Lobogó, 1971. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)
1971-08-25 / 34. szám
CD L •H x 1m 8, 'CD CD Q* CD L •r-4 XJ cn 8 , 'CD CD •rl cd CD K'CD * Tárgyalások nyugat-berliről: a Szovjetunió berlini és a három nyugati nagyhatalom bonni nagykövetei az elmúlt napokban maratoni tárgyalásokat folytattak Nyugat-Berlin helyzetéről. Megfigyelők szerint, a tárgyalások jó ütemben haladnak, és várhatóan komoly haladást érnek el, ami Európa békéje és biztonsága szempontjából csak kedvező lehet. Képünkön: a nagykövetek tanácskozása. HAGYOMÁNYOS BUZSAKI BÚCSÚT ez évben is színpompás népviseletbe öltözve köszöntötték a környék lakói, akik ez alkalomból a községbe sereglettek. A környék hagyományait felelevenítő népitánc-bemutatókat számos odasereglett turista is megtekintette. Képünkön: a híres buzsáki menettánc.JA SZOVJET LÉGIERŐK NAPJA. A Szovjetunióban minden évben augusztus 18-án ünnepük a szovjet légierők napját, megemlékezve a második világháború hőseiről, akiknek légi sikerei nagyban hozzájárultak a hitleri fasizmus felett aratott végső győzelemhez. A szovjet légierők azóta mérhetetlen fejlődésen mentek át, s a legkorszerűbb eszközökkel felszerelve őrködnek a Szovjetunió légterének biztonságán. Képünkön : szuperszonikus stratégiai bombázók üzemanyagfelvétele a levegőben. Irak külügyminisztere, Abdel Karim al-Seikhli, aki Péter János külügyminiszter meghívására, baráti látogatást tett Magyarországon, a hivatalos tárgyalások során, vezető magyar államférfiakkal áttekintette országaink kapcsolatait, valamint más, a feleket kölcsönösen érdeklő nemzetközi kérdéseket. Az iraki külügyminisztert, aki több ipari üzemünkben tett látogatást, fogadta Fehér Lajos, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnökhelyettese is. Képünkön: Abdel Karim al- Seikhli látogatása Fehér Lajosnál, 'CD 'CD * bEMUTATÓ A HARCKOCSIZÓKNÁL. A Magyar Néphadsereg egyik harckocsizó-alakulatának vendégei voltak a magyar sajtó munkatársai. Az alakulat technikai ellátottsága, valamint a katonák harckiképzési színvonala nagyon jó benyomást keltett. A fegyvernem legkorszerűbb eszközeivel felszerelt alakulat katonái bemutatón adtak ízelítőt tudásukból. Képeinken éles lőgyakorlatra indulnak a harckocsik. A harcállásponton ellenőrzik a találatokat. A SZEGEDI SZABADTÉRI JÁTÉKOK utolsó bemutatóján Illyés Gyula Dózsa című drámája került színre. A legendás parasztvezér tragikus életútját megörökítő dráma nagy sikert aratott. Dózsát Bessenyei Ferenc alakította. Képünkön: jelenet a darabból (Nagy Attila, Bessenyei Ferenc és Molnár Piroska). jó HONVÉDELMI NAP AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁKBAN Gondolatok egy elemző cikk nyomán „Az én maradandó élményem a honvédelmi ■ nap. Ezen a napon kötelet másztunk ugrottunk, kérdésekre feleltünk, gránátot dobtunk, kúsztunk és lőttünk. A kötélmászás úgy, ahogy sikerült A kérdésekre nem sokat tudtam válaszolni. A gránátdobás, sajnos, nem sikerült. A kúszás volt a legsikeresebb. Lövésnél csak egy golyó talált célba. (Igaz, azt is az igazgató bácsi lőtte.)” „Nekem csak egy élményem volt: az akadályverseny. Ez a verseny elég érdekes volt." „A honvédelmi nap nagyon érdekes volt.” A fenti idézetek egy, az Élet és Irodalom ez évi 33. számában megjelent cikkből valók. Csőregh Éva Élménytelen gyerekek című írásában azt vizsgálja, mennyire töltik tartalmasan iskolai napjaikat és szabad idejüket a gyerekek. Egyetlen kérdést tett fel a vizsgálati osztályban, nevezetesen: mi volt a legnagyobb élményed ebben az évben? A válaszok alapján a következtetésekből és a vitathatatlan megállapításokból egyet szeretnék kiemelni. Ez pedig egy statisztika, amely a teljes anyag élménytípus szerinti megoszlását tükrözi, íme: iskolai jellegű élmény 11 (ebből tanulás 4, napközi 1, honvédelmi nap 