Pedagógiai Lexikon 2. Kaczvinczky-Zwingli (Budapest, 1936)

R - Receptivitás - Reddie, Cecil - Reflexmozgás

575 Realizmus tetlen fennállást. Szerinte minden meg­ismerés, az egyes, konkrét dolgoké is, csupán általános fogalmak által lehet­séges ; csak ezek „léteznek“ igazán (uni­­versalia sunt realia), az egyes dolgok csak annyiban, amennyiben az egyetemesben „részesednek“. Ennek a logikai R­nak tulajdonképpeni megalapítója Platon ; a középkorban a skolasztika „realistái“ har­colnak mellette; a modern korban leg­következetesebben Hegel képviseli. Ellen­téte a nominalizmus, amely a logikai ér­vényességet a gondoltsághoz köti ; ennek modern formája a pszichologizmus. 2. Az ontológiai R. a létezésnek a megismerő tudattól független adottságát tanítja. Sze­rinte a világ, akár szubstanciálisan fog­juk fel (mint ahogy a klasszikus meta­fizika tette), akár tiszta adottságleírásra támaszkodjunk magyarázatában (mint az újabb fenomenológusok némelyike, péld. : Nicolai Bartmann), mindenképpen valami magában való, kétségbevonhatatlan való­ság, amely nem vezethető vissza semmi­nemű megismerési tartalomra. Ez az ontológiai R. lehet pluralisztikus (Aris­toteles, Leibniz, Herbart), vagy monisz­­tikus (Stoa, Spinoza, materializmus). Ellen­téte a fenomenalizmus, amely szerint a létező világ csak mint gondoltság lehet­séges : esse est percipi. A R.nak ezzel az ontológiai irányával függ össze 3. az ismeretelméleti R„ amely magát a meg­ismerés tényét függetleníti a megismerés szubjektív vonatkozásaitól. Ez lehet vi­szont empirikus R. (vagy naiv R.), ameny­­nyiben a valóságmegismerés forrását egye­dül a tapasztalásban (még­pedig kivált­képpen az érzéki tapasztalásban) keresi és kritikai R„ amennyiben a világ objektív megismeréséhez a tapasztalati tartalom előzetes megvizsgálását követeli. Az em­pirikus R.t (amely a köznapi felfogásnak is leginkább megfelel) képviseli általában a materializmus és szenzualizmus ; a kritikai R.t Aristoteles, a skolasztika, a modern korban főleg Leibniz, Herbart, H. Spencer, Al. Riehl s általában a ter­mészettudományi gondolkodás befolyása alatt állók. Mindezekkel szemben áll az ismeretelméleti idealizmus, amely szerint a megismerés számunkra nem készen ada­tott, hanem csupán tudatfunkciók által lehetséges. A két irány egyesítésén alap­szik az ideál-R. (pl. Schelling, Schleier­macher, újabban Driesch), amely a meg­ismerést a tudat formáitól teszi függővé, ezek a formák azonban szerinte ismét a calitásban gyökereznek s így a világ objektív megismerhetőségét lehetségesnek tartja. 4. Az etikai R. az erkölcsiség tartalmát kívánja egyfelől evolúcionisz­­tikus irányban (pl. H. Spencer), másfelől értékélményekre alapozva (pl. M. Scheler) megállapítani, szemben az etikai forma­lizmussal, amely az erkölcsiséget az Én­ben gyökerező törvényszerűségtől (a prak­tikus ész autonómiájától) teszi függővé. 5. A művészi R. elsősorban a romantikus művészet szubjektivizmusával szemben a való világ hű és lehetőleg hiánytalan ábrázolására törekszik. Mindezekkel ten­denciájában összefügg a­­pedagógiai R., amely, mint egy határozott iránynak a jelszava, történetileg a XVII. század elejétől kezdve szerepel. Kialakulásában döntő szerepe volt az ugyanakkor erősen hódító ismeretelméleti R.nak (empirizmus, Bacon). Ez a pedagógiai R. programmjá­­ban elsősorban visszahatást jelentett az akkori iskolázás formalizmusával és verba­­lizmusával (1. o.) szemben és a puszta, terméketlen szótanulás helyett a való élet és a dolgok megismerését sürgette. Az irány előfutárainak tekinthetők már a renaissance humanista elmélkedői (Maf­­feo Vegio, Vives, Erasmus, Rabelais), tulajdonképpeni képviselője azonban Come­­nius. Ennek az iránynak köszönhető a modern pedagógia két legjelentősebb mód­szeres elvének elméleti kidolgozása és részben gyakorlati meghonosítása is : a szemléletességé és az öntevékenységi elvé (v. ö. Naturalizmus) ; tantervi szempont­ból pedig a reális tárgyak fokozatos fel­vétele az iskola tanulmányi anyagába. Mindezeknek az elveknek és törekvések­nek legjellemzőbb emléke Comenius Orbis pictus­a, amely szemléletes módon s rész­ijén a növendék spontán tevékenységére támaszkodva akarja őt megtanítani mind­arra, amit a világról és az életről ismerni érdemes. A Comenius után fellépő pedagó­gusok közül már senki sem vonhatta többé ki magát e pedagógiai R. hatása alól: Fleury, Locke, a filantropisták mind pedagógiai realisták. A XVIII. sz.ban kelet­kezett új, gyakorlati irányú iskolafajok is ennek a R.nak jegyében születtek. A XVIII. sz.ban azután a pedagógiai R. mindinkább utilitarizmusba (1. o.) futott ki. Hatását azonban mindmáig nyo­mon követhetjük : a mai, modern törek­vések közül a munkaiskola iránya sok tekintetben a pedagógiai R. egyenes foly­tatásaként tekinthető. Prohászka. Receptivitás: 1. Fogékonyság. Reddie, Cecil (1858—1932) az abbots holme-i New School megalapítója és 31 éven át is. 1927 végén nyugalomba vonult és az iskola Colin H. C. Sharp, a déhi­ egyetem volt tanárának és feleségének igazgatása alá került. 1928. megszűnt mint kísérleti laboratórium, public schoollá változott, de alapítójának elveit ezentúl is követi. írod. Pour l’Ere Nouvelle (1928 márc. 11. 1.). Megemlékezés Andreesenről (Internat. Zschr. f. Erzie­­hungswiss. 1932—33, 141—43. 1. u. o. írod.). jf£, E. Reflexmozgás. A R. oly idegfolyamat, amely egy külső vagy belső inger hatása alatt indul meg és közvetlenül, azaz a Reflexmozgás 576

Next