Lobogó, 1971. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1971-08-25 / 34. szám

CD L •H x 1­m 8, 'CD CD Q* CD L •r-4 XJ cn 8 , 'CD CD •rl cd CD K­'CD * Tárgyalások nyugat-berliről: a Szovjetunió berlini és a három nyugati nagyhatalom bonni nagykövetei az elmúlt napokban maratoni tárgyalásokat folytattak Nyu­­gat-Berlin helyzetéről. Megfigyelők szerint, a tárgyalások jó ütemben haladnak, és várhatóan komoly haladást érnek el, ami Európa békéje és biztonsága szempontjából csak ked­vező lehet. Képünkön: a nagykövetek tanácskozása. HAGYOMÁNYOS BUZSAKI BÚCSÚT ez évben is színpompás népviseletbe öltözve köszöntötték a környék lakói, akik ez alkalom­ból a községbe sereg­lettek. A környék ha­gyományait felelevení­tő népitánc-bemutató­­kat számos odasereg­­lett turista is megtekin­tette. Képünkön: a hí­res buzsáki menettánc.­JA SZOVJET LÉGIERŐK NAP­JA. A Szovjetunióban minden évben augusztus 18-án ünnepük a szovjet légierők napját, megemlékezve a második világháború hőseiről, akik­nek légi sikerei nagyban hozzájárul­tak a hitleri fasizmus felett aratott végső győzelemhez. A szovjet légi­erők azóta mérhetetlen fejlődésen mentek át, s a legkorszerűbb eszkö­zökkel felszerelve őrködnek a Szov­jetunió légterének biztonságán. Ké­pünkön : szuperszonikus stratégiai bombázók üzemanyagfelvétele a le­vegőben. Irak külügyminisz­tere, Abdel Karim al-Seikhli, aki Péter János külügyminisz­ter meghívására, baráti láto­gatást tett Magyarországon, a hivatalos tárgyalások során, vezető magyar államférfiakkal áttekintette országaink kap­csolatait, valamint más, a fe­leket kölcsönösen érdeklő nemzetközi kérdéseket. Az iraki külügyminisztert, aki több ipari üzemünkben tett látogatást, fogadta Fehér La­jos, az MSZMP Politikai Bi­zottságának tagja, a Minisz­tertanács elnökhelyettese is. Képünkön: Abdel Karim al- Seikhli látogatása Fehér La­josnál, 'CD 'CD * b­EMUTATÓ A HARCKOCSIZÓKNÁL. A Magyar Néphadsereg egyik harckocsizó-alakulatának vendé­gei voltak a magyar sajtó munkatársai. Az alakulat technikai ellátottsága, valamint a katonák harcki­képzési színvonala nagyon jó benyomást keltett. A fegyvernem legkorszerűbb eszközeivel felszerelt ala­kulat katonái bemutatón adtak ízelítőt tudásukból. Képeinken­ éles lőgyakorlatra indulnak a harckocsik. A harcállásponton ellenőrzik a találatokat. A­ SZEGEDI SZA­BADTÉRI JÁTÉKOK utolsó bemutatóján Illyés Gyula Dózsa cí­mű drámája került színre. A legendás pa­rasztvezér tragikus életútját megörökítő dráma nagy sikert ara­tott. Dózsát Bessenyei Ferenc alakította. Ké­pünkön: jelenet a da­rabból (Nagy Attila, Bessenyei Ferenc és Molnár Piroska). j­ó HONVÉDELMI NAP AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁKBAN Gondolatok egy elemző cikk nyomán „Az én maradandó élményem a honvédelmi ■ nap. Ezen a napon kötelet másztunk ugrottunk, kérdésekre feleltünk, gránátot dobtunk, kúsztunk és lőttünk. A kötélmászás úgy, ahogy sikerült A kérdésekre nem sokat tudtam válaszolni. A grá­nátdobás, sajnos, nem sikerült. A kúszás volt a legsikeresebb. Lövésnél csak egy golyó talált cél­ba. (Igaz, azt is az igazgató bácsi lőtte.)” „Nekem csak egy élményem volt: az akadály­­verseny. Ez a verseny elég érdekes volt." „A honvédelmi nap nagyon érdekes volt.” A fenti idézetek egy, az Élet és Irodalom ez évi 33. számában megjelent cikkből valók. Csőregh Éva Élménytelen gyerekek című írásában azt vizs­gálja, mennyire töltik tartalmasan iskolai napjai­kat és szabad idejüket a gyerekek. Egyetlen kér­dést tett fel a vizsgálati osztályban, nevezetesen: mi volt a legnagyobb élményed ebben az évben? A válaszok alapján a következtetésekből és a vi­tathatatlan megállapításokból egyet szeretnék ki­emelni. Ez pedig egy statisztika, amely a teljes anyag élménytípus szerinti megoszlását tükrözi, íme: iskolai jellegű élmény 11 (ebből tanulás 4, napközi 1, honvédelmi