Lobogó, 1968. január-június (10. évfolyam, 1-26. szám)

1968-02-07 / 6. szám

Olt. KOVÁCS LAJOS mérnök alezredes , haditechnikai szakértője írja: A FÖLDKÖZI-TENGER mélye néhány nappal ez­előtt két tengeralattjá­ró 121 tengerészének hullámsírja lett. Január 25-én adott utoljára élet­jelt magáról a ciprusi part­vidék közelében járó Dakar nevű izraeli tengeralatt­járó, s január 27-én némult el a francia flotta büszke­ségének, a Minerve-nek rádiója Ez a hajó ak­kor Toulontól negyven kilomé­ternyire volt. A kutatás mindkét eset­ben azonnal megkezdődött, s a lehető legnagyobb ap­parátussal folyt. Különböző típusú hadihajók, különle­ges kutatóhajók, helikopte­rek és repülőgépek pász­tázták a tenger vizét, be­kapcsolódtak a keresésbe a francia és izraeli flotta mellett az amerikai, angol és görög flotta egységei is — de mindeddig semmit sem találtak. Márpedig a két tenger­alattjáró oxigénje azóta ré­gen elfogyott — ami egy­ben azt jelenti, hogy ha meg is találják a hajótes­teket, azokat már csak mint tengerészek közös kopor­sóját emelhetik ki. Mi okozhatta katasztró­fájukat? A szakértők körében a legteljesebb bizonytalanság uralkodik, ami érthető is, hiszen az eltűnés tényén kívül cikkünk megírásáig semmiféle más adat, vizs­gálati eredmény nincs bir­tokukban sem a Dakarról, sem a Minerve-ról. Hallot­tunk már víz alatti szaka­dékról, merülési tartály­­repedésről, sűrített levegőt szállító csővezeték törés­ről, az oxigénadagoló és szénsavlekötő berendezés tönkremenéséről,­­ ami a legérdekesebb: tenger alatti tektonikus jelenségről is. Egyes francia földtani szak­értők ezt a véleményüket azzal támasztják alá, hogy január 25-én — tehát, ami­kor a kapcsolat a Dakar­ral megszűnt — Szicíliát újabb erős földlökések ráz­­kódtatták meg. Hogy akár ez a nézet, akár a többi magyarázat mennyire va­lós, azt csak hosszadalmas vizsgálat, s a hajótestek megtalálása fogja végül is eldönteni. A hozzátartozók, s a közvélemény számára nem marad más , mint a gyász. A HAJÓZÁS TÖRTÉNE­TÉBEN sokszor gyászoltak már tengeralattjárón hul­lámsírba merült tengeré­szeket. E különleges ha­jókra mindig is csak a leg­bátrabbak jelentkeztek. Ez nem is csoda, hiszen a ha­jókon az életveszély tulaj­donképpen már a lemerü­lésnél kezdődik. Sokan a tengeralattjárók megjelenését az első világ­háborúval hozzák összefüg­gésbe, holott azt megelő­zően már jóval előbb meg­jelentek a tengereken — előbb mint kísérleti, majd mint harceszközök. Első ízben a XVII. szá­zad elején a Temzén pró­báltak ki víz alatt járó ha­jót. Drebbel Corneilus jár­műve kezdetlegesen víz alatti evezőkkel hajtva el­jutott Westminstertől Greenwichig. Az első­ katonai tenger­alattjáró a szerencsétlen­ség áldozata lett. A Bauer szerkesztette német tenger­alattjárót (1850-ben Kid­ben készült el) a dán flotta megtámadására akarták felhasználni. A hajó azon­ban első lemerülésekor megsérült (egy horgony szakította fel az odaját) és többet nem tudott felemel­kedni. Az első igazi tenger­alattjáróval tehát­­ az első katasztrófát is beírták a hajózás történetébe. S azóta is sok-sok szerencsét­lenség történt a tengerek mélyén. A két világháború alatt elsüllyedt tengeralatt­járókról nem is