Uj Lexikon 1. A-BRA (Budapest, 1936)

B - B betű - Baader, Franz Xaver von

373 nyájuk alkata mongoloid vonásaik mel­lett is változó. Az északi népeknél, a mandzsuknál keskenyebb arccal, hosszú­kás koponyával találkozunk. Orruk is erősebben nyergeit, termetük magasabb. A délkínai típusra azonban a mongolredő erős fejlettsége mellett az alacsonyabb termet (150—160 cm), a széles, lapos arc, a rövidfejűség és az arc izomzatának ernyedtsége jellemző, melynek következté­ben az arc mindkét nemnél bizonyos egy­formaságot nyer. A ferdén álló és szűk szemrések, a vastag szemöldökök , náluk különösen feltűnnek. A férfiak fejüket kopaszra nyírják, s hátul a hajat tincsbe fonják. A nők lábukat eltorzítják. A kínai ruházatát ing, kabát, kalap, cipő alkotja. Már évezredekkel ezelőtt fejlett csatornarendszerük, nagyszerű szövőipa­ruk, porcellántelepeik voltak, de szellemi téren viszonylag nem sok kimagasló egyéniséget adtak az emberiségnek. Talán az egyéniségnek ősidőktől fogva történő elnyomatásával függ ez össze, s azzal a kommunisztikus felfogással, mely az egyént egy nagy társadalmi közösség alárendelt szervének tekinti. Azonban a kínaiak határtalan konzervativizmusa és a hagyo­mányokhoz való merev ragaszkodása is gátat emelt a fejlődés útja elé. Ez az oka annak, hogy a kínai határtalan szívóssága mellett sem tud terjeszkedni, nem tud alkalmazkodni a megváltozott életfel­tételekhez oly mértékben, mint a japáni. Ezzel összefüggésben a kínai nem ismeri a nemzetiség és a modern patriotizmus gondolatát és az egyénnek az állammal szembeni feladatait. A kínait a bizalmatlanság és ravaszság mellett bizonyos találékonyság jellemzi, noha a felfedezések kora ő náluk jóval későbbi időkre esik, mint azt általában tanítják. A porcellángyártás és a gyapot kultusza Krisztus idejére esik, a papirost először a Kr. e. II. sz.-ban kezdték hasz­nálni, az első üvegolvasztás Kr. u. 450-re, a könyvnyomtatás feltalálása Kr. u. 600-ra esik. A tintával 350-ben, a cukor­náddal 840 körül ismerkedtek meg. A mandzsu-típus északra fokozatosan megy B B, az ábécé második betűje, görögül béta (ß), fí a kémiában bár. A zenében: 1. a c hangsor leszállított 7. foka. Eredeti­leg a mai h hangot hívták b-nek (mint Hollandiában és Angliában még ma is), át a tunguzok típusába, a tibeti pedig a délkínaihoz áll közelebb. A tibetiek nomá­dok, kiknek kultúrájában sok az eredeti vonás, vallásos világnézetük környeze­tüknek megfelelően egészen átalakult. A koreaiak egész műveltségüket a kínaik­­tól vették át. A tibetiek északnyugatra azzal az emberrasszal szomszédosak, melyeket a búvárok töröktatár néven választanak el a többi mongol népektől. Kalandor, lovas és nomád nép, mely több ízben betört Európába. Ruházatuk hosszú szoknya. Sátrakban laknak és helyüket ma is állandóan változtatják. Fontosabb törzseik a kalmükök és burjátok, a szomszédos népekkel már annyira keve­redtek, hogy elvesztették faji jellegeiket s csak a Baraba sztyepp néhány törzsében őrizték meg faji tisztaságukat, ilyenek az asztraháni kirgizek. Középtermetűek, bő­rük sárgásfehér, koponyájuk rövid. Egye­sek a jakutokat is közéjük számítják, a törökök (1. o.), ugorok, uzbékek, karakirgizek vagyis kínai tatárok azonban feltétlenül ide sorolhatók. Egy részük a Kaukázus­ban is megvetette lábát és így fokozatosan nyugatra terjedve beolvadt a különböző európai emberrasszokba. Irodalom. Buschau : Völkerkunde II. (1927). Schmidt-Köppers : Völker und Kulturen (1924). Pongrácz L. Ázsió (félpénz, felár), fémpénznek, nemes­fémnek árl_ bármely értékobjek­tumnak a névértéke fölé való emelkedése kurrens pénzben és %-ban kifejezve. Ázsiotárs az ingadozások kihasználására irányuló tőzsdejáték. Azték kultúra és művészet,­­ Amerikai őskultúra. Aztékok, 1. Amerika népei és ember­fajtái. Azurit (rézlazúr), bázisos rézkarbonát. Ritkán kristályos, inkább cseppköves, gumós, vesés halmazokban Gyakran smaragdzöld malachit kíséri, ami a lazúr­­kék azurittal igen szép színt ad. Előfordul Recsken, Rudabányán, zólyomi rézbá­nyákban. Vitriol és kékszínű festékek készítésére használják . 2. A vonatkozó hangot fél hanggal leszállító előjegyzés (b). Baader, Franz Xaver von, német filo­zófus és kat. teológus, szül. 1765., megh. 1841. Schelling, Böhme és a középkor Baader

Next