Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

W - Werinher (Erner) barát - Werner, Anton von - Werwe, Claus de - West, Benjamin - Westmacott, sir Richard - Weyde - Weyden, Rogier van der - Weyr, Rudolf

Werinder 612 simasággal festett, többnyire kissé pi­káns mitológiai képeivel a legtökéle­tesebben testesíti meg a Ktembrandtot követő évtizedek ízlését, de ugyanily modorban festett szenttörténeti képe­ket is, amelyek egész sora található bajor képtárakban, ahová a pfalzi vá­lasztófejedelem gyűjteményéből kerül­tek. Profán tárgyú képeinek példái: Páris ítélete, Venus és Ámor, a drez­dai képtárban. A budapesti Szépműv. Múzeumban női képmásán kívül Zsu­­zsánna a fürdőben. — Irodalom: Lericke (Leipzig, 1878). Éber. WERINHER (Werner) barát, a XI. sz.-ban a tegernseei kolostorban élt és annak öt festett ablakot készített. Ezek az első történetileg hitelesített üvegablakok. WERNER, Anton von, német festő, m­oderai Frankfurtban 1848,­­ Berlin­ben 1915. Lessing tanítványa Karls­­ruhéban. Scheffel „Trompeter von Saekingen-jéhez készített illusztrációi­val tűnt fel. Tanúja volt az 1870—71-i német-francia háború végső esemé­nyeinek, amelyekről egész sor képet festett (pl. A német császárság prokla­­málása, Vilmos császár és III. Napó­leon találkozása, Frigyes trónörökös Douay tábornok holttesténél stb.). Ezek a rendkívül ügyesen, a legapróbb rész­letekre is kiterjedő megfigyeléssel, de szellemtelenül festett, tárgyilag sokat­mondó képek nagy tekintélyt szerez­tek W.-nek, aki 1875. a berlini akadé­mia igazgatója és a német császárság­nak mintegy hivatalos festője lett. Ő festette a sedani csata panorámáját, amelyet a 80-as években Németország minden nagyobb városában kiállítot­tak. Az újabb művészeti törekvések erőszakos elnyomásával ő idézte fel a haladó irányú német művészeti cso­portba tömörülését. Nem érdektelen emlékirata: Erlebnisse und Eindrücke (Berlin, 1913). Éber, WERWE, Claus de, németalföldi szobrász,­­ Dijonban 1439. Nagybátyja, Claus Sluter műhelyében dolgozott s ő fejezte be a dijoni Mózes-kútját és Bátor Fülöp herceg síremlékét. E sír­emléktípus továbbfejlesztéseként kezdte meg Rettenthetetlen János és felesége síremlékét (dijoni múzeum), amelyet azonban Antoine Lemoiturier feje­zett be. WEST, Benjamin, angol festő, * Springfield (Pennsylvania) 1738, + Lon­don 1820. Rómában tanult, 1763 óta Lon­donban élt, ahol Reynolds halála után 1792. a művészeti akadémia elnöke lett. Jelentősége abban áll, hogy — lénye­gében még klasszicista alapon — Ang­liában ő a nemzeti célzatú történeti festészet első képviselője. E tekintet­ben úttörő, híres műve: Wolfe tábor­nok halála (London, Grosvenor­ House). Egyéb történeti képeinek hosszú sora Y W­indsor­ Castleban. WESTMACOTT (ejtsd: vesztmékett), sir Richard, angol szobrász, * London 1775, 1 u. o. 1856. Rómában Canova ta­nítványa. A maga idejében ünnepelt művész Angliában, a klasszicizmus egyik fő képviselője. Jellemző művei: Achilles óriási bronzszobra a londoni Hyde-parkban, a British Museum oromcsoportja, Ralph Abercromby sír­emléke a Szt. Pál-székesegyházban, William Pitt és James Fox síremlékei a Westminster-apátságban. — Fia, ifj. Richard W. (* London 1799, + u. o. 1872), apja nyomdokait követte és mint az akadémia tanára nagy befolyást gyakorolt az angol szobrászatra. Ang­liában népszerű műve a Zenélő faun (Chatsworth). Tőle valók a londoni tőzsde oromcsoportjai. Éber, WEYDE, J. Weide. WEYDEN, Rogier van der (fran­ciául Rogelet de la Pasture), németal­földi festő, * Tournai 1400 után,­­ Brüsszel 1464. Tournaiban Robert Cam­­pinnál tanult, 1435. brüsszeli városi festő lett, 1449. Olaszországban járt. A brüsszeli városházba festett, de el­pusztult 4 történeti-allegóriai kép ki­vételével­­. művészete vallási téren mozog. Nagy művei szárnyasoltárok. Az ábrázolás eszközeiben nem jelent fejlődést a Van Eyck-testvérekhez ké­pest, de a lelki kifejezés tekintetében újat, nagyszerűt alkot és nagy befo­lyást gyakorol a németalföldi festé­szet további sorsára. Az olasz művé­szet alig hat reá, ellenben atmoszfé­rikus festőiségével, anyagszerűségével nagy hatást gyakorolt a ferrarai fes­tőkre, akik révén ő importálta Olasz­országba az olajtechnikát. Fő művei­nek időrendje: Krisztus levétele a ke­resztről (Escorial), a mirafloresi oltár (Granada, Capilla real), középső ké­pén Krisztus siratásával, Szt. János­­oltár (Berlin), Kér. János születése és felvétele, középen Krisztus megke­­resztelése képével, a Nicolas Rolin, Jó Fülöp kancellárja számára festett szárnyasoltár (Beaune, kórház), az 1.utolsó ítélet hatalmas ábrázolásával, Krisztus siratása (Uffizi), a middel­­burgi oltár (Berlin), középen a kis Jézus imádásával, a kölni Columba­­templomból származó oltár (München), középső részén a három királyok imá­­dásával. A brüsszeli városháza szá­mára festett 4 híres képe, „Az igazsá­gosság képei“, elpusztult és csak a berni múzeum falkárpitjaiban maradt fenn. — Irodalom: Winkler, Der Mei­ster von Flémalle und Roger van der W. (Strassburg, 1913). Friedländer (Berlin). WEYR, Rudolf, osztrák szobrász, • Bécs 1847,­­ u. o. 1914. A bécsi akadé­mián tanult. Szerencsés, termékeny Weyr*

Next