Lobogó, 1966. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1966-08-10 / 32. szám
— A gépkocsinak 62 alkatrésze készíthető műanyagból — az egyik műanyag szaklap összeállítása szerint DR. KOVÁCS LAJOS mérnök-alezredes, haditechnikai szakértője írja A korszerű harc a katonai gépjárművektől igen nagy mozgékonyságot követel meg. A mozgékonyság növelésének módszere: a motorteljesítmény növelése és a jármű súlyának csökkentése. A motorteljesítményt nem lehet korlátlanul növelni, ezért szükséges a súlycsökkentés megvalósítása is. Ez pedig a legegyszerűbben a kis fajsúlyú műanyagok alkalmazásával érhető el. Páncélzat — műanyagból A gépjárműveknek alig van néhány műanyagkészítménnyel nem helyettesíthető fémalkatrészük. Külön érdekesség, hogy még a páncélzatuk is előállítható lesz megfelelő műanyagokból. Az eddigi kísérletek még nem jártak teljes sikerrel, ennek ellenére vannak már műanyag-páncélzatú harceszközök. Az első kísérleteket a 88 mm-es amerikai lövegnél végezték el. A löveg fejlesztése ugyan abbamaradt, a műanyagpáncélzatnál elért eredmények azonban érdekesek. A 88 mm-es löveg lövegpajzsa üvegszállal erősített epoxigyantából készült. Megvan tehát a lehetősége annak, hogy a haditechnika kis súlyú, ám a páncéltörő lövedékekkel szemben kellő védelmet nyújtó műanyag-páncélzatot alkalmazzon. A műanyag-páncél két vagy több rétegű, különböző műanyagokból álló, ún. szendvics-szerkezetű lemez. A rétegelt lemezek közül a legkülső, amire a páncéltörő lövedék felcsapódik, kemény és szilárd, a következő, középső réteg pedig rugalmas, szívós. Ez a rugalmas, szívós műanyaglemez felemészti a páncéltörő gránát mozgási energiájának nagy részét, ennek következtében az a további rombolásra, s a páncél mögött tartózkodó ember megsemmisítésére már nem lesz képes. A korszerű háború körülményei között a páncéllemeznek a sugárzó harcanyagok elleni védelmet is biztosítania kell. A hagyományos acél páncéllemezek lényeges előnyben vannak a műanyagpáncélokkal szemben. Mégis vannak olyan műanyagok is (mint például a polietilén), amelyek neutronsugárzással szemben jó árnyékoló hatásúak. Ezt a védőhatást egy kevés bór hozzáadásával lehet fokozni. A bórsavas polietilén tehát sugárzásnak kitett harcjárművek könnyűpáncéljaként is alkalmazhatónak látszik. Az üvegszálvázas műgyanták természetesen nem csak páncélzatként alkalmazhatók, hanem mint egy darabból készített járműtestek (karosszériák) is, amelyek közül meg kell említeni a „Land Rover” típusú gépkocsi ebben az irányban továbbfejlesztett változatát. Ennek önsúlya mindössze 1 tonna, s ezért légi úton is szállítható. Különböző színű golyók Jelentős eredmények születtek a műanyag csapágyak alkalmazásánál is. Vannak csapágyak, amelyekben a csapágygolyók vannak műanyagból. Acél csapágy gyűrűkben műanyag csapágygolyókat más hadseregeken kívül az amerikaiak az M 48 típusú páncélos löveg- és géppuskatornyának talpcsapágyában alkalmaztak. A golyók fenolrudakból készültek, csúcs nélküli köszörűn. Golyókosarat nem használtak, helyette minden második golyó kisebb méretű volt, s így elválasztó golyóként szerepelt. A kétféle méretű golyót különböző színűre gyártották, ezáltal a szerelés és az ellenőrzés könnyű volt. A csapágyakat ekkor fenolvegyületekből állították elő. Ezek viszont lassan keményednek, ezért tömeggyártásuk eléggé bonyolult. Tehát az idők folyamán gyorsan keményedő s az igénybevételeket is jól bíró más műanyagok felhasználására tértek át. Alfa