Paedagogiai encyclopaedia - Verédy Károly (Töredék, 1886)
E - Értelem, ész
Értelem. 193 hogy eredménytelenül. — Számos intézet légtüneti észleleteket is közöl (meteorologia). Az értekezés, ha nem paedagogiai s nem helyi érdekű, bátran elmaradhat — különösen az elemi s más alsóbb r. iskolákban; — felesleges s költséges is a teljes érdemsorozat közlése, meg paed. szempontból sem helyes a gyengébb tanulók ily nyilvános megalázása, sokszor nem a tanuló hanyagsága, hanem más körülmények lévén a bukásnak okai. A hivatalos statisztikai adatok is kevesbítendők volnának, így az illetőségi rovat épen nem mindig pontos, mert a szülők lakáshelyeket sokszor hivatali állásoknál fogva, sokszor más körülmények miatt év közben is változtatják, ami pedig nem mindenkor vétetik számba. — Egészen helytelen s nem is jelöl semmi sajátszerűséget, sem valami állandó elv megállapítására nem adhat kellő adatokat vallás szerint való közlése annak, hogy hány róm. kath., ág. ev., he., hitv. stb. tanuló kapott: jeles, jó stb. jegyet. Ennek nyilvánosan való közlése teljesen felesleges. A kisebb iskolák közleményei legyenek: egy paed. szempontból itt bevezető, összekapcsolva az iskola rövid, de jellemző történetével, a felügyelőtestület, iskolaszék stb. tagjainak s a tanítóknak névsora, az ifjúság nevének közlése s a viselet; tudni valók a jövő évre. — Németországban az értesítőkben megjelenő értekezések előre közölteinek s könyvárusi utón megrendelhetők. A fennebb felsorolt adatok egyedül fontosak az intézet beléletére nézve s úgy a nagy közönség, mint a tanítással hivatásból foglalkozók előtt kiváló fontosággal is bírnak.— Sajnos azonban, hogy az értesitők kicserélése nem jár mindig ezen fontossággal, mert sok helyütt a helyett, hogy olvasnák s városok szerint évről-évre könyvtárilag kezelnék, mint értéktelen dolgot eldobják, vagy mint nem használható papirost eladják. — Az értesitők okmánytárai a hazai tanügy fejlődésének s — mitől isten mentsen — hátramaradásának is. •— Görög Gyula. Értelem, ézs. A lélek azon képessége, hogy gondolkodik, értelemnek mondatik. A fogalmak alkotása, az ítélés és következtetés képezi hatáskörét. (L. Gondolkodástan.) Az értelem csak fokozatosan és bizonyos föltételek mellett fejlődhetik ki. Legelőször is oly anyagra van szüksége, amelyen magát gyakorolhatja. Ezt egyedül a tapasztalás képes nyújtani, mert minél több tapasztalattal rendelkezünk, annál nagyobb terjedelemben érvényesülhet ítélőképességünk. Ehhez azonban még megkívántatik, hogy a szerzett tapasztalati anyagok logikai összeköttetésbe hozassanak. Ezt főleg a képzelődés teszi lehetővé, amennyiben a tapasztalati anyagokat mozgalomba hozza és egymásra vonatkoztatva azokat egymáshoz viszonyítva. Ilyenkor a figyelem segélyével hozatnak a tudat felszínére a tapasztalatok (képzettömegek). Értelmet külömben csak azon embernek tulajdonítunk, a ki midőn képzeteit fogalmakká, ítéletekké és következtetésekké kapcsolja, magát azoknak tartalma által Paedagogiai encyclopaedia. 13