Uj Idők Lexikona 15-16. Kámea - Láz (Budapest, 1939)

K - Keresztnév - Keresztrefeszítés - Keresztrejtvény - Keresztrókaprém, l. Rókaprém - Keresztrózsa, l. Keresztvirág - Keresztről nevezett rendek - Keresztség

Keresztnév amint a beállított adóállomás nem sugároz ki rádióhullámokat. Keresztnév, a családnév mellé a kereszt­­ség alkalmával választott megkülönböztető személynév. Az első keresztényeik nevei leg­többször bibliai nevek, néha erénynevek v. alázatosságból választott igen egyszerű nevek voltak. A kateehumenek a kereszt­­ségben új nevet kértek, mert lelkük új úr­nak lett birtokosává; e neveket lajstromokba vezették. A XIV. sz.-tól fogva szokás több K.-et is választani. A kat. egyházban az a törekvés, hogy a K. lehetőleg egy szent­nek neve legyen, aki a megkeresztelt égi pátrónusa. A K.-hez hasonló új név felvé­tele szerepel a legtöbb monachális rend első fogadalma alkalmával („szerzetesi név“), épp így a pápa is új nevet vesz fel kor­mányzása elején. Oltároknak, harangok­nak is szokott K.-e lenni. Keresztrefeszítés, a római birodalomban a kivégzés leggyalázatosabb módja volt. Jobbára a legnagyobb bűnösöket, különö­sen a rabszolgákat s az ellenségből fog­lyul ejtetteket végezték ki így. A K.-t többfélekép hajtották végre. Az elítéltet v. karóra húzták (infixio) v. n. n. crux compactam, azaz egymást T alakban ke­resztező gerendára függesztették. Krisztus keresztje crux immissa (t) volt. E kivég­­zési módot a római birodalomban Nagy Constantinus császár törölte el. Keresztrejtvény, egyike a legnépszerűbb fejtörőknek. Burgess nevű amerikai bank­hivatalnok 1924-ben találta fel, a többszáz­éves lóugrásos számrejtvény és szótagrejt­­vény ügyes párosításával. Üres kockás táb­lának vízszintes és az azokat keresztező függőleges soraiba kell a megadott meg­határozások alapján kitalált szövegeket be­írni. Az ábrák eleinte állatokat, virágokat, házakat stb. ábrázoltak, de ma már in­kább az egyszerű négyzetalakú K. divatos, némelyikben hosszú mondásokat rejtenek el. K.-t festők részére világszerte nagy versenyeket rendeznek, gyakran nagyértékű díjakkal. Keresztrókaprém, 1. Rókaprém. Keresztrózsa, 1. Keresztvirág. Keresztről nevezett rendek. 1. Keresztes­urak, a leginkább Szt. Ágoston szabályza­tát követő, betegápolásra és később lelki­pásztorkodásra alakult kongregációk össze­foglaló neve. Az Olasz Keresztesurakat III. Sándor pápa erősítette meg, de VII. Sán­dor 1656-ban a kongregációt feloszlatta. A Belga-hollandi Keresztesurak kongregációja 1211-ben alakult; ma két hollandi és három belga kolostor lelkipásztorkodással foglal­kozik. A cseh vörös keresztről nevezett lo­vagrend alapítója valószínűleg Boldog Cseh Ágnes, szintén betegápolásra alakult; ma cseh, morva területen néhány helyen lelki­pásztorkodik. Itt említendő a Szt. Ágos­ton kanonokrend portugál ága és a Német Lovagrend (1. o.). 2. Passzionisták, Keresz­tes Szt. Páltól 1725-ben belső és külső misz­é­k alatt fel nem vett címszók­­ alatt található ki­s sztóra alapított, nagyon szigorú szabályok­kal bíró kongregáció. 20 tartományban kb. 2700 szerzetes dolgozik. Női ágát Keresztes Szt. Pál 1771-ben alapította és Cajoni Mag­dolna grófnő­ 1819-ben szervezte újjá. 3. Jézus keresztjének testvérei, 1824-ben Fran­ciaországban, nevelésre alakult szerzet, Mé­­nestruel középponttal. 4. Menzingeni Ke­resztes nővérek, alapítójuk Theodorik Flo­rentini, 1844-ben. Fő céljuk a nőnevelés volt; az irgalmasság más cselekedeteit is gya­korolják. Több világrészben el vannak ter­jedve. 1000-nél több nővér dolgozik külön­böző munkatéren. 5. Ingenbohl-keresztes­­nővérek, 6. Ingenbohl-nővérek. 6. Jézus ke­resztjének nővérei, 1832-ben Franciaország­ban alakult kongregáció, Groissiat közép­ponttal. 7. Szt. Kereszt leányai, 1625-ben alakult, később két részre oszlott: hitbuz­­galmi nőegyesületre és szerzeteskongregá­cióra. 8. Strassbourgi nővérek, árvák és be­teg ápolására és gondozására 1833-ban ala­kult kongregáció. Keresztség, az első és legszükségesebb szentség; első, mert előtte semmiféle más szentség nem vehető fel érvényesen; leg­szükségesebb, mert nélküle a lélek a termé­szetfeletti boldogságot el nem érheti. Anyaga a természetes vízzel való leöntés, alakja Krisztus szavai: „Én téged meg­keresztellek az Atyának és Fiúnak és Szentlélek Istennek nevében". A K. eltörli az áteredő bűnt és minden személyes bűnt, mely előtte történt, eltörli az összes bünte­téseket; a lélek megkapja a megszentelő kegyelmet és eltörölhetetlen jelet nyom a lélekbe, Krisztus titokzatos testének, az egy­háznak tagjává tesz. Érvényesen min­denki kiszolgáltathatja a K.-et, azaz min­denki keresztelhet: férfi, nő, hívő, hitetlen, megkeresztelt v. meg nem keresztelt, ha az egyház szándékával keresztel. Rendesen azonban felszentelt pap a keresztelő. A K.-et a kat. egyház tanítása szerint csak a vér­­keresztség, azaz a vértanúság és a vágy-h„ a megkeresztelkedés után a tökéletes sze­­retetből fakadó vágy pótolja. A K. Jézus Krisztus rendelése (pl. Máté ev. 28, 18—20.) alapján az ev. egyházban is Isten kegyel­mének egyik eszköze, Luther szerint: „Is­ten parancsolatába foglalt és Isten igéjé­vel egybekapcsolt víz eszközli a bűnök bo­csánatát, megszabadít a haláltól és az ör­dögtől, és örök üdvösséget ad mindazok­nak, akik hiszik azt, amit Isten igéje és ígérete mond." Hatása nem gépies, hanem a Szentlélek munkája. A K. a ref. egyház tanítása szerint is sakramentum, szentség, amellyel a hívők gyermekeit a kegyelmi szövetség alapján eljegyzik Krisztus szá­mára. A II. Helvét Hitvallás szerint a K. „az Isten gyermekeivé való fogadtatásunk­nak örök pecséte. Isten fiainak szövetsé­gébe és családjába való beírás, felavatás és befogadás, Isten nevéről elnevezés, a bűnök szennyéből való megtisztulás ... val­lást teszünk hitünkről és kötelezzük ma­

Next