdte meg a Modern Painters I. kö­tetével, amely William Turner művé­szetének lelkes védelmével nagy fel­tűnést keltett (1860-ig további 4 kötet). Művei, amelyek művészeti kérdések­ben kívül szociális problémákra is ki­terjednek, R.-t világszerte a legolva­sottabb angol írók egyikévé tették. Fő elvei: a természet szeretete, a művé­szet becsületessége, konvencióktól való felszabadítása. Azért fáradhatatlan harcosa az akadémikus művészettel szemben a középkor és a quattrocento művészete elismerésének, amint leg­eredményesebb irodalmi szószólója az ú. n. preraffaenta festők és a modern iparművészet törekvéseinek is. Ez utóbbi tekintetben Anglián kívül is igen erős hatást gyakorolt és furcsa­ságai, túlzásai, moralizáló hajlama mellett is propagandája fontos szere­pet játszik a múlt század művészettör­ténetében. Sok kiadásban megjelent legkiválóbb művei: Seven Lamps of Architecture (1849), Stones of Venice (3 köt. 1851—53, magyar ford. Geöcze Sarolta: Velence kövei. Budapest, 1897 —98), Pre-Raphaelitism (1851), Unto this last (1862, magy. ford. Ibos Jó­zsef: Az utolsónak is annyit mint ne­ked, Budapest, 1904), Sesame and Lilies (1895, magy. ford. Farkas Klára: Sze­­zámok és liliomok, Budapest, 1911), Lectures on art (1870, magy. ford. Éber László: Előadások a művészetről, Bu­dapest, 1924), Ford Clavigera (8 köt., 1871—84), Aratra Pentelici (1872), Mor­nings in Florence (1875—77), Ariadne Fiorentina (1876), St. Marks rest (1877—79, 1884), The Bible of Amiens (1884). Ifjúkori emlékiratai: Praete­­rita (3 köt., 1885—1889). — Irodalom: Mathew (6. kiad., London, 1902), Col­­lingwood (5. kiad., u. o., 1905); R. de la Lizeranne (6. kiad., Párizs, 1904). P. Clemen (Leipzig, 1900). Saenger (Strassburg, 1901). M. v. Bunsen (Leipzig, 1902). Cook (London, 1911). Geöcze Sarolta, R. élete és tanítása Budapest, 1900). Kriesch Aladár, R.­­ről s az angol preraffaelitákról (u­o., 1904). Éber, RUSSOLO, Luigi, olasz festő a fu­turista iskolából, az ú. n. szimulta­­nista törekvések legjellegzetesebb kép­viselője. Képeiben a modern nagy­városi élet témáit, emberi mozgáso­kat, a lélek pillanatnyi tartalmát igyekszik visszaadni. Legismertebb munkái: Plasztikus összefoglalása egy nő mozgásának. A lázadás. Dinamiz­mus, Dinamikus térfogatok, Ház -f* fény­s­ég egybemélyülése és Vissza­emlékezés egy éjszakára. RUSTICI (ejtsd: -esi), Giovanni Fran­cesco (1474—1554), firenzei szobrász, Ver­rocchio és Leonardo tanítványa. Há­rom alakból, külön talpazaton álló csoportja — Szt. János prédikálása (1506—11) — a Battistero északi ka­puja fölött két mestere kifejező erejét árulják el. A középen álló Szt. János kissé még quattrocento jellegű, míg két hallgatója már a XVI. sz. szel­lemének gyermekei. R.-tól még csak egy kerek, Andrea Sansovino modo­rára emlékeztető, szép Krisztus-relie­fet (Collegio della Quiete) és egy érc­­kandellábert (Museo Nazionale) isme­rünk. RUSUTI, Filippo, olasz festő, 11322. A Rómában 1300 előtt beállott művé­szeti fellendülés egyik tényezője. Tőle valók a Sta Maria Maggiore bazilika homlokzatának felső részét díszítő mozaikok és neki tulajdonítják az assisi­­ S. Francesco felső templom­ban levő festmények egy részét. Élete vége felé Franciországban dolgozott. Stílusa erős haladást mutat elődeinek teljesen bizánci mintákat követő stí­lusához képest. RUSZ Károly, fametsző az 1860—70 es években Pesten Mihalovics pesti fametszőnél tanult s 1864. lett önálló­vá. Angol modorban metszett arcké­peivel csakhamar feltűnt a fametsző intézete, melyben több segéddel dol­gozott, igen keresett volt. Itt készül­tek 1865-től a Hazánk s a Külföld, a Vasárnapi Újság s a Magyarország és a Nagyvilág c. lapok illusztrációi, több­nyire Jankó János, Keleti Gusztáv, Gregus János és mások rajzai után. RUSZNYÁK Nándor, festő,­­ Lo­sonc 1880 júl. 8. Münchenben tanult, azután Nürnbergben, Frankfurtban

Next