Pedagógiai Lexikon 2. Kaczvinczky-Zwingli (Budapest, 1936)

M - Marbe, Karl - Marcus Aurelius Antoninus - Marczali Henrik

273 tanítás eredményére is károsan hat vissza. Ehhez járul az ismétlésre utasított tanulók visszás helyzete. Ezeken a rég tapasztalt bajokon igyekezett segíteni Anton Sickin­­ger, mannheimi vár­­iskolatanácsos, aki 1901. az ottani népiskolában életbe lép­tette az osztályok differenciálását a követ­kező szempontok szerint. Hogy a tömeg­tanításnál a követelmények jobban alkal­mazkodjanak az egyéni teljesítőképesség­hez, mindegyik osztályt ennek figyelembe­vételével a jó, közepes és gyenge tehetségek szerint hármasan tagolt. Eleinte (1901) a rendes főosztályok (Hauptklassen) mellé csak a közepes tehetségűek számára szer­vezett ú. n. előmozdító osztályokat (För­­derklassen), majd a gyengék számára ki­segítő osztályokat (Hilfsklassen). Ez az alaprendszer idővel fejlődött, bővült : 1909. az 5—-8. osztály tehetséges tanulóit az idegen nyelvi osztályokban (Sprach­­klassen) összpontosították, ezekből utóbb kiváltak a 7—8. átmeneti osztályok (Über­gangsklassen), amelyeknek végzett tanulói a főreáliskolák 4. osztályába átléphettek. 1912. a nagyothallók számára indult meg egy 8 osztályú népiskola, 1919. gyermek­kerteket létesítettek még nem érett, de iskolaköteles gyermekek számára, 1929. nyelvgyógyító iskolát, amely a 2. iskola­évtől kezdve az ilyen fogyatékosok szá­mára hathatósabb tartós osztálytanítást tesz lehetővé. A fő- és előmozdító osztá­lyokban továbbá meghonosították a két csoportban folyó tanítást, amely részben külön órákban történik és az egyénesítés kiterjesztését teszi lehetővé. Ezt szolgálja még az is, hogy minden osztálynak megvan saját tanítója és minden tanító csak egy osztályban van elfoglalva (a rajzot és kézimunkatanítást külön szaktanítók lát­ják el), azokról a tanulókról pedig, akiket külső körülmények (pl. betegség) akadá­lyoztak meg előmenetelükben, külön pótló­tanítás (Nachhilfeunterricht) gondoskodik. A fent említett osztályokba való beutalás, illetőleg áthelyezés rendszerint az iskolaév végén történik és a szervezet közlekedési mozgékonysága folytán nem jár nehéz­séggel. Ilyenkor az osztálytanító és az iskolaorvos mellett 1922 óta az iskola­pszichológusra hárul a selejtezés és osztá­lyozás felelősséggel teljes feladata. Aki az 1. iskolaév végén a főosztály követelmé­nyeinek nem képes megfelelni, az a 2. is­kolaévben az előmozdító, esetleg kisegítő osztályba jut, ahonnan szellemi fejlődésé­hez képest ismét visszakerülhet a magasabb minőségű osztályba. Ezek után a M. elő­nyeit a következőkben foglalhatjuk össze : 1. A háromfelé osztás következtében egy­­egy osztályban aránylag kevés tanuló van. 2. A tanítók mintegy specialistákká válnak a különböző tehetségű tanulók elbírálása és kezelése tekintetében. 3. A csekélyebb létszám lehetővé teszi a jobb egyéniesítést, a tanulók egyenletesebb volta a tanulmányi előhaladást. 4. Szellemi és testi tekintetben az iskolaegészségügy követelményei foko­zott mértékben érvényesülhetnek. 5. Min­denfajta osztályban az átlageredmény könnyebben érhető el. Ez előnyökkel szem­ben a hátrányok csupán gazdasági termé­szetűek : több tanító és több helyiség. A M.t az ott elért eredmények alapján, kisebb-nagyobb módosításokkal több né­met városban (Leipzig, Lübeck, Hamburg, Bécs), sőt a külföldön másutt is meghono­sították, részben hatósági szervezés alap­ján. A M. követelte osztályszaporítás első­sorban a nagyobb városok iskoláiban hono­sítható meg, ahol erre a célra párhuzamos osztályok önként kínálkoznak. Kisebb vá­rosokban, illetőleg iskolákban a kevésbbé tehetséges tanulókról az ú. n. befejező osz­tályok (Abschlussklassen) gondoskodnak. Irod. A. Sichointer régibb (1899, 1904, 1911) úttörő munkáin kívül az újabbak: Arbeitsunterricht, Ein­heitsschule, Mannheimer Schulsystem im Lichte der Reichsverfassung (1920). v. a. : Zur Geschichte d. För­derklassen. 25 Jahre M. Sch. (1926). V. a. : 50 Jahrs Badischer Simultanschule (1926). E. Scholz : Das M. Sch. (Päd. Mag. 256. sz., 2. kiad.). H. Frankel: Das M. Volks Sch. (Päd. Mag. 458. sz.). A mai állapotról hiteles össze­foglaló áttekintést ad Lehrer : Die allg. Bedeutung d. M. céh. fiai die Organisation d. Volksschulwesens (Mit­teilungsblätter d. Deutschen Vereins f. Schulgesundheits­pflege, Beiheft 1929, Nr. 4). A. Sickinger : Aus der Praxis neuzeitlicher Begabungsdiagnose in der Schule (Die Quelle, 1930, 40. sz.). képért. (M. P.) Lázár Sz. : A mannheimi iskolarendszer (1911). Az iskolázás charlottenburgi rendszere (1911). Marbe, Karl (1869—), a würzburgi egyet, a filozófia ír., a Brentano-iskola egyik jelentékeny tagja, aki főleg az ítélet teóriájára vonatkozó kutatásaival szerzett érdemeket. M. : Experimentelle Unter­suchungen über die Grundlagen der sprach­lichen Analogiebildung (1901). Die Aktion gegen die Psychologie (1913). Grundzüge der forensischen Psychologie (1913). stb Marcus Aurelius Antoninus (121—180) római császár és stoikus filozófus. Elmél­kedései ma is a stoicizmus bibliájaként olvastatnak. (Magyarra ford. Huszti Jó­zsef.) Olyan gondolatok ezek, amelyeket naplószerűen írt hivatali dolgai közben, s inkább egy praktikus, semmint valami elméleti alapon képzett stoikus bölcs arc­vonásai lépnek belőlük elénk. Nem spekulá­ciók, hanem egy gyakorlati moralista ön­vizsgálódásainak a gyümölcsei. Amit keres, az a lelki nyugalom s azt hiszi, ezt eléri, ha a természetnek megfelelően él. Köny­vének különös varázst éppen az ad, hogy nem akar több lenni, mint az ő valóságos életének és viselkedésének szavakba fog­lalt szabályai. Korának romlottsága köze­pette jól esik látnunk, hogy volt ilyen lélek is, aki maga volt a szelídség, türelem és önmegtagadás. Irod. P. B. Watson: M. A. A. (1884, angolul), Nagy J. (Pécs). Marczali Henrik (1856—) tanár és törté­netíró. 1878. a gyakorló főgimn. tr., 1893. a M. T. Ak. lev. tagja, 1895. a bp. egyetemen Marthe Marc­ali 274

Next