4, hulladékgyűjtési, mezőgazdasági kiállítás 1), családdal összefüggő élmény 1, barátokra utaló 3. Vagyis a honvédelmi nap a gyerekek többségében maradandó nyomot hagyott. Ezt bizonyítja a statisztika - vagyis a gyerekek válaszais, amelyben ez az élmény a tanulással egyenrangúan, a legelőkelőbb helyet foglalja el, megelőzve a családdal és a barátokkal összefüggő eseményeket. Eddig a tények, amelyekhez azon nyomban egy kérdés kívánkozik. Ha ez így van - s mi okunk lenne kételkedni a cikkíró megállapításaiban —, vajon miért fanyalog olykor az általános iskolák pedagógusainak egy — nem nagy számú, de ebből a szempontból el nem hanyagolható - része a honvédelmi neveléstől és képzéstől? Miért tekintik „mustfeladatnak” a szervezett és hozzáértők által irányított elméleti és gyakorlati oktatást? Azok a nevelők, akik - talán megfelelő szaktudás, felkészítés hiányában — csak túl akarnak lenni a foglalkozásokon, talán értőbbek és tevékenyebbek lennének, ha alaposabb felkészítést, több gyakorlati segítséget kapnának a honvédelmi munkához. A gyakorlati órák, jószerivel, alig adnak pluszmunkát az amúgy is sokhelyütt túlterhelt pedagógusoknak. Hiszen csupán a gyerekek természetes készségeit kell felhasználni. A versenyszellemet táplálni, ügyességüket próbára tenni, fölös energiájuk levezetését, hasznos, jó mederbe terelését irányítani, segíteni. A nagyobb gond: az elmélet. Igen sok helyen a hadsereg és a jól működő MHSZ-klubok készségesen és eredményesen tartják az iskolákkal a kapcsolatot. Egy-egy szervezett laktanyalátogatás, ajándékfelszerelés, hivatásos tiszt megjelenése a honvédelmi órán — hosszú időre lendületet ad. Az ilyen gyakori példák számát kellene még szaporítani. Rövidesen új tanév kezdődik. Az oktatás fejlesztése, a legcélszerűbb módszerek bevezetése ebben a mi „felgyrsult időnkben", az egyre növekvő információ-tömeg helyes szelektálása mellett, a honvédelmi nevelés egyenrangú feladat kell legyen az iskolákban. Helyesen megválasztott és irányított tartalmat kell adni gyermekeink iskolában és azon kívül eltöltött idejének. Ha már - nagy örömünkre - a hazafias nevelés, a honvédelmi oktatás élményszámba megy a gyerekek körében, az a dolgunk, hogy ezt minél hathatósabban elősegítsük, növeljük, egyre magasabb színvonalra emeljük. Ehhez az iskoláknak a pedagógusok jobb és rendszeresebb képzésében, a honvédelmi oktatáshoz szükséges - tudjuk, nem olcsó, nehezen beszerezhető - felszerelés, technika korszerűsítésében adjanak még több segítséget szövetségünk klubjai és szervei. A honvédelem legyen a tantervben éppoly rangos, mint amilyen előkelő helyet foglal el a gyerekek „élmény-statisztikájában”. Ezt törvény írja elő. S egy másik, belső törvény is, amely a haza szeretetét a legszentebb érzelmek közt tartja számon. M. T. ♦ ♦ CDQI INDEX: 25 503. Honvédelmi Szövetek hetilapja. Főszerkesztő: SZEBELKÓ IMRE, főszerkesztő-helyettes: SZABÓ GYÖRGY, olvasószerkesztő: TURÁN ISTVÁN, kép- és tördelőszerkesztő: KOMLÓS TIBOR, honvédelmi szerkesztő: BODROGI SÁNDOR, külpolitikai szerkesztő: DR. NÉMETH TIBOR, katonai kom- MA£?^R1 gAL-f?I munkatárs: GAL ZOLTÁN, fotórovat-vezető: NAGY Z. IMRE. — SZERKESZTŐSÉG: Budapest V., Beloiannisz utca 16. Telefon: 71—180. — Kiadja az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat. Felelős kiadó: TÓTH LÁSZLÓ. KIADÓHIVATAL: Budapest VI., Révay utca 16. Telefon: 116—660. — 71.3325/2 Zrínyi Nyomda, Budapest. Felelős vezető: BOLGÁR IMRE. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a posta és 68 ? Posta Központi Hírlap Irodánál (KHI Budapest V., József nádor tér I.) közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215 96162 pénzforgalmi jelzőszámára. Előfizetési díj: havi 10,— Ft. — A beküldött kéziratokat és rajzokat nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza.