Lobogó, 1966. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1966-01-05 / 1. szám

AMIT A VENDÉG NEM LÁT... Nyomozás a Gellért­szálló labirin­tusában P­elberreg a házi telefon a Gel­­lért­ szálló egyik — ízléses, modern búto­rokkal berendezett — szobájában. „Halló, itt a központ. Interur­­bán vonalat adok Ró­mából. Halló! Si, sig­nor, Róma!” A vonal túlsó vé­gén kellemes női hang. A vendégek so­sem láthatják a tu­lajdonosát. Vajon ki rejtőzik a vonal túlsó végén?__ ... Fehér asztalok, cigány muzsika. Nesz­telen léptű pincérhad lesi a vendégek óha­ját. „Egy fatányérost kérek!’. „Igenis, ho­zom”. „Pincér, egy Wellington bélszínt”. „Azonnal!”. A pincérek eltűn­nek egy ajtó mögött. Néhány perc és már megjelennek — a tál­cákon ízletes húsok, szakács-műremekek. Vajon micsoda rej­télyes „terülj asztal­kám” várja őket az ajtó mögött? ... ... Félhomály, tánc­ritmusok — a Gel­lért bárja. Az aszta­loknál halk, diszting­­vált dugó-pukkaná­sok, gyöngyözve csor­dul a poharakba a pezsgő, a Martini, a Badacsonyi. Tíz üveg, száz üveg, ezer. Vajon honnan va­rázsolják elő a lehű­tött sokféle italt, hol rejtőznek a nemes borok, a habzó pezs­gők, a különleges li­kőrök? E rejtélyek megfej­tésére indultunk el a Gellért-szálló labirin­tusában. A riporter, mint Sherlock Hol­mes, a fotós, mint hűséges famulusa, Watson. Álszakáll, nagyító helyett­­ blokkfüzet és fényké­pezőgép. A megté­vesztés tökéletes volt: újságíróknak véltek bennünket. Elsőként a sok tit­kot rejtő pince felé vettük utunkat. Badacsonyi szürkebarát, Martini, rum, likőr és pá­linka — mindent egy he­lyen: az italraktárban ta­lálhatunk a klíma gépház Odalent csend, félho­mály, hőség. Az egyik vas­­ajtón felírás klíma gépház. Belopakodtunk A gépész keresztkérdéseink alatt ha­marosan „megtört”, s tö­redelmesen vallott a titok­zatos helyiség rendelteté­séről és gépeiről. — A Gellért bárjának el­használt levegőjét kiszívja a gép. A hegyről beáramló friss levegő vízfüggö­nyön halad át, hogy tiszta legyen, majd szűrő­kön keresztül lekompen­záljuk, s úgy áramlik át a porlasztó kamrán keresz­tül a bárba, miközben fe­­nyőtablettákk­al szagosít­­juk. Íme a Gellért, ahol még a levegőt is „megmossák” mielőtt a kedves vendég belélegzi...! AZ ITALRAKTÁR Még magunk sem sejtet­tük, hogyan fogunk kitalál­ni végül ebből a labirin­tusból, mégis hősiesen mentünk tovább. Fárado­zásunk jutalma: elérkez­tünk az italraktárhoz, az italkedvelők Mekkájába. Húszezer palack bort, nyolcezer palack sört, s te­mérdek italkülönlegessé­get őriznek a roskadozó polcok. Az italraktárost nem lehet zavarba ejteni, bármit „rendelünk” — már mutatja is. — Gordon Gin! Az egyik polcra mutat. — Martini! Egy egész ládával. — Bambi? Széttárja a kezét, sajnos azzal nem szolgálhat. Ki­fogyott. A KONYHA ínyenceik figyelem: elju­tottunk a konyhába. A vendégsereg óhajait tizen­hat szakács (a szakács­mű­vészet Érdemi­s és Kiváló mesterei, többszörös Gun­­del-díjasok) és 87 főnyi személyzet, no meg 47 pin­cér elégíti ki. — Milyen különlegessé­geket tudnak készíteni? — hangzik az első keresztkér­dés. — Például őzgerincet Pahlen-módra. Kérdő tekintetünkre magyarra fordítják az étel nevét. — Paraj puding, spaget­ti, burgonya, s az őzgerinc leöntve made­rn borral. Hidegkonyhai készítmé­nyeinkből is ajánlhatunk? — Tessék (Evés közben jön meg az étvágy — még elméletben is). — Crevette-szokték­. Ez nem más, mint rák plusz francia saláta, lányak, ma­­jonézes mártás rákolló­val. Az ízletes társalgást egy pincér rendelése szakítja félbe. Egy Chateaubriand-t ké­rek! A rendelt Chateaubriand nem a híres francia írót, hanem dupla bifszteket jelent. Ismét tanultunk vala­mit ... A TELEFONKÖZPONT Bűvészmutatványnak is beillő, a amit a két telefo­nos­ kisasszony végez a rá­juk bízott negyven vonal­lal és 400 mellékállomás­sal. S miközben szemkáp­ráztató ügyességgel kap­csolnak, négy nyelven tár­gyalnak, intézkednek. A vendég kívánsága szent. — Halló, a férjem a Queen Mary hajón utazik. Szeretnék beszélni vele. Teljesítik. — Halló, kérek egy sza­bad vonalat. Reggel tíz óra van. Nem tudják teljesíteni. — Egyébként bármit, gyorsan és pontosan — mondja Margitka, azaz Dávid Károlyné, a mosoly­gó arcú fiatal telefonos. — Ha Madridot kérik, egy-két perc múlva kapcsolom. Ha Békéscsabát, akkor úgy fél óra múlva. Hja, ez a hazai interurbán vonal. —­Miért szép ez a mes­terség? — Megismeri az ember a külföldi vendégek élet­módját, körülményeit, szo­kásait. Sokszor megkérnek hogy intézzek el helyettük különböző üzleti ügyeket, tárgyalják az impexekkel. Angol, francia, és német nyelven beszélek, s lassan még több nyelvvel megis­merkedem. Cseng a telefon. — Halló — szól bele a kagylóba és felderül az ar­ca — Karcsi? Igen, én. Hagyjuk nyugodtan tele­fonálni. A férje keresi. Ez kivételesen magánbeszél­getés. A vendégek ha meg vannak elé­gedve, beírnak a ven­dégkönyvbe. Szirmai Albert, az Ameriká­ból hazalátogató hí­res zeneszerző például egyik dalának, a Szív küldinek néhány taktusát kottázta be. Mi nem dallal, mind­össze a fenti képes riporttal szeretnénk nyugtázni a szálló dolgozóinak lelkiisme­retes, pontos mun­káját. Szív küldi szívnek, szívesen. Szöveg: KÁRPÁTI GYÖRGY Kép: NAGY Z. IMRE Kukták, szakácsnők, sza­kácsok szorgoskodnak a Gellért hatalmas, modern konyhájában Margitka munkában­­a szálló házi telefon­központjába

Next