Lobogó, 1970. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1970-06-03 / 23. szám

­ Néhány nappal ezelőtt megkérdez­tem az egyik zenekedvelő barátomat: ismeri-e az Operaházat? Csodálkozva válaszolt: „Micsoda kérdés?! Természetesen, ismerem, tu­dom ki építette, hol található, ültem már a páholyaiban, a földszinten, sőt, diákkoromban a „kakasülőn” is.” „Jó, de azt például tudod-e, hogy az Ope­raháznak hány tagja van, milyen fest­mények, szobrok díszítik, mennyi kel­léket, jelmezt tárolnak?” Barátom, természetesen, nem tudta, s úgy hiszem, kevés néző ismeri eze­ket a kulisszatitkokat. „ A Magyar Állami Operaház legin­kább egy nagyüzemhez hasonlítható, amelynek 1200 „munkása” (énekesek, táncosok, muzsikusok, műszakiak) te­vékenykedik azon, hogy estéről estére zavartalanul bonyolódjanak le az elő­adások. (A színház „gárdája” — mint megtudtam — így oszlik meg: a szóló­énekesek száma 99, a karban 161-en énekelnek. A zenekar létszáma 197, és kilenc karmester vezeti munkáját. A magántáncosok száma 24, a kartánco­soké 86. Egy főrendező és nyolc rende­ző van „státusban”. A súgók négyen vannak, és az egyéb személyzet (kor­repetitorok, énektanárok, ügyelők, kot­takezelők, díszítők, világosítók, kellé­kesek, adminisztrátorok) száma több százat tesz ki. Az Operaháznak saját festő-, szob­rász-, asztalos-, lakatos-, cipész-, sza­bó- és jelmezkészítő-műhelye, vala­mint mosodája van.­­ Amikor írásom elején említett ba­rátom oly kevés ismeretet árult el az Operaházról, elhatároztam, hogy enge­délyt kérek az igazgatóságtól, s egy fotóriporterrel bejárom az épületet, a pincétől a legfelső emeletig. Egyik hétköznap reggel egy fotóri­porterrel érkeztem a Népköztársaság útja 22. — az Ybl Miklós tervezte Ope­­raház elé, amely 1884. szeptember 27-én nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. (Erkel Ferenc Bánk bán című operáját adták elő, a szerző vezényleté­vel. Karmesteri pálcája máig a szín­ház legbecsesebb emlékei közé tarto­zik.) Kétszemélyes kutató-expedíciónkat a pincében kezdtük, ahol — a csövek, hidraulikák, ismeretlen szerkezetek dzsungeljében — könnyen eltévedhet az avatatlan látogató. Ezeknek a bo­nyolult gépeknek a segítségével vég­zik a színpadi elemek mozgatását, idéznek elő füstöt vagy „tengeri” hul­lámokat. Az alagsor falán rendkívül érdekes „pince­tárlatra” bukkantunk. Az Ope­raház egyik — azóta elhunyt — tagja, Subliégel Gyula festette portrék a színház nagy művészeit ábrázolják. (Az eltelt évtizedek, sajnos, alaposan megrongálták ezt a pótolhatatlan „arcképcsarnokot”, amelyről jó né­hány évvel fiatalabban néznek le ránk az Operaház valamikori és ma is élő nagy művészei: többek között Anthes György, Környei Elek, Tóth Aladár, Ferencsik János, Lukács Miklós, Ne­­ményi Lili, Rosier Endre. Utóbbi mű­vészünkről egy anekdotával kedveske­dünk: 1923. április 24-én mutatták be Kodály Zoltán Székelyfonóját. A te­norszólamot, a fiatal legény szerepét Rosier Endre énekelte, aki — érthe­tően — szerette volna tudni, mi a tar­talma annak a műnek, amelyben sze­repel. Éberen figyelte, amint Palló Imrét, a kérőt, hol elviszik a zsandá­­rok, hol visszahozzák. Nem tudott rá­jönni, mi ennek a logikája, ezért a főpróba előtt a legilletékesebbhez, Ko­dály Zoltánhoz fordult: „Tanár úr ké­rem, tessék megmondani, miért viszik el a csendőrök a kérőt, és ha elvitték, miért hozzák vissza? Amíg ezt meg nem értem, addig úgy érzem, egy hang sem jön ki a torkomon.” Kodály gon­dolkodott egy darabig, majd nagy so­kára ezt válaszolta: „Megvallva az igazat, ezt magam sem tudom bizto­san ... De nézze, lehet, hogy éppen ez benne a romantika.. . A pincéből a földszinti tágas elő­csarnokba vezetett utunk. A boltív ka­zettáin Székely Bertalan allegorikus freskói láthatók, az előcsarnok és a főlépcső padlója antik mintájú, gyö­nyörű, fekete-fehér márványmozaik. Az épület művészi fénypontja azonban a patkó alakú nézőtér. (A földszinti és emeleti széksorokban mintegy 1250-en foglalhatnak helyet — a legdrágább jegy 40, a legolcsóbb öt forint.) A mennyezetet Lotz Károly festménye díszíti. 1912 körül — az Operaház el­ső nagytatarozása alkalmából — egye­bek között felbontották a nézőtér pá­­dimentumát is, s az építők legnagyobb megdöbbenésére három tűzveszélyes réteget találtak alatta, nádból, deszká­ból és tölgyfagerendából. Az „okosok” azonnal döntöttek: lebontatták mind­három réteget, de amikor a széksoro­kat visszahelyezték, és elkezdődtek az első próbák, rettenetes dologra jöttek rá: az Operaház nézőtere­­ megné­­mult! A zenekart és az énekeseket a nézőtérről nem lehetett hallani. Kide­rült, hogy Ybl Miklós zseniális ötle­teként a nád—deszka—tölgyfabetét úgy működött, mint valami óriási re­­zonáló szekrény. Természetesen, gyors ütemben újra elkezdődött a munka: fel a széksorokat, vissza a három „re­­zonáló-réteget”, rá a széksorokat , az Operaház könyvelője már rá is ve­zethette a veszteséglistára azt a né­hány tízezer aranykoronát, amelybe mindez belekerült.­­ Az emeleteken két balett-próbater­met, egy kis házi színpadot és külön­böző műhelyeket találunk. A nézőtér feletti padlástéren, a IV. és az V. eme­leten van a jelmeztár, ahol 390 mű 159 ezer jelmezét őrzik. (Köztük régi, neves művészek muzeális értékű szín­padi ruháit, Haselbeck Olga Walkür­, Az Ybl Miklós tervezte­­ Operaház... Az alagsorban kis házi képtár, híres énekesek portréi a falon Arait a közönség nem lát: a színpad alatt gépek, hidrauli­kák „dzsungele" rejtőzik Munkában a díszletfestők A fodrászműhelyben új parókák készülnek Ruhapróba A Rómeó és Júlia előadása, négy emelet ma­gasságból, a zsinórpadlásról fényképezve A varrodában

Next