beszélve — hiszen azok harci cse­lekmények következtében merül­tek a hullámsírba — több tucatnyi katasztrófá­ról tud a hajózás története. S a legtöbb bajt különböző kivitelezésű hibák, javítási problémák okozták régen, a tervezések időszakában csakúgy, mint mostanában. Az utóbbi években két nagyobb szerencsétlenség történt tengeralattjárókkal. Az egyik a nyugatnémet haditengerészet első ten­geralattjárójának, a Hainak 1966 szeptemberében bekö­vetkezett pusztulása, a má­sik a Treshernek, az ame­rikaiak atom-tengeralatt­járójának katasztrófája. Ez utóbbinál már a tervezést követően különböző átala­kításokat hajtottak végre, s 1962-ben egy összeütkö­zés után a hajógépek­, javították meg, hogy gesztőpisztollyal felvágták a hajótestet — így egy da­rabban emelhették ki a gépeket — majd utána visszahegesztették. Bár pontos válasz az­okra vo­natkozólag ott sem volt, de az biztos, hogy a 129 em­berrel a fedélzetén ez a tengeralattjáró egyik pilla­natról a másikra pusztult el — akárcsak most a Da­kar és a Minerve. AZ AZONNALI PUSZ­TULÁS az utóbbi tenger­alattjárók esetében is tel­jesen nyilvánvaló, hiszen ma már számos olyan esz­köz, biztonsági berendezés van, ami ezt az egyet fel­tétlenül mutatja. Már a fejlődés kezdetén a sorozatban előfordult szerencsétlenségek arra késztették a tervezőket, hogy különböző mentési lehetőségekről is gondos­kodjanak. Ezért kezdetben különleges mentőhajókat, úszódarukat, úszódokkokat építettek, amelyek részint állandóan kísérték a ten­geralattjárókat, részint mindig készen álltak az azonnali beavatkozásra. Később azután megvaló­sult az úgynevezett telefon­bója is. Ezt az elmerült tengeralattjáróból kötéllel lehetett a felszínre küldeni jelezve, hogy merre tartóz­kodik a tengeralattjáró. A rajta elhelyezett telefonon pedig beszélni lehetett a so i „ magábon is megfeszi tőség kedvét, hibája esetén mindig marad lehet veszélybe került tenger­alattjáró megtalálására. A Dakar is, a Minerva is rendelkezett ezekkel az eszközökkel, éppen ezért nyilvánvaló, hogy amennyi­ben rádiója el is romlott volna, egy egyszerűbb hiba esetén ilyen bóját minden­képpen tudott volna a fel­színre küldeni. Az azonnali katasztrófa tehát emiatt bizonyítottnak vehető. SZÁZHUSZONEGY EM­BER halt meg rövid né­hány nap alatt tengeralatt­járó-szerencsétlenség kö­vetkeztében. A szakértők­nek most válaszolniuk kell az embereknek arra a kér­désére: tulajdonképpen még mindig ilyen veszélyes ez a tengerészeti egység? S a kettős súlyos kataszt­rófa ellenére erre a kér­désre nem­mel kell felelni. A mai modern tengeralatt­járókon — így elsősorban az atom-tengeralattjárókon — különösen nagy figyel­met fordítanak a bizton­ságra. Ezeknek biztonsága semmivel sem rosszabb, mint a felszíni hajóké. Mégis tengerésznek lenni rajtuk ma is bátorság dolga. ZÁKOR fizraeJOGS HAL: A hagyományos tengeralattjáró méretben szinte eltörpül a mai mo­dern tengeralattjárók mellett. Balra: egy régi tengeralattjáró tornya, jobbra: az egyik legkorszerűbb szovjet atom-tengeralattjáró­ról él még az emberek emlékezetében a Thresher nevű amerikai atom-tengeralattjáró 1963-ban bekö­vetkezett katasztrófája. Képünkön, a Thresher utolsó útja előtt

Next