Pedagógiai Lexikon 1. Abádi-Juventus (Budapest, 1936)

D - Döbrentei Gábor - Dömötör Géza - Dőri S. Zsigmond - Döring, August - Dörpfeld, Friedrich Wilhelm - Drámai előadások iskolákban - Dreisziger Ferenc - Dresszura, idomítás

409 Döbrentei Döbrentei Gábor (1786—1851) tudós és költő. A híres soproni önképzőkör Magyar Társaság tagja, majd titkára. Kazinczy ajánlatára Gyulai Laj.gr.nevelője. Külföldi utazásai után (1823) Bécsben élt, ahol Hormayr Archiv-jába írt a magy. iro­dalomról. 1825. Budán megismerkedett Széchenyivel, tagja lett az akadémiát elő­készítő bizottságnak és filozófiai osztá­lyának, majd az intézet titkára. Sok irány­ban működött: írt költeményeket, re­gényt, olvasókönyvet (Pali és Minka, 1830), fordított Shakespeare-ből és Mo­­liére-ből, foglalkozott nyelvészettel (Régi magy. nyelvemlékek I—IV., 1838—46), felfedezte a róla elnevezett D.-kódexet a XVI. század elejéről, megírta a M. T. Társa­ság történetét, szerkesztette az Akadémiai Évkönyveket (I—II). Erdélyben 1814. élénk irodalmi életet teremtett, megindí­totta az Erdélyi Múzeumot, itt kitűzette azt a híres drámai jutalmat, amelynek eredménye a Bánk bán lett. Nagy része volt az erdélyi tudós társaság előkészíté­sében, a pesti akadémia felállításában és az első magy. lexikon (Közhasznú Isme­retek Tára) megindításában. A közokta­tásügy terén is hallatta szavát. A 40-es években Malom Lujza a nők tudományos művelődése érdekében levelezett vele (1. Irod. Közi. 1907 után Kornis : Eszmények II, 516—17). Életrajzát Toldy F. írta meg (Magyar költők élete II, 1871). Förster A. : A M. T. Ak. és a klassz, ó-kor (1927). Dömötör Géza (1856—1903). 1873-tól kisdedóvó, 1880-tól az Orsz. Kisdedóvó Egyesület óvónőképzőjének ig., a Kisded­nevelők Orsz. Egyesületének titkára és a Kisdednevelés szerkesztője. 1895-től a hódmezővásárhelyi áll. óvónőképző ig., majd tanítóképzői tr. Znióváralján. A kis­dednevelési irodalom és az óvónőképzés terén fejtett ki nagyobb munkásságot. Nagy része volt Fröbel rendszerének el­terjesztésében. Részt vett az 1891. évi XV. tc. elkészítésében. M. : Dajkakönyv. Vers-, dal- és játékgyüjtemény (1882). A kisdedóvás ügye Európa főbb államaiban (1890). Alaki foglalkozások vezérfonala (1893). A kisdednevelés és módszertan gyakorlati kézikönyve (1894). Vezérkönyv az öntevékenységet fejlesztő foglalkozá­sokhoz (1895). V. ö. Kisdednevelés 1900. év 433. és 459. 1. és 1901. év 297. 1. K. E. Dőri S. Zsigmond (1871—1908) tanügyi író, polg. isk. tr. Bp.en, M. : A tanulás technikája (1904). Kísérleti pedagógia és didaktika (1905). Tanulmányok a ped. lélektan köréből (Néptanítók Kvtára, (1905). A gyermeki erkölcs eredete (1907). Döring, 1. August (1834—1912) német pozitivista irányú filozófus és pedagógus. M. : Der Begriff d. Philosophie (1878). Philos. Güterlehre (1888). System der Pädagogik (1894). Hbuch d. menschlich­natürlichen Sittenlehre (1898). Grund­linien d. Logik (1912). — 2. Max (1879—) német pedagógus és pszichológus, a lip­csei kísérleti pedagógiai és pszichológiai intézet vezetője. Szerk. : Pädagogisch­psychologische Arbeiten d. psych. Insti­tuts d. Leipziger Lehrervereins (benne több cikke). M. : Die pädagogische Presse (1911). Dörpfeld, Friedrich Wilhelm (1824—93) a herbarti pedagógia egyik jelentékeny képviselője, a Barmen melletti Wupper­­feld iskolájának három évtizeden át rek­tora. Mesterének elveit a népiskolára igyekezett alkalmazni, több tekintetben azonban tovább is fejlesztette ezeket. M.: Der didaktische Materialismus (1879). Grundlinien einer Theorie des Lehrplans (191112). Műveinek összkiadása 12 kötet­ben (1894—1901). Irod. A. Carnap géb. Dörpfeld: F. W. D. (1903*). K. Hindrichs : F.­­V. D. (1926). p. Drámai előadások iskolákban : 1. Iskola­drámák. Dreisziger Ferenc (1863—1915) tanügyi író, néptanító (1881—96), majd 1896. tanítóképző tr. Esztergomiján, 1900. Ka­locsán. A magy. kat. tanítók orsz. bizott­ságának és a Kát. Tanügyi Tanácsnak 1898 óta titkára. M. : Az olvasmányok fel­dolgozásának módszere (1895). Útmutató az osztatlan iskolák olvasó- és tanköny­veihez (1900). Általános és részletes okta­tástan (1904). A népisk. történettanítás módszeréről (Néptanítók Kvtára 1905). Lakóhelyi ismeretek (Beszéd- és értelem­­gyakorlatok, 19092). Az osztatlan népiskola (Potra F.cel, 1910). Népisk. nevelés- és oktatástan (19132). Tankönyvek, cikkek. Szerk. a Népoktatás c. havi folyóiratot. Dresszúra, idomítás az „asszociatív em­lékezésben alapszik. Legtágabb értelem­ben D.nak nevezhetjük a természeti erők­nek azt a hatását, amelynél fogva az élő­lények (különösen a gerincesek) bizonyos helyzetek (kellemetlen) ingerének hatása alatt addig próbálgatják s kísérlik meg a helyes feleletet, míg az illető helyzetből ki­jutnak („próbálgatások és tévedések“, „trial and error”, vagy „trial and happy accidents“ módszere). Szorosabb érte­lemben véve a D. jelenti az ú. n. szenvedő­­leges D.át („putting through“, „Passiv dressur“), amikor az állat úgy tanul, vagyis szerez asszociatív emlékezést, hogy a találgatást kizárjuk és oly helyzetbe hozzuk, hogy mintegy kénytelen a helyzet­­követelte egyetlen helyes megoldást meg­találni. Végül tulajdonképpeni D.nak az aktív D.t nevezzük, amikor a természetet (siker — sikertelenség) utánozva, jutalom­mal és büntetéssel az állatban (vagy ember­ben) az eredeti ösztönviselkedések egyes mozzanatait elnyomjuk s újakat hozunk létre, mégpedig a mozgásokat meghatározó agyközéppontok közti szilárd asszociációk Dresszura 410

Next