Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

S - Sigrist, Franz - Siklódy Lőrinc, ditrói - Siklóssy László - Sikó Miklós - Sikorska Zsolnay Júlia - Silanion - Silhouette

Sigrist Antikrisztus uralma és bukása, a vi­lág pusztulását megelőző földrengés, a tüzes szekér, halottak föltámadása, bűnösök bűnhödése, a pokoli boldogok jutalmazása, boldogok üdvözlése a Pa­radicsomban. A meztelen emberi for­mák ábrázolása a XV. században ed­dig nem ismert erővel jelentkezik e freskókon. Vallásos tárgyú függő ké­pei: egyik főmunkája, Szt. Sebestyén mártírhalála (1496, Cittá di Castello, S. Domenico); a köralakban kompo­nált Szent család a könyvből olvasó Madonnával; a komoly fölfogású nagy Trónoló Madonna szentekkel (mind­kettő Uffizi); a köralakú Madonna gyermekét imádja, a háttérben egy meztelen ifjúval (München); két oltár­szárny két-három szenttel (1498 körül, Berlin, egy elpusztult oltár képei); Pásztorok imádása (London, National Gall.); Siratás a kereszt alatt (1502) és az o­rvacsora, amint Krisztus az apostolokat megáldoztatja (1512, mind­kettő Cortona, dóm) és a kései, kör­­alakú Mária és Erzsébet találkozása (Berlin). Felfogásában akt-ábrázolá­saihoz csatlakozik antik tárgyú képe, a Lorenzo de’Medici részére készült Pán, mint a természet és zene istene, kísérőivel (Berlin); valószínűleg csak műhelyéből való a valaha egy soro­zathoz tartozott Tiberius Gracchus, amint egy kígyót öl meg, hogy a jós­lat szerint megmentse felesége életét (Bpest, Szépműv. Múzeum); ugyan­csak iskolájából való a Szüzesség dia­dala (London). Igen kiváló, erőteljes férfiarcképe, a háttérben épületekkel és aktokkal (Berlin). Segédjei és ta­nítványai közé tartozott Gh­. Genga és fia Francesco S. — Irodalom: Vischer B., Luca S. (Leipzig, 1879). Kraus F. Z., L. S’s Illustrationen zu Dantes Divina Commedia (Freiburg, 1892). Cruthwell M., Luca S. (London, 1899). Mancini, Vita di L. S. (Firenze, 1903). Dussler (Stuttgart, 1927). Fónagy, SIGRIST, Franz, osztrák festő, * Bécs 1720,­­ 1807. A bécsi művészeti akadémián történt kiképzése után egy ideig Augsburgban élt, ahol köz- és magénépületek homlokzatait freskó­képekkel díszítette és képmásokat fes­tett. Megfordult Párizsban is, majd állandóan Bécsben telepedett le. Dol­gozott Magyarországon is így az ő keze alól került ki az egri líceum dísz­termének mennyezetfestménye, mely kultúrtörténeti szempontból is érdekes genre-csoportokkal az egyetem négy fakultását ábrázolja. 1778. S. festette a paulinusok somorjai templomának freskóit. SIKLÓDY Lőrinc, ditrói, szobrász, * Ditró 1876. Budapesten, Münchenben és Párizsban végezte tanulmányait. 1909 óta egyik legszorgalmasabb ki­állítója a Műcsarnoknak, hol 1921. ki­tüntető elismerésben részesült. Mun­kakerülő c. márványszobra a Szépmű­vészeti Múzeumban. S. műve a kecs­keméti (Petur bánt ábrázoló) Katona József-síremlék és a soproni honvédek emlékszobra és még több hősi emlék. Márton Ferenccel közösen nyerte meg 1934. a műszaki háborús emlék­pálya-SIKLÓSSY László, művészeti író, * Budapest 1881. Főleg az ő kezdeménye­zésére alakult meg 1909-ban a Szent György-céh, amelynek S. az igazga­tója. 1912-től szerkesztette a Gyűjtő c. folyóiratot. Sok cikkében, önállóan megjelent könyveiben a műtárgyak gyűjtésének céljait szolgálja és amel­lett sok adattal gyarapítja a magyar művészet, főleg az iparművészet is­meretét. A legfontosabbak: A modern magyar érem- és plakettművészet (1910); A magyar keramika története 1917); Műkincseink vándorútja Bécsbe 1920). SIKÓ Miklós, festő, * Leptér 1816, + Marosvásárhely 1900 máj. 5. Mün­chenben tanult, egy ideig Romániá­ban, aztán főkép Kolozsvárott festett nagyszabású akvarell- és olaj festésű arcképet. Litográfiákat is készített. Munkái közül id. Szilágyi Ferencné arcképe az Erdélyi Nemzeti Múzeum képtárában van, önéletírása megjelent a Pásztortűz 1927. évfolyamában. SIKORSKA ZSOLNAY Júlia, festő, Zsolnay Vilmos nagyhírű keramikus leánya. A bpesti áll. női festőiskolá­ban Deák Ebner Lajosnál és Mün­chenben tanult s 1897 óta táj- és virág­­csendéletképeket állít ki budapesti, bécsi és pécsi tárlatokon. 1898. Buda­pesten megjelent műve: Régi magyar hímzések (tíz lapon). A Zsolnay-gyár dísztárgyainak egész sorát tervezte. SILAM­ON, attikai szobrász a Kr. e. IV. század elejéről (t), aki realiszti­kus irányával tűnt ki, így a haldokló Jokasté szobrán megkísérelte a ha­lálsápadtságot is ábrázolni, amit az­zal ért el, hogy ezüstöt kevert az ércbe. Ez a hagyomány szerinti natu­ralizmus még kötött, amit legjobban megítélhetünk Plátó arcképszobrán (Vatikán), melyet joggal vezetnek vissza S. eredetijére és amely távol áll ugyan az ideális arcképtől, de az egyes formák szigorúan vannak az egységbe belevonva, az esetlegességek leegyszerűsítve, a részletek össze­fogva. Hasonló lehetett a haragos Apollodoros arcképe is. A mester azonban hősök szobrait is készítette (pl. Theseus), melyek valószínűleg idealizáltabbak voltak. SILHOUETTE, fekete színnel kitöl­tött síkábrázolás, melynél tehát csakis az ábrázolt tárgy rajzolata érvé­nyesül. A görög vázafestés fekete­alakos képei közel állanak hozzá, de 445 Silhouette

Next