Literaturai Lapok, 1836 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1836-01-01 / 1. szám

5 káknak sem megválasztásokban, sem megítélésükben, nem a’ valódi kritikát teszik szabályát, hanem a’ magok egyoldalú theoriáját, mellyet némelly hasonló gondolkozásai német írók­ból kiszedegetvén , csalhatatlan mérlegül használnak , ’s melly­­nek ellene mondani, szerintük, tudatlanság és ízetlenség. ’S így jönek ők önmagokkal ellenmondásba több tekintetekben, és másokat csúfoló nevetéssel kiáltoznak boldog együgyűeknek, nem is sejtvén, hogy ezek közt is ők a’ legboldogabbak. — Innen van, többek közt, az is, hogy ők azt, kinek irataiban valami hibát találnak, egyszerre oda utasítják, hogy az írói pályával hagyjon fel , a­­minek valódi oka egyéb nem lehet, mint az, hogy ők az egyszer eltanult theórián kivü­l többet tanulni nem akarnak. Mert vallyon lehet-e általános tudatlan­ságot, egy két botlásból, sőt valamelly tárgynak valódi nem tudásából is következtetni? Hiszen ki tudhatna mindent? vagy ki ne tudná legalább ez egyet, hogy mindent nem tudhatunk? ’S ha ebből az következnék , hogy tehát ne is írjon , vajmi ke­veset írhatna úgy a’ legtanultabb is! — Bármelly makacsúl ragaszkodjanak is ők egyszer bevett t­eoriásokhoz: mi tudjuk, hogy a’ valódi kritikus szintúgy elébb megyen folyvást, m­int aká­rmelly kezdő, és belátásainak növekedésük szerint változ­­tatgat ’s javítgat korábbi ítéletein ; ’s ha mind addig nem ir, valamig belátása és ítélete változhatik ; fog e, kérdés, írhatni valaha? Egyik rút oldala ezen új kritikának, mint már feljebb említők, az idétlen elmélkedés is, melly a’ valódi vizsgálat czélján és határain túl menvén, gúnyra, sértegetésekre és sok­szor m­ég tán többre is vetemedik. Lehet ’s kell is a’ valót kimondani egész egyenességgel; de mi közt ahoz a’ gúnypót­léknak, a’ sértegetésnek és durvaságoknak? Ez vagy rész czélra, vagy más valamire mutat. Mert az idétlen elmélkedés józan emberhez nem illik ; kivált pedig kritikusban tagadhatatlan és igen tetemes hiba. Helyesen mondá Addison : Célai qui met de l’esprit ou il n’en fant pas, est un impertinent, dans le sense primitif du terme *). ’S az illy csúfolkodások különösen azért is ártalmasok, mivel a’ nagyobb rész, mellynek mindent megtekinteni módja vagy kedve nincs, igen hajlandó azt hinni, hogy’ mihelyt valamit elmélkedéssel kigúnyol valaki , az szü­k­­ségesképen nevetséges dolog’s ennél fogva meggátoltatik an­nak kitanúlásában , ha vallyon az a' kigúnyolt tárgy valóban «­» gyarló és rosz lábon áll e, mint mondatik, avagy nem? — most ezt a’ Kritikai Lapok’ sok olvasóiban tapasztaltuk. Ez pedig nagy akadályja a’ tökéletesűlésnek. Ne tegyük hát a’ kritikát mások’ gátlásának és sértegeté­sének piaczává. Kritika kell, okvetetlenűl kell, de nem sze­mélyek­ kritikája. Kiknek a’ foltévő ég többet juttatott, tanít­sák ’s terjesszék a’ szépet, a’ jót, de ne mások’zúzásával, a’ mi épen a­ legrútabb és legroszabb dolog. A’ ki ezt illendő­nek, sőt hasznosnak ítélheti, az vagy csalódásban van, vagy igen el van foglaltatva indulataitól. Mert mi különös hasznot venne abból akár egy magányos