nap 4, hulladékgyűjtési, mezőgazdasági kiállítás 1), családdal összefüggő élmény 1, barátokra utaló 3. Vagyis a honvédelmi nap a gyerekek többsé­gében maradandó nyomot hagyott. Ezt bizonyítja a statisztika - vagyis a gyerekek válaszai­s, amelyben ez az élmény a tanulással egyenran­gúan, a legelőkelőbb helyet foglalja el, meg­előzve a családdal és a barátokkal összefüg­gő eseményeket. Eddig a tények, amelyekhez azon nyomban egy kérdés kívánkozik. Ha ez így van - s mi okunk lenne kételkedni a cikkíró megállapításaiban —, vajon miért fanyalog olykor az általános iskolák pedagógusainak egy — nem nagy számú, de eb­ből a szempontból el nem hanyagolható - része a honvédelmi neveléstől és képzéstől? Miért te­kintik „mustfeladatnak” a szervezett és hozzá­értők által irányított elméleti és gyakorlati okta­tást? Azok a nevelők, akik - talán megfelelő szaktu­dás, felkészítés hiányában — csak túl akarnak lenni a foglalkozásokon, talán értőbbek és tevé­kenyebbek lennének, ha alaposabb felkészítést, több gyakorlati segítséget kapnának a honvédel­mi munkához. A gyakorlati órák, jószerivel, alig adnak plusz­munkát az amúgy is sokhelyütt túlterhelt pedagó­gusoknak. Hiszen csupán a gyerekek természetes készségeit kell felhasználni. A versenyszellemet táplálni, ügyességüket próbára tenni, fölös ener­giájuk levezetését, hasznos, jó mederbe terelé­sét irányítani, segíteni. A nagyobb gond: az el­mélet. Igen sok helyen a hadsereg és a jól mű­ködő MHSZ-klubok készségesen és eredménye­sen tartják az iskolákkal a kapcsolatot. Egy-egy szervezett laktanyalátogatás, ajándékfelszerelés, hivatásos tiszt megjelenése a honvédelmi órán — hosszú időre lendületet ad. Az ilyen gyakori példák számát kellene még szaporítani. Rövidesen új tanév kezdődik. Az oktatás fej­lesztése, a legcélszerűbb módszerek bevezetése ebben a mi „felgyrsult időnkben", az egyre nö­vekvő információ-tömeg helyes szelektálása mel­lett, a honvédelmi nevelés egyenrangú feladat kell legyen az iskolákban. Helyesen megválasztott és irányított tartalmat kell adni gyermekeink is­kolában és azon kívül eltöltött idejének. Ha már - nagy örömünkre - a hazafias nevelés, a hon­védelmi oktatás élményszámba megy a gyerekek körében, az a dolgunk, hogy ezt minél hatható­sabban elősegítsük, növeljük, egyre magasabb színvonalra emeljük. Ehhez az iskoláknak a pe­dagógusok jobb és rendszeresebb képzésében, a honvédelmi oktatáshoz szükséges - tudjuk, nem olcsó, nehezen beszerezhető - felszerelés, techni­ka korszerűsítésében adjanak még több segítsé­get szövetségünk klubjai és szervei. A honvédelem legyen a tantervben éppoly rangos, mint amilyen előkelő helyet foglal el a gyerekek „élmény-statisztikájában”. Ezt törvény írja elő. S egy másik, belső törvény is, amely a haza szeretetét a legszentebb érzelmek közt tartja számon. M. T. ♦ ♦ CD­QI INDEX: 25 503. Honvédelmi Szövetek hetilapja. Főszerkesztő: SZEBELKÓ IMRE, főszerkesztő-helyettes: SZABÓ GYÖRGY, olvasószerkesztő: TURÁN ISTVÁN, kép- és tördelőszerkesztő: KOMLÓS TIBOR, honvédelmi szerkesztő: BODROGI SÁNDOR, külpolitikai szerkesztő: DR. NÉMETH TIBOR, katonai kom- MA£?^R1 gAL-f?I munkatárs: GAL ZOLTÁN, fotórovat-vezető: NAGY Z. IMRE. — SZERKESZTŐSÉG: Budapest V., Beloiannisz utca 16. Telefon: 71—180. — Kiadja az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat. Felelős kiadó: TÓTH LÁSZLÓ. KIADÓHIVATAL: Budapest VI., Révay utca 16. Telefon: 116—660. — 71.3325/2 Zrínyi Nyomda, Budapest. Felelős vezető: BOLGÁR IMRE. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a posta és 68 ? Posta Központi Hírlap Irodánál (KHI Budapest V., József nádor tér I.) közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215 96162 pénzforgalmi jelzőszámára. Előfizetési díj: havi 10,— Ft. — A beküldött kéziratokat és rajzokat nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza.

Next