Lobogó, 1966. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1966-08-10 / 32. szám

— A gépkocsinak 62 alkatrésze készíthető műanyagból — az egyik műanyag szaklap összeállítása szerint DR. KOVÁCS LAJOS mérnök-alezredes, haditechnikai szakértője írja A korszerű harc a kato­nai gépjárművektől igen nagy mozgékonyságot kö­vetel meg. A mozgékony­ság növelésének módszere: a motorteljesítmény növe­lése és a jármű súlyának csökkentése. A motortelje­sítményt nem lehet kor­látlanul növelni, ezért szükséges a súlycsökkentés megvalósítása is. Ez pedig a legegyszerűbben a kis fajsúlyú műanyagok alkal­mazásával érhető el. Páncélzat — műanyagból A gépjárműveknek alig van néhány műanyagké­szítménnyel nem helyette­síthető fémalkatrészük. Kü­lön érdekesség, hogy még a páncélzatuk is előállítha­tó lesz megfelelő műanya­gokból. Az eddigi kísérle­tek még nem jártak teljes sikerrel, ennek ellenére vannak már műanyag-pán­­célzatú harceszközök. Az első kísérleteket a 88 mm-es amerikai lövegnél végezték el. A löveg fej­lesztése ugyan abbamaradt, a műanyagpán­célzatnál elért eredmények azonban érdekesek. A 88 mm-es lö­veg lövegpajzsa üvegszállal erősített epoxigyantából készült. Megvan tehát a lehetősé­ge annak, hogy a hadi­­technika kis súlyú, ám a páncéltörő lövedékekkel szemben kellő védelmet nyújtó műanyag-páncélza­tot alkalmazzon. A mű­anyag-páncél két vagy több rétegű, különböző műanyagokból álló, ún. szendvics-szerkezetű lemez. A rétegelt lemezek közül a legkülső, amire a páncél­törő lövedék felcsapódik, kemény és szilárd, a kö­vetkező, középső réteg pe­dig rugalmas, szívós. Ez a rugalmas, szívós műanyag­lemez felemészti a páncél­törő gránát mozgási ener­giájának nagy részét, en­nek következtében az a to­vábbi rombolásra, s a pán­cél mögött tartózkodó em­ber megsemmisítésére már nem lesz képes. A korszerű háború körül­ményei között a páncélle­meznek a sugárzó harc­anyagok elleni védelmet is biztosítania kell. A hagyo­mányos acél páncéllemezek lényeges előnyben vannak a műanyagpáncélokkal szemben. Mégis vannak olyan műanyagok is (mint például a polietilén), ame­lyek neutronsu­gárzással szemben jó árnyékoló ha­tásúak. Ezt a védőhatást egy kevés bór hozzáadásá­val lehet fokozni. A bór­­savas polietilén tehát su­gárzásnak kitett harcjár­művek könnyűpáncéljaként is alkalmazhatónak lát­szik. Az üvegszálvázas mű­gyanták természetesen nem csak páncélzatként alkal­mazhatók, hanem mint egy darabból készített jár­műtestek (karosszériák) is, amelyek közül meg kell említeni a „Land­ Rover” típusú gépkocsi ebben az irányban továbbfejlesztett változatát. Ennek önsúlya mindössze 1 tonna, s ezért légi úton is szállítható. Különböző színű golyók Jelentős eredmények szü­lettek a műanyag­­ csap­ágyak alkalmazásánál is. Vannak csapágyak, ame­lyekben a csapágygolyók vannak műanyagból. Acél csapágy gyűrűkben mű­anyag csapágygolyókat más hadseregeken kívül az amerikaiak az M 48 típusú páncélos löveg- és gép­puskatornyának talpcsap­ágyában alkalmaztak. A golyók fenolrudakból ké­szültek, csúcs nélküli kö­szörűn. Golyókosarat nem használtak, helyette min­den második golyó kisebb méretű volt, s így elvá­lasztó golyóként szerepelt. A kétféle méretű golyót különböző színűre gyártot­ták, ezáltal a szerelés és az ellenőrzés könnyű volt. A csapágyakat ekkor fe­­nolvegyületekből állították elő. Ezek viszont lassan keményednek, ezért tömeg­­gyártásuk eléggé bonyo­lult. Tehát az idők folya­mán gyorsan keményedő s az igénybevételeket is jól bíró más műanyagok fel­­használására tértek át. Al­fa cellulózzal erősített me­­laminvegyületekből gyár­tották a T 92 típusú köny­­nyű, légi úton is szállít­ható harckocsi toronycsap­ágyának golyóit. (Érdemes megemlíteni, hogy a csap­ágy átmérője 2300 mm, a golyók átmérője pedig 1 hüvelyk, 25,4 mm). A műanyag-golyós csap­ágyak rendkívüli előnye: kevésbé érzékenyek a pi­szokra és korrózióra, mint az acélgolyósak. Az acél csapágygyűrűk felületét sem kell olyan finoman ki­készíteni a műanyag­ go­lyóhoz, mint az acélhoz, s ezzel a csapágynak nem csak a súlya, hanem az ára is csökken. A műanyag golyókat természetesen műanyag csapágygyűrűk közé is le­het szerelni Fele súly A műanyagok alkalma­zásának a járműipar az egyik legtürelmetlenebb serkentője. Miután két ér­dekes katonai alkalmazást láttunk, nézzük meg a mű­anyagokat a hétkönapi jár­műiparban is. A lánctalpas járművek (traktorok, vontatók) futó­kerekei számára célszerű anyag az üvegszálvázas poliészter vagy epoxigyan­ta. Az így készített kerék súlya körülbelül a hagyo­mányosnak fele. Legújabban ezt a kere­ket terepjáró gépkocsik számára is elkészítették olyan változatban, hogy a kerék üvegszálas műgyan­ta volt, amelynek kerületét belül poliuretánhabbal töl­tötték meg, azaz tömör „gumiabroncsot” készítet­tek rá — műanyagból A kisebb alkatrészek kö­zül még a rugók is helyet­­tesíthetőek műanyaggal Kezdetben főleg torziós rugókat készítettek mű­anyagból, de újabban le­het hallani már acéllal kombinált hengeres csavar­rugókról is. Egy 40 tonnás harckocsinál mintegy fél tonnányi súlycsökkentést lehet elérni üvegszálvázas műanyagból készült torziós rugók alkalmazásával. A műanyagok jó szige­telők is egyben. E tulaj­donságukat a gépjárművek elektromos berendezéseinek tervezésénél is felhasznál­ják. A­­ vezetékek, kábelek burkolata, a gyújtás szige­telendő részei, az elosztó szinte csak műanyagból gyártható. Mint láttuk, páncélzat­ként és karosszériaként ka­tonai és polgári célra az üvegszálerősítésű műgyan­ták, szigetelőként és a ki­sebb alkatrészek anyagául pedig a különböző hőre lá­gyuló műanyagok alkal­mazhatók a legcélszerűb­ben. Ezek közül is a polie­tilén, a PVC és a poli­propilén. Vagyis azok az egyszerű műanyagok, ame­lyek immár majdcsak min­den békés háztartásban is megtalálhatók. Műanyagok a hadsereg szolgálatában v.v.v.vw.vv.vvi♦ gépjárművek szinte minden alkatrésze készülhet műanyagból ötszáz év_____ öt nap________ alatt_________ ■Mf egy nap múlva megszólalnak a fanfárok és harci mének acélos patája veri majd fel a porfelhőt a nagyvázsonyi Kinizsi vár aljában. Tujgon és Szinán pasa janicsárjai, Bocskay István lovashajdúi, kurucok, labancok vágtatnak szélviharként el a tribünök előtt, ahol több ezer ember gyönyörködhet a megelevenedett tör­ténelem e most már hagyományos színjátékában. A falak — amelyeket a XIV. szá­zadban emeltek, s melyeket 1961-re hét évi munkával véglegesen meg­mentettek az enyészettől — vasárnap­tól kezdve öt alkalommal tanúi lesz­nek a már egyszer átélt események­nek. A várban, ahol török kádik ítélkez­tek bírói kerületük felett, Pálffy és Schwarczenberg seregei ütköztek meg a hódítókkal, most senkit nem rémítő, marcona harcosok járatják lovaikkal a táncot. A vár, amely Vak Bottyán jeles dunántúli hadjáratában a Rabu­­tin császári generális elleni harc egyik támaszpontja volt, most a Balaton környéki üdülővendégek számára kí­nál igazi szórakozást. Nagyvázsony ezekben a napokban lázasan készül a vendégfogadásra. Napok óta folynak a lovaspróbák, e szép sport minden fogását jól ismerő lányok, fiúk tanulják avatott rendet

Next