ember, akár egy egész közön­ség, midőn valamelly iró, ki a’ valódi miveltség és jó ízlés’ e) I­e Spectateur ou le Socrate moderne. Tom. Лв. р. 47. ee) La phipart des homines sont trés dispose« a’ s’imaginer que tout ce dont on se moque avec quelque sort de 1 esprit, doit étre ridicule. Le Spectatcur. Tom. VII. p- 4b. 6 repraeseníánsa lenni tartoznék, a’ másikat a’ legdurvább módon bepiszkolja és lealacsonyítja, éu ugyan által nem láthatom. __ Sokat lehetne e’ tárgyra nézve mondanom , de ne hogy feles­leges tanítást tartani látassam ; bérekesztenr e’ kedvetlen tárgy­ról! rövid értekezetemet a’ genialis Court de Gebelin-nek ama szavaival: „Die Republik der Gelehrten ist kein Kampfplatz, und unsere Federn sind keine Fäuste. Wir wollen uns gegenseitig achten, lieben, aufklären, und statt uns einander zu unterdrü­cken , lasszt uns in Gemeinschaft ein Gebäude aufführen, der Wahrheit geweiht, uns anvertraut zur allgemeinen Glückselig­keit/' (Allgem. deutsche Real-Encyklopädie. 8. Leipz, 1830. II. ß. Ü01 S.) KÖLCSEY FERENCZ* MUNKAJI. Kiadta Szemere Pál. Első kötet Tersek. Pesten 1832 Hartleben’ tulaj­dona. Negyedik éve , hogy óhajtva várjuk ezen kiadásnak máso­dik és következő köteteit, ’s már hihetőleg teljesületben marad óhajtásunk. Hogy ennek oka nem Szemere úr, nem a’ kiadó könyváros, hanem egyedül a’ publicum’ hidegsége ezen classi­­cusunk iránt, arról Recensens tökéletesen meg van győződve. Mert jelenleg olly materialis, olly prosai kort élünk, mellyben a’ hideg ész játszik fő szerepet ott is, hol hajdan a’ szívnek vala voluma, ’s ezen kis szónak már ma a’ physiologian kivűl alig van egyéb jelentése ; pedig „A’ dal szívből ered, ’s szívhez vagy újra repülni.“ Vessük csak az előttünk legismertebb literaturára, a’ németre, szemeinket, nem találunk e most is olly költőket, kiknek mű­vei, egy szóval mind belső, mind külső formára nézve sokkal tökélletesebbek, mint némelly régibb poétákéi, kik a’ ma­gok idejében a’ legforróbb részvéttel fogadtattak. Milly lelki gyönyörrel olvassuk Lenau' , l’laten' , Tsitzer' , Bitekért', SchwabGrün’ költeményeit? ’S ezen neveket alig ismeri a’ publicum. „Letűnt a’ német poesis’ aranykora" igy felelnek né­­mellyek. — A’ magyar poé­sisnek is letűnt tehát már arany­kora ? — Mi okozza korunk’ ezen hidegségét a’ poezis iránt, mii­lyen befolyása van ennek az életre, ’s mit lehet belőle követ­keztetni, fontos kérdések, mellyeknek megfejtése hosszadalmas, ’s épen azért nem tartozik ide. Mert nekünk röviden kell szól­­lanunk. Recensens bátor elhallgatja nevét, előre bizonyosá teszi az olvasó közönséget, hogy semmi dicséretbiztositó társaságnak sem részvényese, sem dicsértetését semmi illyen társaságnál nem biztosította*) Nem fogja Kölcseit dicsérni azért, mivel az éleseszű kritikus’ tollától fél, nem hibáját felhordani ’s kie­melni azért, mivel nála jobb verseket irt; hanem egyedül azt teendi, mit a’ józan ’s részrehajlatlan kritika’ szabályai kí­vánnak. (Folytatása következik.) e) A’ ki ismeri literatúránk’ mai haladását, meg vagyunk győződve, tökél­­etesen elérti ezen szavaknak hatékony értelmét. A’ Szerk.

Next