Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

Z - Zolnay Géza - Zoltai Zehrer József - Zólyom (Zvolen) - Zománc

Zolnay duvika alapkövébe letett magyar nyel­vű réztábla feliratát 7. metszette. ZOLNAY Géza, festő Budapesten, hol 1912 óta pasztell tájképeket és csendéleteket állít ki a Nemzeti Sza­­lonban és a Műcsarnokban. Jelenleg Szatmáron él. ZOLTAI ZEHRER József, festő, * Fiume 1887 júl. 14. Budapesten és Bécsben tanult. 1911 óta állít ki több­nyire figurális képeket a Műcsarnok­ban. ZÓLYOM (Zvolen) régebbi vára a XIII. században épült, a liptóvárme­­gyei Kacsics nemzetségbeli Detre volt a cornese. Ez a vár ma romban he­ver. A Garam partján emelkedik az a vár, melyet Nagy Lajos 1351. épít­tetett és nem annyira hadi, mint in­kább mulató vár volt, fényes ünnepé­lyek színhelye. Hunyadi János idejé­ben Giskra volt a vár ura, Mátyás király visszafoglalta. 1522-ben Mária királyné kapta nászajándékul. A XVII. sz. elején a vár Dessewffyek családjánál volt elzálogosítva. 1620- ban Bethlen Gábor itt helyeztette el a magyar szent koronát. A várnak későbbi hadtörténelmi múltja kevés figyelemreméltót mutat. Jelenleg hi­vatalok vannak benne. A vár hossz­­négyszögű alaprajzon épült, négy sar­kán nagyobb vastagfalú helyiségek­kel. A hajdan felvonóhidas kapu mö­götti tér, a várudvar, kápolna, az ere­deti ablakkőkeretek a XIV. század gót stílusának jellegzetes alakításait mutatják. A vár I. emeleti nagy ter­mének mennyezete a császárok pri­mitív módon festett arcképeit mu­tatja. Lux, ZOMÁNC, üveganyag, mely vala­mely fémtárgyra felolvasztva, azzal szervesen összefügg és annak felüle­tét színesen díszíti. A legrégibb ránk­maradt 7. tárgy Rahotep királyné karkötője Kr. e. 1700-ból, a kairói mú­zeumban, ezután nagy hézag követ­kezik, mert a legközelebbi Z.-ok a Kr. e. I. századból valók. Ez a nagy hézag és a Z. korai fejlődésének fel­fedezése sok vitára és nagy iroda­lomra adott alkalmat, de végleges eredmény nélkül. Csak annyi bizo­nyos, hogy a rekesz­ Z. keleti, a be­ágyazott Z. nyugati eredetű. A korai Z. tanulmányozását az is megnehezíti, hogy első tekintetre Z.-nak látszó dísz­ről szorosabb vizsgálat után kiderült, hogy annak csak szurrogátumaival van dolgunk. Két ilyen megtévesztő technika volt használatos, az egyik­nél kis színes köveket, vagy üvege­ket ragasztanak be a fém megfelelő mélyedéseibe, a másiknál a rekesze­ket vagy mélyedéseket megkeménye­dő színes masszával töltik ki. A Z. szemmel tartható fejlődése a barbár Z.-cal kezdődik a Kr. u.-i első száza­dokban; a korai daraboknak kék, a későbbieknek sárga színük van, majd a nemes kor állok színét próbálja utá­nozni. Az üveganyagot finom, a fém­ből kivájt vonalakba (beágyazott Z.) rakják bele. A fémlap bronz, a ké­szítmények, tűk, gombok, csatok és gyakran lószerszám-részletek. A rómaiak a császárság alatt a Z.-et két módon készítették: vagy a fémből a díszítmény rajzát homorúan kivés­ték (beágyazott Z.), vagy a rajz men­tén lemezeket forrasztottak fel a fém lapra és az így nyert rekeszekbe rak­ták fel az üvegmasszát. Ez utóbbi na­gyobb szabadságot enged, mint a be­ágyazott, Z. A római és barbár Z. közt az a különbség, hogy a római már nemcsak vonalas dísz, de na­gyobb felületek Z.-ozását is gyako­rolta. A következő évszázadokban a nyu­gati népeknél feledésbe megy a Z.-o­­zás művészete, ellenben Bizáncban igen termékeny talajra talál és az első évezred végén igen nagy virág­zásnak örvend. Úgy látszik, Kelet volt ezen a téren is a bizánciak mes­tere. A fennmaradt emlékek közül megemlítendők: a Theodolinda ki­rályné által a VII. században a mon­zai székesegyháznak ajándékozott vaskorona, mely drágaköveken kívül Zólyom vára. Krisztus a kereszten Beágyazott zománcos rézlap (Német, XII. század). 629 Zománc

Next