Uj Idők Lexikona 17-18. Lazacfélék - Nád (Budapest, 1940)

M - Monarda - Monariu, l. Malomárka - Monasterium, l. Monostor - Monastir - Monasz, l. Leibniz - Monasztikus szerzetesrend - Monazit - Mond Alfred, l. Melchett lord - Monda (rege) - Mondaine - Mondat - Mondattan - Mondolat

Monarcha, az aja­­kosak családjába tartozó növény­nemzetség. Kb. 20 faja Él-Ameriká­­ban honos. A ker­tészetben mint há­lás, sokszínű vi­rágokat hozó éve­lő, kedvelt. Min­den jó kerti föld­ben szépen fejlő­dik, napos, fél­árnyékos helyen egyaránt. Leg­szebb a M. didy­­ma, ismert még a M. mollis, M. fis­tulosa is. Tőosz­tással, gyökérsar­­jakról és magve­téssel szaporítják. Monariu, 1. Malomárka (Románia). Monastorima, 1. Monostor. Monastir, 1. Szerbül: Bitolj, az ókorban Herakleia Lynkestis, város Jugoszláviában, Vardar bánságban, Macedóniában, a pela­­goniai síkságon. Fontos kereskedelmi köz­pont. Keleties jellegű település, (1930) 33.024 lak. A Balkán háborúban, 1912. nov. 18.-án itt adta meg magát a törökök utolsó na­gyobb Ny.-i serege a szerbeknek; a világ­háborúban 1915. decemberében és 1916. no­vemberében voltak harcok közötte. 2. Vá­ros Tuniszban. (1931) 7000 lak. Monasz, 1. Leibniz. Monasztikus szerzetesrend, olyan rend, melynek egyes házait, apátságait csak laza szálak fűzik egybe, mindegyik szinte ön­álló, független életet él; tagjai fogadalmuk­kal meghatározott helyhez kötik le magu­kat; közös vonásuk a szemlélődés, a közös élet, a kar­ima, az ünnepélyes fogadalom. Századokon át a M. azonos volt a bencés­renddel; ma hozzácsatlakoznak a ciszter­ciek, trappisták, kamalduliak, vallumbro­­saiak, olivetánusok, kartauziak és több ki­sebb alakulat. Monazit, ásvány, főként cerium, lanthán és didimium foszfátja. Barna, barnásvörös, egyhajlású kristályokban és legömbölyödött szemekben fordul elő gránitban, ill. mosá­sokban. Mond Alfred, 1. Melchett lord. Monda (rege), szájhagyomány, mely vala­mely nevezetes eseményhez, tárgyhoz, hely­hez v. hőshöz fűződik és a valószerűség igé­nyével lép fel, bár a csodás elemeket épp úgy kedveli, mint a mese. A mondában min­dig van egy reális központi rész. Keletkezé­sében nagy szerepet játszik valami termé­szeti rendellenesség (torznövésű fák, ember­alakú sziklák stb.). A nép ezt a maga ter­mészetismeretével nem tudja megmagya­rázni és így fantáziája ebben rendkívüli erőknek a természet rendjébe való beavat­ gondolat­ kozását sejti (helyi M.). Ezzel szemben a történeti M. egy testi erőben és lelki nagy­ságban kimagasló emberi hős személyéhez kapcsolódik. Az esemény itt legtöbbször elejétől­ végig költött, csupán a hős neve történeti valóság, de néha, a csodás elemek lehámozása után, a M. történeti magva igazolható. Mondaine [mondén], francia, a. m. nagy­világi. Mondat, a beszédnek olyan szakasza, amely egy teljes mondanivalót tartalmaz. Vannak egyszerű és összetett M.-ok. Az egy­szerű M-ok többfélék: kijelentők (pl. a víz hideg), kérdők (pl. Hány óra van!) és kí­vánók (pl. Maradj itthoni). Az egyszerű M. minden faja lehet állító és tagadó. Az ösz­­szetett M. több M.-ból áll. Ha a M.-ok egyenlő rangúak, mellérendelt M.-okról be­szélnek (pl. A kutya ugat, a karaván ha­lad). Ha egyik M. a másiknak alá van rendelve, az alárendelt M.-tal kiegészülő M.-ot tőmondatnak, az alárendelt M.-ot mel­lékmondatnak nevezik (pl. Látom, hogy jön a vonat). Mondattan, a nyelvtannak az a része, mely a mondattal (1. o.), annak részeivel és szerkezetével foglalkozik. Megkülönböztet­nek leíró, történeti és összehasonlító M.-t. Mondolat, a nyelvújítás ellen irányuló gúnyirat, melyet Somogyi Gedeon szerkesz­tett (1813). A nyelvújítás védelmében Ka­zinczy Ferenc tanítványai, Kölcsey Ferenc A Mondolat címlapja, Ilona mi­a.

Next