cellulózzal erősített melaminvegyületekből gyártották a T 92 típusú könynyű, légi úton is szállítható harckocsi toronycsapágyának golyóit. (Érdemes megemlíteni, hogy a csapágy átmérője 2300 mm, a golyók átmérője pedig 1 hüvelyk, 25,4 mm). A műanyag-golyós csapágyak rendkívüli előnye: kevésbé érzékenyek a piszokra és korrózióra, mint az acélgolyósak. Az acél csapágygyűrűk felületét sem kell olyan finoman kikészíteni a műanyag golyóhoz, mint az acélhoz, s ezzel a csapágynak nem csak a súlya, hanem az ára is csökken. A műanyag golyókat természetesen műanyag csapágygyűrűk közé is lehet szerelni Fele súly A műanyagok alkalmazásának a járműipar az egyik legtürelmetlenebb serkentője. Miután két érdekes katonai alkalmazást láttunk, nézzük meg a műanyagokat a hétkönapi járműiparban is. A lánctalpas járművek (traktorok, vontatók) futókerekei számára célszerű anyag az üvegszálvázas poliészter vagy epoxigyanta. Az így készített kerék súlya körülbelül a hagyományosnak fele. Legújabban ezt a kereket terepjáró gépkocsik számára is elkészítették olyan változatban, hogy a kerék üvegszálas műgyanta volt, amelynek kerületét belül poliuretánhabbal töltötték meg, azaz tömör „gumiabroncsot” készítettek rá — műanyagból A kisebb alkatrészek közül még a rugók is helyettesíthetőek műanyaggal Kezdetben főleg torziós rugókat készítettek műanyagból, de újabban lehet hallani már acéllal kombinált hengeres csavarrugókról is. Egy 40 tonnás harckocsinál mintegy fél tonnányi súlycsökkentést lehet elérni üvegszálvázas műanyagból készült torziós rugók alkalmazásával. A műanyagok jó szigetelők is egyben. E tulajdonságukat a gépjárművek elektromos berendezéseinek tervezésénél is felhasználják. A vezetékek, kábelek burkolata, a gyújtás szigetelendő részei, az elosztó szinte csak műanyagból gyártható. Mint láttuk, páncélzatként és karosszériaként katonai és polgári célra az üvegszálerősítésű műgyanták, szigetelőként és a kisebb alkatrészek anyagául pedig a különböző hőre lágyuló műanyagok alkalmazhatók a legcélszerűbben. Ezek közül is a polietilén, a PVC és a polipropilén. Vagyis azok az egyszerű műanyagok, amelyek immár majdcsak minden békés háztartásban is megtalálhatók. Műanyagok a hadsereg szolgálatában v.v.v.vw.vv.vvi♦ gépjárművek szinte minden alkatrésze készülhet műanyagból ötszáz év_____ öt nap________ alatt_________ ■Mf egy nap múlva megszólalnak a fanfárok és harci mének acélos patája veri majd fel a porfelhőt a nagyvázsonyi Kinizsi vár aljában. Tujgon és Szinán pasa janicsárjai, Bocskay István lovashajdúi, kurucok, labancok vágtatnak szélviharként el a tribünök előtt, ahol több ezer ember gyönyörködhet a megelevenedett történelem e most már hagyományos színjátékában. A falak — amelyeket a XIV. században emeltek, s melyeket 1961-re hét évi munkával véglegesen megmentettek az enyészettől — vasárnaptól kezdve öt alkalommal tanúi lesznek a már egyszer átélt eseményeknek. A várban, ahol török kádik ítélkeztek bírói kerületük felett, Pálffy és Schwarczenberg seregei ütköztek meg a hódítókkal, most senkit nem rémítő, marcona harcosok járatják lovaikkal a táncot. A vár, amely Vak Bottyán jeles dunántúli hadjáratában a Rabutin császári generális elleni harc egyik támaszpontja volt, most a Balaton környéki üdülővendégek számára kínál igazi szórakozást. Nagyvázsony ezekben a napokban lázasan készül a vendégfogadásra. Napok óta folynak a lovaspróbák, e szép sport minden fogását jól ismerő lányok, fiúk tanulják avatott rendet