Lobogó, 1966. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1966-07-06 / 27. szám

A kiállítás egyik szenzációja: a ló vontatta lebegő vasút modellje. Az építési anyagot szállító furcsa szerkezet Pest és Kőbánya között közlekedett 1827-ben Föníciai kereskedelmi vitorláshajó kicsi­nyített mása az i. e. 1000 körüli időkből Stephenson gőzmozdonyának mása is sok múzeumlátogató pillantását vonzza ma­gához Szám Géza postai levélgyűjtő kocsijának modellje, anno 1902 A MIKOR KIALUDTAK a reflektorok, s a mennyezeti karcsú neonok is fénytelenül várták a reggelt, s az utolsó látogató után be­zárult a Közlekedési Múzeum ajtaja — csend telepedett a hatalmas termekre. Éjszaka volt. Békésen álltak üveg­kalitkájuk­ban a régi típusú mozdonyok, furcsa nyomás­kiegyenlítő öltözékében feszes vigyázzba mere­vedett a szuperszonikus gép vezetője, és rezze­­netlen vitorlával állt helyén a Santa Maria, Kolumbusz vezérhajójának modellje. Aztán „csoda” történt: a régi, pályaőri jelző­lámpák megmozdultak, jeleztek, villogott a sze­mafor, felcsengtek az évtizedes vasúti telefonok, elfeledett utasításokat kattogott a morzegép... A terem közepén álló tekintélyes gőzmozdony dohogott néhányat, majd ünnepélyes hangon megszólalt. — Figyelmet kérek, jármű­társak . . . Mindenki elhallgatott, csak egy régi levél­gyűjtő kocsi motorja kökkentett bele a csend­be. Nem szólt rá senki, tudták sokat járt a szá­zad elejétől az utcán esőben, zimankóban az öreg Peugeot, hadd köhécselje ki magát. — Ma kis házi ünnepséget tartunk — foly­tatta a mozdonyok doyenje — ugyanis, mint tudjátok, kerek 120 éve adták át a forgalomnak Budapest—Vác között az első magyar vasút­vonalat. Tíz éve minden esztendőben ekkor ün­nepeljük a Vasutasnapot... Hangzavar töltötte be a múzeumot. Az 1915- ben megindult budapesti autóbuszközlekedés egyik ismert típusa, a Márta-busz nevéhez nem illő mély basszus hangon dudált, a 79 éves öreg villamoskocsi (Egyetem tér—Stáció utca—Orczy tér, 1 krajcár) vidáman csilingelt, egy koros, de még jó tartású MÁV személyvonati mozdony (1869-es) hangosan sippantott, mint régen, ami­kor állomáshoz közeledett... — I’am sorry, mi van itt tulajdonképpen? — kérdezte egy londoni omnibusz-modell a mel­lette álló fa kerekes kerékpártól. De választ nem kapott, mert mindenki az emeletre tekin­tett, ahol a karcsú favázas repülőgép (Zsélyi Aladár 1909-ben építette), amely eddig kifüg­gesztve lógott a magasban, most tiszteletkört írt le a terem felett... K­ORA REGGEL, szokás szerint megérkezett a múzeumi őr. Kinyitotta az ajtót és be­lépett a terembe. Csend volt, minden tárgy a helyén, mint máskor. Csak, mintha az emele­ten, a Zsélyi-féle öreg repülőgép szárnya meg­­megrebbent volna ... A léghuzat... — gondolta az őr és felkattin­totta a reflektorokat. Az első látogató — aki nem is sejtette az éj­szakai ,,csodát” — egy gimnazista volt ezen a napon. Néhány pillantást vetett csak a régi gőz­mozdonyokra, a repülés őskorának rekvizitu­­maira, a húsz kilométer óránkénti sebességgel száguldó gépkocsikra — őt más érdekelte.­­ ÚTJA ELSŐKÉNT a mai mozdony­csodákhoz vezetett, amelyek nemcsak itthon, hanem a magyar ipar hírnevét öregbítve, az EAK-ban, Lengyelországban, Csehszlovákiában is szágul­danak. Sokáig nézte a 2000 lóerős Diesel-vil­­lanymozdonyokat, a szélsebes motorvonatok képeit, azokét, amelyek a múlt évben 112 millió tonnánál több árut és 412 és fél millió utast szállítottak a hazai pályákon. Tágra nyílt szem­mel nézte a korszerű, esztétikus Csepel cement­szállító gépkocsi modelljét, a szemet gyönyör­ködtető Ikarus-autóbuszokat, s a hangnál sebe­sebb repülőgép képeit. A múlt házában — a bontakozó jövőt. .. K. Gy. (MTI fotó felvételei) minim •Mit S ahonnan elindult a jubiláns, a mai Nyu­gati pályaudvar helyén lévő állomás ma­kettje Az ünnepelt ... A Pest nevű mozdony mo­dellje, amelynek eredetije 120 évvel ezelőtt pöfögött a Budapest­-Vác útvonalon

Next